tilbage

Land Rover Forum  

Index
123786: Håndbremse justering. (01-06-2012 12:09:43)
Rasmus Nielsen #8282, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.94.199.68)
Hej forum,

Jeg skal til syn på mandag, og er derfor ved at justere min håndbremse. Jeg har læst diverse indlæg herom, og jeg har værkstedsmanual, men er på nippet til at give op. Det drejer sig om en 110" fra '87.

Jeg har af andre årsager skiftet håndbremsetromlen og i den forbindelse skilt alle bevægelige dele ad og rengjort dem. Jeg havde derefter det problem, at jeg ikke kunne få den til at bremse ordentligt. Det var som om den var justeret rigtigt, men friktionen var for lille. Jeg fandt frem til, at det måtte være den pakdåse mellem håndbremse og transfergearkassen, der var utæt og som havde ødelagt bakkerne. Jeg skiftede derfor denne pakdåse og monterede nye bakker. Inden montage rengjorde jeg tromle mm. grundigt.

Nu er problemet, at når jeg justerer den, så er det som der ikke er vandring nok i systemet. Jeg har strammet bakkerne helt ud mod tromlen for at centrerer. Bagefter løsner jeg til den ikke går på længere. Når så håndbremsen trækkes, så kan jeg med armene stadig bevæge tromlen.

Jeg har haft den skilt ad igen og vendt rundt på de to cylindere, som skubber til bakkerne, når bremsen trækkes, men resultatet er det samme.

Jeg gætter på, at jeg har samlet et eller andet forkert, men jeg kan ikke lure hvad det er. Hjælp!

Index
123787: sv: Håndbremse justering. (01-06-2012 12:45:46) (svar på 123786)
Peter Lund Høg #6120, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 188.114.129.48)
Hej Rasmus

Jeg har haft et lignende problem. Det var den del med de 2 stempler til at skubbe bakkerne fra hinanden som ikke kunne give nok vandring.

Jeg købte en ny hos Ole Meldgaard og det har virket upåklageligt siden.

MVH Peter
Index
123788: sv: sv: Håndbremse justering. (01-06-2012 13:15:07) (svar på 123787)
Rasmus Nielsen #8282, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.94.199.68)
okay, tak for det. Var dit i forbindelse med skift af andre ting? Det undrer mig, hvis det bare opstår fra den ene dag til den anden.
Index
123792: sv: sv: sv: Håndbremse justering. (01-06-2012 15:19:01) (svar på 123788)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 212.27.21.161)
Du er formodentlig opmærksom på firkanten på bagsiden af ankerpladen, hvor man grundjusterer bakkerne? Løsn kabel og skru derefter firkanten ind, så netop tromlen kan drejes; stram derefter kabel til minimal frigang også så tromlen netop drejer ubesværet.
Håndbremse er kun en standbremse, der går på kardannen og må derfor ikke testes på bremseprøvestanden; der ligger servicemeddelse herom på synspladserne. Skulle synsmanden spørge efter nødbremse, er der 2-kredsbremse på LR.
Index
123795: sv: Håndbremse justering. (01-06-2012 18:55:07) (svar på 123786)
Rasmus Nielsen #8282, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 109.56.128.75)
Tak, for hjælpen begge to.

Jeg har nu løst problemet. Det var ganske rigtigt den, hvor armen går ind og påvirker to stempler. Jeg ringede til 4wd i Viborg og forklarede problemet. De havde delen på lager, men han rådede mig til lige at ringe til Kjeld ved Tohuse Auto og høre om det kunne passe, at denne var slidt ("Pengene har det jo bedre i din baglomme.")

Kjeld mente ikke at den var slidt, men at jeg havde samlet endten den eller bakkerne forkert. Jeg prøvede en gang til og havde denne gang dimsen af. Jeg tror problem lå i, at en de små kugler inde imellem stemplerne lå forkert. Det hjalp i hvert fald og virker nu fint. I øvrig fandt jeg ud af at man lige skal stramme bakkerne helt og derefter trække håndbremsen, for at centrerer bremsen. Derefter løsnes den indtil den ikke går på, når bremsen er sluppet.

Således hjulpet af forum og et par overordentligt servicemindede jyder, er dagen reddet.

-Rasmus