tilbage

Land Rover Forum  

Index
124212: Ny tændingslås eller relæ til forvaming af diesel (18-06-2012 17:49:06)
Jakob Falk Magnussen #8840, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 178.157.222.212)
Har lagt en 2,5 td i min serie III benzin, monteret nyt diesel ledningsnet så nu skal den bare startes! Men så er spørgsmålet, skal jeg skifte tændingslåsen/bundstykket eller sætte et forvarme relæ i? Nogen gode ideer?
Index
124214: sv: Ny tændingslås eller relæ til forvaming af diesel (18-06-2012 17:56:42) (svar på 124212)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 94.138.69.204)
Bevar den oprindelige tændingslås kun som ratlås og fjern elforbindelserne. Flyt start/stop/forvarmning til et seperat panel. Kan være udelukkende med knapper eller en tændingslås.
Index
124236: sv: Ny tændingslås eller relæ til forvaming af diesel (19-06-2012 03:19:16) (svar på 124212)
Thomas Holm Krogh #3251, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 60.191.78.37)
Hej Jakob
Med et almindeligt forvarmerelæ fra en 200 eller 300 Tdi kan forvarmningen foregå automatisk. Dermed bruger du bare din gamle tændingslås til en benzin, som starter forvarmerelæet. Efter passende tid slår forvarmerelæet fra, og motoren kan startes. Nemt og simpelt, og måden jeg har løst det på (godt nok med en 300Tdi og en V8 tændingslås, men samme problematik).
Hvis du vil køre forvarmen igennem en kontakt, mister du en hel del spænding, da du skal trække ledninger fra motorrummet til kontakten og tilbage igen. Uden at have regnet på det, vil jeg tro, at du mister tæt på 10%, og dermed får en dårligere forvarme. Desuden er det ikke uproblematisk at få en kontakt, som kan holde til strømmen uden at brænde af.
Index
124237: sv: sv: Ny tændingslås eller relæ til forvaming af diesel (19-06-2012 07:22:14) (svar på 124236)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 37.75.171.49)
Så vidt jeg husker, så trækker et sæt serieforbundne gløderør i omegnen af 60 Ampere lige når de slås til. Det er mere end de fleste kontakter kan holde til. (SIII diesel med grisehaler). Jeg tror nok at de mere moderne parallelforbundne gløderør trækker ca. det samme.

Jeg har løst det med et standart starter relæ til en havetraktor. De er beregnet til at kunne trække 80-100 Ampere og vil holde i en god lang tid. Relæet kan monteres lige bag motoren på skottet, så man får kortest mulige ledningslængder.

Da mit tændingsbundstykke allerede var brændt i stykker da jeg blev klogere end at have forbindelsen gennem bundstykket, valgte jeg at sætte et "maskin"-ringetryk i instrumentbordet til at aktivere forvarmen. Der er så trukket en tynd 1,5 kvadrat styrestrømsledning fra knappen til relæet og noget kraftigere 16 kvadrat fra batteri til relæ.

Relæet kan fås for under 100Kr hos alle velassorterede havetraktor mekanikere.

Husk sikringer div. steder, der indeholdes en del røg i de kraftige ledninger til forvarme!

Hilsen
Jens
Index
124278: sv: sv: sv: Ny tændingslås eller relæ til forvaming af diesel (19-06-2012 23:04:08) (svar på 124237)
Jakob Falk Magnussen #8840, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 178.157.222.212)
Mange tak for indput, så er det vist bare at komme i gang!
Mvh Jakob