tilbage

Land Rover Forum  

Index
12331: Tændings indstilling V8 - hvad er rigtigt ? (02-01-2004 12:37:09)
Peter Maigaard #5894, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 213.112.206.17)
Haynes og min instruktionsbog er ikke enige !
Det drejer sig om en RR '86 EFI. I min instruktionsbog står der at strømfordeleren er en Lucas 35 DM8, og at tændings tidspunktet skal være TDC +- 1 grad. Haynes skriver derimod af hvis det er en EFI model fra '84 - '86 med Lucas 35 DM8 skal tændingen stå ved 6 grader BTDC. Efter at have skiftet forkæden har vi justeret tændingen til ca. 6 grader BTDC, og bilen kører udmærket, men jeg vil jo gerne vide hvad der er rigtigt. Kan motoren overhovedet køre, hvis tændingen står 5-6 grader forkert ?

Godt nytår

Peter
Index
12339: sv: Tændings indstilling V8 - hvad er rigtigt ? (02-01-2004 20:58:37) (svar på 12331)
Steen Larsen #0411, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.215.120.202)
Hej Peter
Jo motoren kan sagtens køre, hvis tændingen står 6 grader forkert, men du får ikke det optimale ud af motoren.
De oplysninger, der står i bilens instruktionsbog ville jeg holde mig til. Jeg fatter ikke, at folk gider smide penge ud til en bog som Haynes, selvom den er lidt billigere end den originale værkstedshåndbog. Hvis du er heldig kan du få den brugt hos Erik Jørgensen (reg. leder i Nordvestsjælland) ellers ved jeg at klubbutikken har eller kan skaffe den. Den er godt nok dyrere end Haynes, men forkert tændingstidspunkt kan hurtigt koste brændstof. Jeg håber, at det er en hjælp.
Hilsen og godt nytår
Steen 0411
Index
12348: sv: sv: Tændings indstilling V8 - hvad er rigtigt ? (02-01-2004 23:10:56) (svar på 12339)
Peter Maigaard #5894, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 213.112.206.17)
Tak for svaret Steen.

Hvis der er nogen derude med en værkstedshåndbog som kan fortælle mig hvilken indstilling der er den korrekte, ville jeg blive glad :-)

Mvh Peter
Index
12390: sv: sv: sv: Tændings indstilling V8 - hvad er rigtigt ? (05-01-2004 13:46:39) (svar på 12348)
Carsten (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.84.147)
Hej Peter,
det korrekte tændingstidspunkt for en Range Rover 3.5 efi med Lucas 13CU "L" systemet er 6 grader +-1 grad BTDC. Tændingstidspunket er angivet med et omdrejningstal under 800 o/min. - du kan kun stille tændingen korrekt, ved brug af tændingspistol med motoren kørende i tomgang. Jeg vil anbefale du fjerner slangerne på stømfordelerens vacuumregulering når du justerer tændingen.
Kontroller evt. speederpotentiometerets justering hvis du har problemer med tomgangen, spændingen på den rød/gule ledning skal med speederen sluppet være 0,325 +- 0,25 volt. Rens indsugningsmanifoldet indvendigt ved gasspjældet - der normalt en masse snavs som reducerer luftmængden i tomgang.

Det skulle give dig lidt arbejde til weekenden.

Mvh

Carten
Index
12391: sv: Tændings indstilling V8 - hvad er rigtigt ? (05-01-2004 14:16:41) (svar på 12331)
Carsten (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.84.147)
Lige en korrektion - de oplysninger jeg gav dig dækker Hot Wire systemet, som blev benyttet fra 87MY til 89MY (DA til FA i chassisnummeret)på vogne leveret til Tyskland, Østrig og Schweiz.(har katalysator)

Jeg graver lidt dybere og vender tilbage med de korrekte data for "L" systemet, som jeg mener sidder på din Range Rover (uden katalysator). "L" systemet blev benyttet fra 86MY til 89MY (CA til FA), overlapper Hot Wire systemet, systemet blev brugt i alle andre lande end de nævnte - Jeg mener ikke der er ændret på tændingstidspunket - men alligevel er det værd at kontrolere endnu en gang.

Mvh
Carsten
Index
12393: sv: Tændings indstilling V8 - hvad er rigtigt ? (05-01-2004 16:32:07) (svar på 12331)
Carsten (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.84.147)
Her er de rigtige data:

Ignition Timing Dynamicat 800rpm max,vacuum disconnected.

8.13:1 compression non catalyst 2 Degrees BTDC +/- 1
9.35:1 " " 4 Degrees BTDC +/- 1
9.35:1 " Catalyst 5 Degrees BTDC +/- 1

Centrifugal Advance

8.13:1 non catalyst

2000....5 Degees 30 to 8 Degrees 30
1400....6 Degrees 18 to 8 Degrees 30
800.....2 to 4 Degrees.

9.35:1 non catalyst

2200....7 Degrees to 10 Degrees
1400....7 Degrees 48 to 10 Degrees
650.....1 to 3 Degrees


9.35:1 catalyst.

2200....5 Degrees 30 to 8 Degrees 30.
1400....6 Degrees 18 to 8 Degrees 30
800.....2 Degrees to 4 Degrees.
Index
12414: sv: sv: Tændings indstilling V8 - hvad er rigtigt ? (05-01-2004 21:37:29) (svar på 12393)
Peter Maigaard #5894, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 213.112.206.52)
Hej Carsten, tak for svaret

Mit stelnummer starter med CA, så jeg tror på den med de 4 grader BTDC. Det er jo også ca midt mellem det min instruktionsbog og Haynes siger :-)

Mvh Peter