tilbage

Land Rover Forum  

Index
125247: Bremse trumle sidder fast (25-07-2012 07:44:18)
Steen Andersen #5256, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 90.185.120.120)
Et godt forslag til at få en bremsetromle løs fra navet?

Jeg har lavet en aftrækker, men er bange for at tromlen går i stykker, eller ser skal springe stykker af.

Tromlen skal genbruges, da den er næsten ny, der er stadig maling på.

Har også prøvet med aftrækker skruer, men min tromle har kun et gevindhul.
Og de bliver bare vredet over.

Jeg tror at den eneste udvej er at afmonterer navet og så trykke det ud af tromlen.

Har givet det et par dask med en mukkert, men vil også godt passe lidt på tromlen.
Alle de almindelige ting med WD-40 og varme springer vi over - Nogle forslag?
Index
125249: sv: Bremse trumle sidder fast (25-07-2012 08:56:46) (svar på 125247)
Peter Hansen #4214, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 2.107.196.134)
Jeg kan beskrive tre metoder jeg bruger.

1. Hårde hurtige hammerslag på tromlen rundt om navet kan i nogle tilfælde løsne tromlen, derefter lettere slag jævnt rundt på kanten for at få den af - slå ikke så hårdt her at Du knækker kanten.

2. Hvis bremsesystemet ellers virker, løfter Du det pågld. hjul op (er det en 4x4 og en fortromle skal du også have et baghjul op), afmonterer hjulet, sætter gode stopklodser for alle hjul, starter, sætter i gear, kobler forsigtigt til for at sikre dig at du har gjort tingene rigtigt så bilen ikke begynder at kører henover stopklodser, donkraft og evt. tilskuere. Når du nu har sikret dig at det kun er den aktuelle fastsidende tromle der spinner, træder du på bremsen så friktionen varmer tromlen op, herefter er det tit muligt at trække den af da varmen har fået den til at udvidde sig i forhold til det koldere nav.
Benytter du denne metode skal du tænke dig grundigt om, der er flere ulykkesmuligheder og jeg tror ikke arbejdstilsynet vil anbefale den.

3. Hurtig opvarmning med en stor svejsebrænder jævnt rundt på tromlen så den ikke bliver skæv - igen er det varmediff. der løsner tromlen.

Jeg har ikke haft gode erfaringer med at presse navet ud hvis det sidder virkeligt, urokkeligt fast, jeg har oplevet at tromlen deformerer en anelse så den presser yderligere på navet i stedet for at slippe.

Og så kan du sende meget uvenlige tanker til den "ko-mekaniker" der ikke har givet flangerne et strøg grafit- eller kobberfedt inden samling.

Med 88" 200TDI hilsen
Peter
Index
125254: sv: sv: Bremse trumle sidder fast (25-07-2012 11:44:04) (svar på 125249)
Steen Andersen #5256, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 90.185.120.120)
Hej Peter

1. blev opgivet

2. har jeg ikke prøvet

3. har aldrig fået taget mig samme til at købe et autogen set.

Tromlen er kommet af, jeg tog hele navet af og så kunne små forsigtige slag med en hår træ klods imellem løsne tromle og nav.

Alufedt er også rigtigt godt til at forbygge denne operation, det tører ikke ud som kobberfedt kan gøre.

Grunden til at det ikke havde fået fedt, var jo fordi den også sad fast sidst de skulle gås efter.

Tak for dit svar, 2. vil jeg huske.

88'er hilsner Steen.