tilbage

Land Rover Forum  

Index
124701: Generatorskift - ledningsforvirring 1990 RRC 3.9 (03-07-2012 17:33:55)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Jeg ville forsøge at kaste mig ud i et generatorskift på min 1990 RRC - men er usikker på hvordan ledningerne skal flyttes over på den stik-konstellation som er på den nye generator - jeg har forsøgt at tegne lidt på vedlagte tegning, og ville sætte stor pris på om nogen kunne af- eller bekræfte at det ser rigtigt ud :) Men hvis det er korrekt, hvad skal der så ske med de "overskydende" ledninger ?

På forhånd tak'
Mvh
Michael
Index
124703: sv: Generatorskift - ledningsforvirring 1990 RRC 3.9 (03-07-2012 19:47:43) (svar på 124701)
Leif Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 89.239.198.113)
Hej Michael

Dine streger ser meget rigtige ud, da jeg lavede samme projekt på min 3,9 beholdte jeg den "klump" der sad på ledningen til omdrejnings tælleren, fik af vide at det var støjfilter ( ved det ikke med sikkerhed, men den kører og lader da stadig).


Hilsen Leif
Index
124704: sv: sv: Generatorskift - ledningsforvirring 1990 RRC 3.9 (03-07-2012 19:51:54) (svar på 124703)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Hej Leif

Jeg har lige prøvet at forbinde den som på billedet, og den starter også men begynder så straks efter at sige dak-dak-dak - skyndte mig at slukke, men kan sgutte greje hvad det kan være - det må jo næsten være noget med mine "forbindelser"..?

Mvh
Michael
Index
124711: sv: sv: sv: Generatorskift - ledningsforvirring 1990 RRC 3.9 (03-07-2012 22:15:20) (svar på 124704)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Hej Leif

Tror det lykkedes - jeg har løsnet bæltet lidt og nu forsvandt lyden efter et par sekunder - pænt underligt.

Mvh
Michael
Index
124710: sv: Generatorskift - ledningsforvirring 1990 RRC 3.9 (03-07-2012 22:10:20) (svar på 124701)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 37.75.171.49)
D+ er terminalen til din regulator.

W er terminalen til omdrejningstæller.

S er "remote sense" og forbindes alt efter hvordan resten af systemet er lavet; Hvis den sidste (ikke viste) terminal er B+, så gætter jeg på at S skal forbindes til denne.

B+ er batteriterminalen til + på batteriet.

Hilsen
Jens
Index
124713: sv: sv: Generatorskift - ledningsforvirring 1990 RRC 3.9 (03-07-2012 22:20:45) (svar på 124710)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Hej Jens

Hvilken funktion udfører "S" når den tilkobles B+ ?

Mvh
Michael
Index
124715: sv: sv: sv: Generatorskift - ledningsforvirring 1990 RRC 3.9 (03-07-2012 22:37:31) (svar på 124713)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 37.75.171.49)
Remote sense ledningen er et sensor input til generatorens interne laderegulator.
Den "holder øje med" hvor meget der skal lades for at oplade dit batteri og opretholde spændingen i ledningsnettet.

Ideelt bør den være forbundet direkte på batteriets + pol, men hvis lade-ledningen op til batteriet fra B+ er tyk nok, så er den ofte forbundet nede på generatoren.
Er lade-ledningen for tynd, kan der være spændingsfald i den og så vil generatoren "tro" at dit batteri hele tiden mangler strøm og derved overlade batteriet.

Hilsen
Jens
Index
124716: sv: sv: sv: sv: Generatorskift - ledningsforvirring 1990 RRC 3.9 (03-07-2012 22:46:43) (svar på 124715)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Hej Jens

Tak for super forklaring - så må jeg hellere få den forbundet også :)