tilbage

Land Rover Forum  

Index
12542: skæve døre (12-01-2004 14:42:09)
Nikolai Norup #5948, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 213.170.237.87)
Hej med jer.

Mine døre siddr ikke ordentligt.
det er sket efter jeg har skiftet samtlige vanger. Jeg troede atjeg kunne indstille dørene i beslagene, via de 4 skruer der er.
Men i førersiden har det nederste sæt skruer sat sig fast. de er ikke til at rokke, til trods for at de har stået og trukket WD40 hele weekenden. Førersidedøren er næsten en hel cm. galt på den. Det er som om den skal løftes opad. Den passer fint nok fremme, men det er den bageste del af døren der ligesom bugner udad. Det er således bunden af døren og toppen af døren der "stritter". Man kan godt løfte døren så den sidder rigtig, men så snart man giver slip, ja så falder den udad/nedad. teoretisk set skulle det altså kunne fikses hvis man kunne "stramme" døren, kan man det ?
Hvordan fungerer de hængselsskruer ? Og hvordan griber jeg det bedst an? Nye hængsler? Ny dør ? Er det bedst at tage hele døren af og så sætte den på igen, så den sidder rigtigt og så spænde skruerne fast?(det forudsætter naturligvis at jeg får løsnet de nederste skruer, kan de evt. bores ud?)
På for hånd tak for hjælpen!
Mvh.
Nikolai
Index
12543: sv: skæve døre (12-01-2004 14:53:04) (svar på 12542)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
hvad mener du med at "skifte samtlige vanger" ?

Hvis du har udskiftet traversen under torpedopladen og hornet bag fordøren uden at være HELT målfast, ja så har du et problem ....
men hvis du er sikker på at "samtlige vanger" sidder korrekt i forhold til hinanden, så kan resten justeres på plads.
Fremgangsmåden har du selv beskrevet: 1. løsne alle bolte der holder hardtop og sider. 2. af med dørene 3. sæt de løse døre ind i hullerne 4. stram bolte og møtrikker i tag og sider så der er passende luft 5. justér låsebeslag i døre og bagklap/dør 6. montér dørhængsler og spænd efter.

Du vil blive overrasket over hvor meget spillerum der er ved montering.

god fornøjelse med meccano-sættet

mlrh
claus
Index
12544: sv: skæve døre (12-01-2004 14:58:08) (svar på 12542)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.193.211)
Hej Nik´!

Du er nok blevet udsat for det mest typiske problem.
Jeg synes du skulle tage et kig på det sted hvor torpedoen er fastgjort til outriggeren - det er meget vel sandsynligt at det er der problemet er. Den "sko" der udgør befæstigelsesstykket kan meget vel være gået - dvs. at det er tæret tværs over. Som regel er det ikke til at få øje på da det ligesom skjuler sig under torpedostolpen sådan lidt oppe.Selve det sted hvor bolten går igennem plejer ikke at volde tæringsproblemer.Men, som sagt - ihvertfald får det dørene til at hænge, da vægten fra dørene presser torpedoen lidt fremad såfremt stykket er tæret over forneden. Nøjagtig det samme er sket på min som du ved.
Hejsan Auto
Index
12545: sv: skæve døre (12-01-2004 15:31:41) (svar på 12542)
Jan Hess #5524, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 195.215.124.243)
Hej Nik
De nederste skruer i dørene plejer at kunne løsnes med en slagskruetrækker , hvis det er dem der sidder på torpedeoen , hvorimod dem der sidder i dørene normalt kan løsnes med en møtrik der sidder på bagsiden af døren ! J eg selv var ved at ødelægge dem i døren da jeg prøvede at løsne dem med kontroleret vold !! Justering af døren kan ske ved at lægge skiver imellem beslag og dør/ el torpedo ! Skiver som Land Rover selv bruger som passer til beslagende , dvs skiver som har form som beslaget ! Men rigtig god arbejdslyst , det kan godt drille lidt , jeg kender det !!!
Venligst Jan
PS Jeg går ud fra at det er en 110 el en 90" el måske en serie bil du skriver om , ellers er jeg ikke sikker på at det virker !