tilbage

Land Rover Forum  

Index
125036: Skurren (13-07-2012 13:53:30)
Joakim Heegaard #8570, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.199.154.116)
Hej med jer,

Jeg har en 90" 2.5td fra 1990 som giver lidt ballade. Jeg har skiftet olie på gearkasse og transfergearkasse men det har ikke ændret noget.
Inden i kommer med en masse farlige udtryk, vil jeg lige sige at indmaden i en gearkasse er for mig båndsalat.


Der er 2 ting som gør problemer. 

Det ene er at jeg ikke kan tvangsgeare ned til 1. og 2. gear. Det har været der flere år og har egentlig ikke skabt de store vanskeligheder. Jeg har bare vendet mig til at starte i 2. og køre i 3.-5. ...synkromesh?

Den anden ting som gør mig lidt mere utryk er at bilen er begyndt at skure en del. Det skete langsomt over en 50km tur og nu er det der permanent. Den kører fint bortset fra det andet problem men lyden er jeg ikke vandt til. Den skurer i 1+2+3+5. gear og altså IKKE i 4. Hvis jeg kobler ud og triller forsvinder støjen.

Er det nok Info til at komme med en diagnose?
Index
125040: sv: Skurren (13-07-2012 14:31:49) (svar på 125036)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
Den kyniske diagnose er nok, at lejerne på bundgearsakslen (layshaft) er ved at være færdige.

4 gear går lige igennem box via inputshaft/outputshaft (højgearsakslen), altså uden at belaste lejerne på bundgearakslen med torque derfor lyder den ok i 4 gear. Synchromesh til 1/2 gear er nok heller ikke nye mere…

Men… det er ret beset ikke rigtig til at udtale sig omkring uden en prøvekørelse…! få en af drengene i nærområdet med forstand på gearkasser til at tag en prøvetur (box'en skulle gerne være en LT77 type…?)
Index
125048: sv: sv: Skurren (13-07-2012 18:20:17) (svar på 125040)
Joakim Heegaard #8570, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.199.154.116)
Jeg forstår ikke meget af hvad du skriver men hvis der er nogen omkring Nordsjælland der vil komme med et bud stiller jeg gerne op.
Index
125041: sv: Skurren (13-07-2012 14:33:23) (svar på 125036)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 37.75.171.49)
ad 1: synkromesh!

ad 2: kardan?

Hilsen
Jens
Index
125043: sv: sv: Skurren (13-07-2012 15:26:55) (svar på 125041)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 78.156.213.232)
Skiftede du selv olie på hovedgearkassen? og i så fald, hvordan så olien ud?
Men LT77, som TD er udstyret med Ab Werk, har aldrig glimret med lang levetid/mange kilometer. I øvrigt fælles for andre fabrikater, alt over 100000Km er foræring og goodwill. Ikke mindst i forb. med diezel grundet det tunge svinghjul og ryk ved igangsætning.
Index
125050: sv: sv: sv: Skurren (13-07-2012 18:24:28) (svar på 125043)
Joakim Heegaard #8570, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.199.154.116)
Jeg skiftede selv olien men husker det ikke i detaljer men der var ihvertfald ikke metalspåner i olien. Jeg har en magnet til at sidde på bundproppen.
Index
125091: sv: sv: sv: Skurren (16-07-2012 12:28:40) (svar på 125043)
Mads Hansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 93.165.155.55)
Hej Verner,

Nu ved jeg naturligvis ikke hvad du normalt forventer af en gearkasse, men min LT77 har uden kvaler ordnet små 300kkm bag en TD, for nu at have klaret 20kkm bag en 300Tdi, begge brugt "godt" til både terræn og tung trailerkørsel. I gearkassen før den nuværende gav bakgearet op ved 330kkm, men det er vel også ganske ok? Min gode bekendte's har ordnet 500+kkm så HELT så sølle er det ikke min erfaring at de er. Bevares der skal skiftes olie engang imellem, men generelt har jeg bedre erfaringer med LT77 end R380'eren.

Hilsen Mads

-Der ikke bidrog med noget til den oprindelige tråd...
Index
125049: sv: sv: Skurren (13-07-2012 18:21:29) (svar på 125041)
Joakim Heegaard #8570, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.199.154.116)
Kardenen burde i så fald også støje når jeg kobler ud?