tilbage

Land Rover Forum  

Index
12421: Min V8 trænger til hjælp (06-01-2004 10:04:11)
Michael Steen Kristensen #4501, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.196.98.10)
Hej forum
Min L-R V8 fra 84 har et par små irriterrende fejl som jeg nu vil ha ordnet.
Når jeg gasser op og så slipper speeder, så er den ved at gå i stå, men kommer sig som regel. Når jeg har holdt i et lyskryds et stykke tid, så har den svært ved at tage gassen. Den "dykker" og kommer så fint bagefter.

Jeg tænker den får for mager blanding, men hvordan kan jeg justere det ?

Mvh. Michael
Index
12434: sv: Min V8 trænger til hjælp (06-01-2004 15:42:21) (svar på 12421)
Steen Larsen #0411, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.215.120.159)
Hej Michael
Har du kommet olie i dæmperstemplerne på karburatorerne. Det lyder som om, at den mangler olie.
Hilsen Steen 411
Index
12435: sv: sv: Min V8 trænger til hjælp (06-01-2004 15:57:55) (svar på 12434)
Michael Steen Kristensen #4501, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.196.98.10)
Hej Steen

Jeg checker når jeg kommer hjem.
Er det noget olie den forbruger hurtigt ?
Og er det noget bestemt olie der skal bruges ?

Mvh. Michael
Index
12457: sv: Min V8 trænger til hjælp (07-01-2004 04:45:55) (svar på 12421)
Inge & Peter Horn #2142, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 152.73.2.65)
Det er en speciel tynd olie, der bruges, evt. spørg efter den hos en volvoforhandler, hvis du ikke lige bor i nærheden af anden forhandler
Index
12458: sv: sv: Min V8 trænger til hjælp (07-01-2004 04:53:19) (svar på 12457)
Anders Larsen #6178, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.164.118.160)
Det er bare rød dextron III(Automatgear olie) du skal bruge...der skal være olie op til ca. 1cm fra toppen.
Index
12470: sv: Min V8 trænger til hjælp (07-01-2004 13:28:42) (svar på 12421)
Michael Steen Kristensen #4501, reg. nsj (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.196.98.10)
Hej alle

Tak for hjælpen, symptomerne er næsten væk nu.

Men lige et tillægsspørgsmål. Hvilken funktion har disse "dæmpere" egentlig ???

Mvh Michael
Index
12524: sv: sv: Min V8 trænger til hjælp (09-01-2004 22:47:21) (svar på 12470)
Carsten (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.164.91.112)
Hej Michael,
Suget fra motoren danner et vacuum over membranen, som suger stemplet op. Rent umiddelbart skulle man tro den får mere benzin når nålen bliver tyndere, men hvis stemplet med membranen går for hurtigt op, ved manglende olie, bliver lufthastigheden over strålerøret mindre og du får mindre benzin selv om nålen er tyndere. Olien og dæmperen bremser stemplet og giver dermed en større lufthastighed og dermed en federe blanding (virker næsten som en accelerationspumpe). Blandingsforholdet er en kombination af nålens tykkelse og lufthastigheden over strålerøret. Dæmperen har mindre betyding når du kører med en konstant hatighed.
Der er ingen forskel i princippet på en solex og en SU karburator, men det er ikke helt let at give en kort og forståelig forklaring ;-)

Mvh
Carsten
Index
12525: sv: sv: sv: Min V8 trænger til hjælp (10-01-2004 14:32:41) (svar på 12524)
Anne & Thomas Steen Madsen #3195, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 217.157.119.244)
Hmmm det er det jeg siger man bliver klogere og klogere her på siden :-)
Jeg har altid brugt alm. motorolie..15W40... i mine karburatore... hvilken glædelig overraskelse venter der mig hvis/når jeg hælder dextron på??
Index
12526: sv: sv: sv: sv: Min V8 trænger til hjælp (10-01-2004 15:17:25) (svar på 12525)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjy (medlem) (ip-adr: 80.161.32.160)
Dextron i karburator ? Er det iflg. foreskrifterne ? Alm. motorolie er okay, men det gode gamle Rexdex skulle være sagen. Jeg har altid brugt Redex og det har mine benzinmotorer været 'glade' for.