tilbage

Land Rover Forum  

Index
125018: Måske den perfekte "fjederfedt"? (12-07-2012 22:18:48)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 37.75.171.49)
I min søgen efter det mest klistrede smørefedt overhovedet til bladfjedre, er jeg faldet over noget der hedder Lubriplate.

Disclaimer: Jeg har intet med firmaet at gøre på nogen måde!

Her er en beskrivelse af sagerne og det lyder som om det er noget, der hvis de ellers vil handle med lille mig, kommer i klemme i en bil nær Nørager snart.

Hvis der er nogen der kender dette produkt i forvejen må i meget gerne byde ind med en kommentar om klistrets egnethed-

Hilsen
Jens



http://www.scandi.as/smoremidler/lubriplate

LUBRIPLATE Gear Shield Extra Heavy er en NLGI 3 fedt udviklet speciel til ”extra heavy duty” opgaver. LUBRIPLATE Gear Shield Extra Heavy har bevist sig som et uovertruffen smøremiddel til et bred spektrum af arbejdsopgaver så som :

Åbne gear
Udskud på gravemaskiner
Glideskinner
Kraner
Drejekranse på gravemaskiner
Gaffelramme på trucks

LUBRIPLATE Gear Shield Extra Heavy har ved flere af disse opgaver - bevist at kunne forlænge levetiden på materiellet.

Også til skammel smøring på lastvogns trækkere er LUBRIPLATE Gear Shield Extra Heavy uovertruffen, specielt ved hjælp af det unikke fugepatron koncept, er det langt lettere at udføre denne til tider besværlige operation.

EGENSKABER

Kpl. Serie dækker behovet for forskellige smørefilms tykkelser
Vandfast, beskytter mod korrosion
Stærk vedhæftende, og ”stay-put” egenskaber
Additiveret til at yde ekstra beskyttelse under højt tryk
Index
125032: sv: Måske den perfekte "fjederfedt"? (13-07-2012 12:00:59) (svar på 125018)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
Kender ikke det specifikke smøreproduct du henviser til... men jeg har brugt nogle af Lubriplate andre produkter i snart 30 år, og ved at de er et hæderkronet gl. smøreproducent (bare ikke særligt udbredt herhjemme).

Men..men.. jeg vil mene at du kigger på det forkerte smøreprodukt…! jeg ville vælge en smørepasta til mid-range temp. med et højt indhold af MoS2 eller WS2.(vil nok foretrække dry lubricant)

Grundlæggende tror jeg slet ikke.. jeg ville gide at bruge krafterne på at smøre "good old fashioned leaf springs".. støv-skidt-sand-grus-mudder vil over tid forvandle smørepasta'en til en slibepasta…!!

Personligt ville jeg finde nogle gode parabolic leaf springs, og blot konstaterer at good old fashioned leaf spring hører fortiden til… hvis ellers bilen er tænkt som brugsvogn…! hvis den derimod er skal være en autentisk veteranbil… ja så må man nok heller indse at affjedringen er af gammeldags type med tilhørende karakteristika..!!
Index
125033: sv: sv: Måske den perfekte "fjederfedt"? (13-07-2012 12:50:25) (svar på 125032)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 37.75.171.49)
Må man tillade sig at spørge til hvilken forhandler du benytter?
Jeg har set priser fra 25Kr til 200Kr pr. patron á 300 gram.

Hilsen
Jens
Index
125035: sv: sv: sv: Måske den perfekte "fjederfedt"? (13-07-2012 13:28:04) (svar på 125033)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
Jeg bruger ikke Lubriplate privat… så jeg kender som sådan prisen i handel.

Indkøbs prisen interesserer jeg mig sådan set ikke rigtig for.. jeg bruger det kun de steder manualen forskriver det, og ingen af de Lubriplate produkter jeg har tilgang til, er specielt velegnet til Landy's. Har aldrig rigtigt reflekteret over prisen, da vedligeholdsprogramet SKAL overholdes jvf. manualen.

Privat er jeg en tilhænger af MoS2 holdigt fedt eller assembly grease, når det kommer til maintenance af "bisserne"
Index
125039: sv: sv: sv: sv: Måske den perfekte "fjederfedt"? (13-07-2012 14:31:12) (svar på 125035)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 37.75.171.49)
Tak for svaret.

Almindeligt NLGI 2 fedt med MoS2 er også min favorit når det skal gennem fedtsprøjten. Men lige til det her formål, har jeg søgt efter NLGI 3 fedt og "marine"-fedt-typer.
Castrol laver også noget i denne dur, hvilket de fleste producenter jo nok gør.

Ang. det med at køre med tørre fjedre, så kan man sige at - ja det virker jo. Men efter at jeg skilte mine fjedre og polerede dem blanke mellem lagene efter rustfjernelse med efterfølgende fedtning, så blev køreoplevelsen en helt anden. ...I ca. 6 måneder, så holdt NLGI 2 fedtet ikke længere.

Derfor påtænker jeg at prøve med noget mere klistret og ørkensokker, for at se hvordan det virker.

Hilsen
Jens
Index
125042: sv: sv: sv: sv: sv: Måske den perfekte "fjederfedt"? (13-07-2012 15:05:11) (svar på 125039)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
Prøv evt. pasta fremfor fedt (MoS2 naturligvis)

Overvej evt. at spray med dry lub. flere lang mellen tøring, for at opbygge et pænt lag grafit.

Når fjederen er samlet så luk evt. fjederen udvendig med undervognsmasse som hærder op til klæberesistent overflade.

Derefter kan du godt bruge sok eller kondom ;) men.. det er så også godt holde på sandet. Helt undgå det kan man næppe og ingen ting holder evigt - derfor parabolic leaf springs hvis det er en hverdags brugsvogn.

Udover det kan man jo topcoat bladene med teflon mailing / holder naturligvis heller ikke… evigt

sååå... parabolic (eller sofafjeder ;)

just my 2 pence worth