tilbage

Land Rover Forum  

Index
12369: VM dieselmotorer i Range Rover. (03-01-2004 17:55:19)
Krister Bergknut , medlem 1 i SLRK (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 213.64.26.184)
Sedan 10 år åker jag Range Rover med VM diesel. Jag har kontakt med ca 100 personer med samma intresse i Norge, Sverige och till del andra länder och har väl lärt mig en del under åren. Jag har försökt svara på de tidigare spörsmål som finns på detta forum och som rör VM.
Du som vill finnas på min lista och få del av den information jag får från andra och skaffar mig genom egen erfarenhet är välkommen att höra av dig här eller till min e-postadress Quality@bergknut.se
Nu har jag en motor som jag har kört 10000 km efter totaloverhaling och inkjörningsperioden har varit LÅNG. Någon som har motsvarande erfarenhet?

Krister Bergknut
Index
12383: sv: VM dieselmotorer i Range Rover. (04-01-2004 17:25:20) (svar på 12369)
B.Engelbrechtsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.82.222.18)
Er det en 4 eller 5 Cyl?
Index
12384: sv: VM dieselmotorer i Range Rover. (04-01-2004 17:32:21) (svar på 12369)
Henrik Schrøder DLRK medlem nr. 5015 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.62.84.150)
Hej Krister
Desværre er VM et fy fy ord i dette forum, nogle få medlemmer med høj røst har muligvis haft en uheldig oplevelse med VM motore.
Jeg kan kun tale ud fra egen erfaring som er om 10 år og 325.000 kilometer med RR/VM uden problemer overhovdet.
Det eneste jeg ser som et problem, her i danmark, er de alt for høje reservedelspriser som følge af for få udbydere med monopolagtig status.
Men det løses ofte af folk med dit initiativ, så ja tak jeg vil meget gerne med på din mailliste.

På forhånd tak
Henrik Schrøder
Index
12436: sv: sv: VM dieselmotorer i Range Rover. (06-01-2004 16:55:31) (svar på 12384)
Krister Bergknut (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 213.64.26.183)
Trevligt inlägg!
Skicka mig gärna, per e-post, lite info om din bil och dig själv, så skall jag sätta dig på listan.

Att VM är ett fy-ord har jag viss förståelse för - den motorn i kombination med Range Rover kräver att man sköter om den!

Lite mer info, bl a som svar på frågan om 4 eller 5-cylindrig motor:
VM dieselmotorer finns i massor med båtar, lastbilar, traktorer, paltruckar (Dan Truck), pistmaskiner, sopmaskiner och i stationära elverk osv osv. Dan-Truck använder 4 och 6-cylindriga motorer.
Den finns också som tre och fyrcylindrig i Alfa Romeo, fyrcylindrig i Rover, Magnum, Ford Montego, Landcruiser, samt som 4 och 5-cylindrig i Jeep Cherokee och Crysler Voyager. Delarna i olika motorer passar i större eller mindre utsträckning.
VM Motori i Italien ägs numera av Daimler Crysler och har också helt moderna och miljöanpassade motorer, som kan ersätta de HR-motorer som sitter i våra bilar. Jag funderar faktiskt på att försöka köpa en sådan .... Se www.vmmotori.it
Min e-postadress Quality@bergknut.se