tilbage

Land Rover Forum  

Index
125052: ombygning af danvestas med bremser til 50mm kugle (13-07-2012 18:58:41)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.92.113.42)
Hej med jer, nogen der ved hvad der skal til for få en 700kg danvestas st350 godkendt med 50mm kugletræk? Ligenu har den nato øje men det er jo lidt besværligt mht registrering.
Har snakket med applus men de er noget vage i deres udtalelser og vil helst ikke ta stilling til noget.
Er der nogen her der har fuldført øvelsen?
Index
125066: sv: ombygning af danvestas med bremser til 50mm kugle (14-07-2012 18:09:30) (svar på 125052)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.197.85.136)
En danvestas st 350 er IKKE til 700 kg, den kaldes en kvart tons trailer, så den er kun til 250 kg, du kan hente en type godkendelse på dmkf.
Jeg har selv haft een af slagsen.
MVH Jens E
Index
125073: sv: sv: ombygning af danvestas med bremser til 50mm kugle (14-07-2012 22:11:57) (svar på 125066)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 94.145.89.173)
der findes 2 typer st350, en med bremser og en uden jeg har skam hentet typegodkendelsen og på den står der, max totalvægt 700kg.
så der mp jeg nk modsige dig.
linket til godkendelsen er her: http://dmkf.dk/typegodkendelser/Dan-Vestas%20ST%20350%20CIVIL%20Tpgk%204528%20fra%20st%20nr%205065%20-%2005-08-1994.pdf

på dmkf.dk er der flere både millitære og civile godkendelser på dem, men alle civile og nyrere millitære siger 700kg.

dog var det ikke mit oprindelige spørgsmål.
hvis du selv har en med bremser, hvordan har du bygget den om???
Index
125096: sv: ombygning af danvestas med bremser til 50mm kugle (16-07-2012 14:58:40) (svar på 125052)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 94.101.213.2)
Hej Jacob.

Hvad er det besværlige ved NATO koblingen IFM registrering? Jeg har diverse dokumentation liggende, hvis du ønsker det.
Jeg kørte med NATO krog og jeg synes det er fedt at kunne køre terræn med traileren, og kunne pille "ploven" af og så kun køre med NATO krogen og Vestas traileren.

Min Vestas er desuden synet uden bremser og til 700kg. Måske det er lettere at bygge om til kuglekobling uden bremser?

MVH Jakob
Index
125100: sv: sv: ombygning af danvestas med bremser til 50mm kugle (16-07-2012 15:44:31) (svar på 125096)
jacob geltzer (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.191.184.247)
Hej Jacob
Ja det er noget.nemmere uden bremser, på modellen med bremser er jeg nødt til at svejse en ekstra stump rør på hvor øjet sad før, og det er her beurokratiet starter.
Grunden til jeg ville ombygge var at jeg syns det virker bøvlet at sku syne dem i fast sammenkobling
Index
125101: sv: sv: sv: ombygning af danvestas med bremser til 50mm kugle (16-07-2012 16:21:44) (svar på 125100)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 94.101.213.2)
Hej Jakob :-)

Jeg fjernede bremserne på min fordi det var bøvlet at få den synet med bremserne på (i hvert fald i den stand som bremserne havde). Desuden skulle jeg ikke bruge bremserne, da Defenderen må trække 750kg uden bremser. Hvorfor vil du gerne beholde bremserne? Du kører jo Defender, og de bremser er stort set kun til besvær?

Jeg fortryder så lidt nu, da jeg jo går og leder efter en Seriebil, og de fleste af dem, må kun trække 500 kg uden bremser:-)

Jeg tror det er lige så let at syne med NATO kobling. Du skal jo alligevel have synet traileren for at gøre den synsfri, og hvis du så tilpasser det syn med dit periodiske syn på Defenderen, så skal du kun betale de to syn.

Desuden er sådan en NATO kobling et genialt bjærgningspunkt i terrænet. Det sidder dog lidt i vejen når man skal ind i bagagerummet.

MVH jaKob.
Index
125579: sv: ombygning af danvestas med bremser til 50mm kugle (09-08-2012 20:51:32) (svar på 125052)
Michael Nielsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 85.27.203.149)
Til jacob.
Jeg har købt en Vestas trailer med nato-øje og har ombygget den til kugletræk og har fået den synet uden problemer og uden at ødelægge nato-øjet.
Du er velkommen til at kontakte mig, hvis du ikke har fået løst problemet.
Venlig hilsen Michael Nielsen.