tilbage

Land Rover Forum  

Index
124718: Skift af LT177 gearkasse (03-07-2012 23:59:43)
Carsten Hansen #8789, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 178.72.29.212)
Gearkassen på min 90" V8 årg. 1987 skal skiftes...
En anden gearkasse er fundet... :-)
Er der nogen der tør gi' et gæt på hvor mange timer et et proff LR-værksted skal bruge på sådan et job... ?
Index
124723: sv: Skift af LT177 gearkasse (04-07-2012 06:40:56) (svar på 124718)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.142.215)
Hej Carsten.
Når vi kører løb, og uheldet er ude, så skifter vi en gearkasse og er ude at køre igen, i løbet af 2-3 timer. Alt efter værksted, værktøj og afstand.

Jimmi
Index
124724: sv: sv: Skift af LT177 gearkasse (04-07-2012 07:25:55) (svar på 124723)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.192.22.33)
øhhh... gearboxén på en 90" V8 årgang 1987 er fra orginal.. en type LT85(santana) men der naturligvis muligheden for at Landyén er blevet modfiseret undervejs...
Index
124725: sv: sv: Skift af LT177 gearkasse (04-07-2012 07:34:43) (svar på 124723)
Peter Struntze #2005, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.145.112.197)
Hej Jimmi

Nu spørger Carsten jo principelt om tidsforbrug, og ikke hvor hurtigt det er muligt for X antal personer at flå en gearkasse af, og montere en ny....

Umiddelbare skøn lyder normalt på ca. en arbejdsdag for 1 person for at skifte gearkasse, alt afhængig af hvor meget der har været skruet på bilen. Hvis alle skruer og bolte ikke har været løsnet i 20 år, tager det noget længere bla. at afmontere gulv og gearkasse tunnel, end hvis det er en vogn som hele tiden bliver skilt i atomer (smiley)

Hilsen
Struntze
Index
124726: sv: sv: sv: Skift af LT177 gearkasse (04-07-2012 08:05:59) (svar på 124725)
Carsten Hansen #8789, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 178.72.26.224)
"Afmontere gulv og tunnel" ????
Kan den ikke komme "under ud" og skiftes nede fra, som på andre biler ???

Ups... Ikke en LT177 men en LT 77.... ;-)

Den her : http://dlrk.dk/roverboersen/vis.asp?w=2101&aid=19622&uid=502849342

Passer den ikke på ???
Index
124727: sv: sv: sv: Skift af LT177 gearkasse (04-07-2012 08:07:12) (svar på 124725)
Rasmus Schneidereit #7937, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 109.57.173.159)
Vil give struntze ret, ved en lille mekaniker kan du få skiftet kobling for ca 8500, og vil skyde på det tager samme tid og montere ny gearkasse som kobling. Vi tog tre mand 5 timer og skifte kobling, og der sad skruerne godt fast :)
Index
124729: sv: sv: sv: sv: Skift af LT177 gearkasse (04-07-2012 08:32:52) (svar på 124727)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 94.144.63.3)
Jamen, 1 mand i en hel dag eller 2 mand i 3 timer er vel næsten det samme. Og hvor lang tid det tsger hos den lille lokale er jo heller ikke relevant, da der bliver spurgt i forhold til et værksted der er lr-proff. Så de må kunne gøre det stort set lige så hurtigt som hvis man hurtigt skal videre, da de har det korrekte grej. Jeg snakker jo ikke priser, for der er jo stor forskel, om gearkassen er komplet og lige til at hælde over, eller man skal til at flytte eksempelvis beslag til gearkasse. Og også, om man har en ekstra transfer, så det ligger som en samlet klump, eller om dette også skal byttes rundt.
Index
124728: sv: Skift af LT177 gearkasse (04-07-2012 08:31:39) (svar på 124718)
Kent Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 152.73.73.1)
Jeg har min bil på liften i skrivende stund. Venter kun på en kobling fra England. Kan lige så godt skifte når der skal ny Gearkasse på.

Mit tilbud fra et LR-værksted lyder på 6 timer for afmontering og montering af egen medbragt gearkasse.
Index
124736: sv: sv: Skift af LT177 gearkasse (04-07-2012 10:42:20) (svar på 124728)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.192.22.33)
Linkét til roverbørsen dur ikke rigtig... men hvis det er den samme som -

Annonce:Gearkasse 5 gear komplet LT 77 fra Defender V8, er renoveret og iorden, passer også til Range Rover.Er efters3et af Land Rover mekaniker.

Kontaktdata/Navn: hans munksgaard

Så passer den fint (husk at få koblingshuset med) der kan være forskelle på gearingen afhængig om den er fra 90" eller 110"...!

Den box som du har monteret for nuværende er helt sikkert en LT85, hvis der ikke er skifte box siden den forlod Solihull.
Index
124761: sv: sv: sv: Skift af LT177 gearkasse (04-07-2012 15:49:32) (svar på 124736)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.208.79)
Ville nok checke om den anskaffede gearkasse passer til aktuel bil inden værktøjssættet rulles ud. Santana LT85, som 90" V8 er udrustet med AB Werk
er genkendelig på huset er i aluminium; LT77 som RRC kom med i juni 1983
er med "kernehus" i støbejern og hedder A52 xxxxxx. Udveksling om til 90" ell. 110" ligger i Transen. Mht. tidsforbrug skal man nok regne med en arbejdsdag. Med lidt god vilje kan gearkasse skiftes uden udtagning af gulv, da V8-motoren ligget lidt længere fremme end tilsvarende dieseler.
Index
124768: sv: sv: sv: sv: Skift af LT177 gearkasse (04-07-2012 18:43:03) (svar på 124761)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
åhh..ja min hukommelse svigter mig lidt. Det er helt rigtigt at ratio på LT230 udgør den største forskel mellen 90" kontra 110"

LT230/25D - Def. 110/V8 - high/1,410 - low/3,321

LT230/27D - Def. 90/V8 - high/1,192 - low/3,321

Det behøver du så bare ikke bekymrer dig omkring, da du sikkert beholder din transferbox

Men der er bestemt en forskele i ratio mellen LT85 kontra LT77(S) du kan evt. se de respektive ratio - Her...

http://www.ashcroft-transmissions.co.uk/calc/ratio_calc.html

Det er så langt fra sikkert at det ligefrem er en dårlig manøvrer, har selv fortaget samme ombytning på min 110”V8-bus altså fra LT85/22 til LT77/60A ...men jeg bruger heller ikke bussen til samme kørekultur som jeg bruger min 90”V8 LT85/20 til... ;-)
Index
124800: sv: sv: sv: sv: sv: Skift af LT177 gearkasse (05-07-2012 21:44:26) (svar på 124768)
Carsten Hansen #8789, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 178.72.30.93)
Nu er den købt og hjembragt. Og det er med transfer og koblingshus og hele skidtet... Den burde være hurtig at skifte... ;-)
Er der en lille forskel i udvekslingen overlever jeg nok også det...
Index
125223: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Skift af LT177 gearkasse (22-07-2012 21:43:18) (svar på 124800)
Carsten Hansen #8789, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 178.72.21.40)
Så er den skiftet og det fungerer, efter 4-5 timer på mit eget værksted, perfekt...

Men I GUDER... !?
Den såkaldte landrover-mekaniker brugte 15 timer på at skifte den ?
Og derudover lykkedes det ham at brænde min generator af , ødelægge gummimåtten over kardantunlen, montere en flange til forreste kardanaksel, der var så skæv at radioen var ved at hoppe ud når man kom over 60 km/t og aflevere bilen med en total virkningsløs håndbremse.... ????