tilbage

Land Rover Forum  

Index
124650: Metal mod metal!... Var det differentialet? (02-07-2012 15:14:54)
Mikkel Noe-Nygaard #8873, reg. mjyl (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 147.29.56.7)
Hej alvidende gruppe

Jeg er den lykkelige ejer af en 90 tommer pickup fra 1997, der har kørt knap 300K uden alt muligt underligt luftspær, overdrive eller andet lir'...

For nyligt opstod der på vandret grusvej ved omkring 50 km/t ganske pludseligt en høj skinger døende-kat metal-mod-metal skrigende lyd fra forreste halvdel af køretøjet, som jeg i første omgang tænkte var en lille skarp sten der havde sat sig fast et sted, så den skar ind i skivebremsen - sådan lød det i hvertfald. Lyden tiltager og inden jeg stopper når jeg at konstatere, at den ændrer sig en liiiille smule ved rat store udsving.

Efter en inspektion konstaterer jeg, at der intet unormalt er ved undervognen udover at der stadig er en smule slør i højre styrkugle. Dén 'defekt' var jeg godt klar over... Styrstangen - den der går fra højre til venstre hjul - piver lidt når man rykker i den: Både slør og piveri er vel i grunden også ret normalt på dette mærke :-D

Efter en lille times panisk roderi og opslag i Hayes på en grusvej på den smukke Klosterhede i Nordjylland prøver jeg at sætte igang igen og nu siger undervognen ikke en lyd (udover de sædvanlige)! Bil, passagerer og oppbakning kommer trygt tilbage til Århus uden yderligere hændelser!

På hjemvejen tænker jeg på, om det har noget med differentialet at gøre: Ca 20 minutter inden skrigeriet havde jeg kørt lidt rundt i noget terræn med spærret differentiale. Så snart jeg var på plan og fast grund igen slog jeg diff locken fra, konstaterede at diff lampen slukkede og begav mig hjemad på førnævnte grusvej...

Kan spærret stadig have været slået til og efterhånden oparbejdet så meget varme at noget begynde at skrige eller skal jeg tænke i helt andre baner? Kan jeg selv rykke i noget og konstatere, om jeg har brændt noget af?

- Landrover newbie Mikkel
Index
124655: sv: Metal mod metal!... Var det differentialet? (02-07-2012 16:56:58) (svar på 124650)
Claus Ernst #7226, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 194.28.248.113)
Hej
Da min sagde sådan havde jeg samme tanker som dig, lille sten bag bremseskiven ved det ene forhjul eller lignende. Men pludselig og med stort ryk i rattet stod det ene forhjulsleje af, her ville jeg nok tjekke et par gange. Løft et hjul af gange fra jorden og ryk godt og grundigt i det. Hvis du er heldig finder du fejlen inden den griber om sig.
Claus Ernst
Index
124656: sv: Metal mod metal!... Var det differentialet? (02-07-2012 17:29:15) (svar på 124650)
Per Olsen #8660, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 89.150.85.47)
Hej

Amanda lavede samme stunt for et par uger siden, dog på en lille snoet landevej. Pludselig kom der en skrigende lyd, som ændres lidt ved "slinger-kørsel", men ikke ved udkobling. Jeg stoppede og satte den i neutral og hævede et hjul ad gangen med donkraften. Højre forhjul frembragte lyden når det blev drejet, og det lyd meget "bremseagtigt". Da jeg ikke havde tid og lyst til at stå og rode med det i vejkanten kørte jeg de sidste 5 km hjem - med køer, råger og hundeluftere i vild panik på flugt ud over markerne. Det var en lille ussel sten i bremsen. Mit gæt er dit problem også var det - da det forsvandt lige så hurtigt som det kom - og så på en grusvej... Men som Claus skriver - tjek "alt det andet". Et hurtigt løft på gerningsstedet kan hjælpe med til at isolere problemet - næste gang.

Vh.
Per
(der skal til at montere sin nyrensede intercooler igen)