125249:
sv: Bremse trumle sidder fast (25-07-2012 08:56:46) (svar på
125247)
Peter Hansen #4214, reg. ssj (medlem) (
ip-adr: 2.107.196.134)
Jeg kan beskrive tre metoder jeg bruger.
1. Hårde hurtige hammerslag på tromlen rundt om navet kan i nogle tilfælde løsne tromlen, derefter lettere slag jævnt rundt på kanten for at få den af - slå ikke så hårdt her at Du knækker kanten.
2. Hvis bremsesystemet ellers virker, løfter Du det pågld. hjul op (er det en 4x4 og en fortromle skal du også have et baghjul op), afmonterer hjulet, sætter gode stopklodser for alle hjul, starter, sætter i gear, kobler forsigtigt til for at sikre dig at du har gjort tingene rigtigt så bilen ikke begynder at kører henover stopklodser, donkraft og evt. tilskuere. Når du nu har sikret dig at det kun er den aktuelle fastsidende tromle der spinner, træder du på bremsen så friktionen varmer tromlen op, herefter er det tit muligt at trække den af da varmen har fået den til at udvidde sig i forhold til det koldere nav.
Benytter du denne metode skal du tænke dig grundigt om, der er flere ulykkesmuligheder og jeg tror ikke arbejdstilsynet vil anbefale den.
3. Hurtig opvarmning med en stor svejsebrænder jævnt rundt på tromlen så den ikke bliver skæv - igen er det varmediff. der løsner tromlen.
Jeg har ikke haft gode erfaringer med at presse navet ud hvis det sidder virkeligt, urokkeligt fast, jeg har oplevet at tromlen deformerer en anelse så den presser yderligere på navet i stedet for at slippe.
Og så kan du sende meget uvenlige tanker til den "ko-mekaniker" der ikke har givet flangerne et strøg grafit- eller kobberfedt inden samling.
Med 88" 200TDI hilsen
Peter