tilbage

Land Rover Forum  

Index
124419: Oliefilter 200TDI (24-06-2012 08:20:21)
Peter Hansen #4214, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 2.107.196.134)
Er der en venlig sjæl her på vest-/norvestsjælland der har et filter som ovenstående liggende, og som jeg kan købe denne søndag?.

Efter skift af el-olietryksmåler konstaterer jeg at olietrykket er ½ - 1 bar min første mistanke er stoppet oliefilter.

Motoren starter fint og går fra første forbrændingsslag uden mislyde.

Efter længerevarende tomgangskørsel i forb. eks. spilopgaver ved optagning af båd osv. er der lidt grå røg når jeg kommer ud på landevejen med det er nok bare olie fra turboen og hvad der passerer lidt slidte olietyve.

Jeg er ved de sidste forberedelser til at transportere dampbåden til Riverboat Jazz Fastival i Silkeborg næste week-end, derfor denne akutte henvendelse.

Venlig hilsen
Peter
Mob. 40 21 27 58
Index
124421: sv: Oliefilter 200TDI (24-06-2012 09:21:34) (svar på 124419)
Peter Hansen #4214, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 2.107.196.134)
Oliefilter er allerede sikret :-)) - det kan da kaldes "quick reply"



venlig hilsen
Peter
Index
124425: sv: Oliefilter 200TDI (24-06-2012 13:49:58) (svar på 124419)
Johnny Abrahamsen #0852, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.162.254.122)
Hej, hjalp det nye filter ? Har selv pludseligt mistet olietrykket på min 200TDI ned til dine værdier .Skiftede til 15/40 istedet for 10/40 og nyt filter ,det hjalp ikke .Har nu købt fjeder og nyt stempel til olie pumpen og håber at kunne redde den der,men er ikke kommet til at skifte det endnu
Mvh.Johnny
Index
124426: sv: sv: Oliefilter 200TDI (24-06-2012 14:05:59) (svar på 124425)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.236)
Peter er på vej til lufthavnen i Kbh og henter filteret på vej hjem, så han ved det først i aften.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
124478: sv: sv: sv: Oliefilter 200TDI (25-06-2012 23:12:28) (svar på 124426)
Sven-Åge Friis #4443, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 95.166.94.69)
hejsa..
jeg har prøvet noget af det sammen..
det startede med at olielampen lyste i tomgang når olien var varm.. det havde så været et problem i længere tid viste det sig... det kostede en renovering af motoren

jeg havde ikke nogen olietryks måler på anden den alm. olie lampe..

årsagen var så at reguleringsventilen der sidder i pumpen sad fast i næsten fuld åben...

blå røg fra turboen kan være slidt turbo.. det gjore min gamle TDer og en dag tag det kun 3-5 km før den havde kastet alt olien af ud gennem lejet i turbo i udstødningen delen.... pas på at det ikke går i indsugningen... så kører den selv...
Index
124479: sv: sv: sv: sv: Oliefilter 200TDI (26-06-2012 08:12:35) (svar på 124478)
Evan Olsen #3519, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 87.57.194.126)
Hej det manglede olietryk skyldes et knastakselleje er
trykket ud og ligger i bundkaret.
Hilsen Evan 40316370
Index
124485: sv: sv: sv: sv: sv: Oliefilter 200TDI (26-06-2012 11:54:53) (svar på 124479)
Peter Hansen #4214, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 2.107.197.206)
I får lige en hurtig opdatering.

Det hjalp ikke nævneværdigt på trykket at skifte filter.
Regnen stod ned i stænger, så jeg prøvede ikke med det mekaniske manometer jeg havde gjort klar for at teste om det elektriske viser rigtigt.

Viser det mekaniske manometer lige så lavt tryk hælder jeg mest til den overbevisning at det er hoved- og plejllejer der er slidte. Operationen med skift af plejl- og hovedlejer har jeg udført før, på en 2 1/4, liggende under bilen.

Jeg er dog lidt usikker på fremgangsmåden ved en 200Tdi, da der er denne ekstra ramme mellem blok og bundkar ?

Peter
Index
124510: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Oliefilter 200TDI (26-06-2012 22:21:29) (svar på 124485)
Sven-Åge Friis #4443, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 95.166.94.69)
hej peter..
jeg fik i første omgang kun slebet krumtappen og sat nye lejer i..... DET fortrøj jeg ... stemplerne var også slidte fordi de er oliekølet men det var jo også væk.. de er næmelig trykstyret.. den begyndte at puste en del i krumtaphuet,og puste olie ud...

jeg kan kun opfordre dig til at renoverer den med nye stempler og slebet krumtap og få slebet ventilerne tætte igen, og nogle nye paraplyer på...

når din turbo har kørt med for lidt olie tryk har den sikkert også taget skade..( min kunne ikke holde tæt nogen steder efter renoveringen, det løb ud ved begge akselenden,, så der måtte også en ny på...

husk at boltene der holder toppenstykket er strækbolte ...

jeg vil sige at min 200 tdi
Index
124503: sv: sv: sv: sv: Oliefilter 200TDI (26-06-2012 20:41:50) (svar på 124478)
Johnny Abrahamsen #0852, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.162.254.122)
Hej
Måske en gennemgående fejl.Har en totalt opslidt 200TDI disco motor liggende i stumper.Har taget olietryks regulerings fjederen og stemplet ud.Stemplet er meget revet og med grater,om det sad fast i åben stand ved jeg ikke.Vender tilbage når jeg har fået taget bundkaret af og set på herlighederne
Index
124508: sv: sv: sv: sv: sv: Oliefilter 200TDI (26-06-2012 21:48:28) (svar på 124503)
Peter Hansen #4214, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 2.107.197.206)
Endnu en opdatering :-((

Det mek. manometer viser absolut intet olietryk ved tomgang - ved ca. 2000 omdr./min. er der ca 1 bar ved varm motor. Det er ik' møj' :-(.

Men den SKAL holde til turen til Silkeborg, så må båden blive på land resten af sommerferien mens jeg laver motor.

At dømme efter Haynes er det lige så nemt at skifte lejerne i 200Tdi som det er i 2 1/4 er det rigtigt forstået ?

Jeg nok også hellere kigge på omtalte ventil, mærkeligt at den sådan kan rive ?

Venligst
Peter
Index
124516: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Oliefilter 200TDI (27-06-2012 07:50:35) (svar på 124508)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 188.176.168.143)
Det kan meget vel være oliepumpen der er slidt. Det var måske værd lige at se på den først?