tilbage

Land Rover Forum  

Index
12549: Spøjst styretøj (12-01-2004 19:04:06)
Nikolai Norup #5948, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 130.226.7.3)
Ja det er ikke kedeligt at have en Land Rover - og bøvl kører sjældent alene i sådan en.
Min 90 fra 84, 2,25 BENZIN(!!) med servostyring er begyndt(!?) at opføre sig lidt underligt i styretøjet.
Det er som om servoen slår til og fra, eller der er huller i styringen. I hvert fald går den ikke jævnt fra fuldt udslag til fuldt udslag. Når man drejer varierer modstanden i rattet.
Hvad kan dette skyldes ?
Den piver tilmed også.
Remmen er stram nok, har lige tjekket det. Olie er der også masser af.
Bilen har stået stille i knap 3 uger, så kan det være fordi remmen(e) er tørre og lige skal smøres lidt ?
Vile det være en god ide at give det hele en gang WD40?
Jeg har tidligere bemærket at servopumpen er en lille smule utæt, men det har ikke været et problem før.
Bilen er let nok at styre etc. men det er dødirreterende, men er det også farligt ?

Er det servopumpen der er ustabil/defekt ? I så fald, hvor meget ca. koster en ny ?

På forhånd tak for hjælpen(igen).
Mvh.
Nikolai
Index
12550: sv: Spøjst styretøj (12-01-2004 19:17:30) (svar på 12549)
Eva & Ib Krause-Kjær #3662, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 195.249.25.51)
Hej Nicolai,

Glem alt om WD40 - bruger du det på remmen, kan den blive sjov at styre = remmen glider bare = meget store overarme for at dreje. Brug i stedet "Belt Dressing", som er et antiglidemiddel til remme, meget brug på landbrugsmaskiner...

Det kan være din rem der glider pga. at vejret er fugtigt pt. og modstanden i styretøjet nu er større end på en varm sommerdag. Det er heller ikke umuligt, at der er kommet olie på remmen, nu du skriver din pumpe er utæt - det kan have løbet ned at remskiven, mens bilen stod stille. Det kan også være, at der er kommet luft i systemet pga. af utætheden - mulighederne er mange.

Rens din rem af i rensebenzin - ikke for meget, bare lige et skvulp på en klud og tør remmen af så godt du kan.

Check dine slanger mv. for utætheder og spænd efter. Luft ud på luftskruen ovenpå styrehuset og se om det hjælper (start motoren, drej rattet helt over til den ene side, luft ud til der kommer olie ud uden luft, gentag til modsat side).

Er pumpen utæt kan det vel være at den skal skiftes - den koster ikke en herregård. Kik i skrotbunken.

Ib - 3662 - Odder
Index
12551: sv: sv: Spøjst styretøj (12-01-2004 19:42:46) (svar på 12550)
Nikolai Norup #5948, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 130.226.7.3)
Hej Ib.
Tak for svaret.
Her kommer så aftenens dumme spørgsmål: styrehuset sidder helt præcist hvor ? Eller er det ovenpå pumpen du mener angående luftskruen ? Jeg sidder og roder lidt i min owners manual(ss167-169), og så vidt jeg kan se er det en "adwest power steering box der skulle befinde sig ude i motorrummet. Det forekommer mig at der er noget lignende under luftfiltret, kan det være det ?

Men det lyder jo relativt let, hvis ellers jeg kan finde det!!
Ciao
Nikolai
Index
12555: sv: sv: sv: Spøjst styretøj (12-01-2004 20:14:47) (svar på 12551)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjy (medlem) (ip-adr: 80.161.32.88)
Prøv lige at kigge ned fra rattet og til ratstammen, der fandt jeg ved ligningen symtomper en ispind ( uden is på ) og da den var fisket ud, var styretøjet igen perfect...
Index
12580: sv: sv: sv: sv: Spøjst styretøj (13-01-2004 20:16:51) (svar på 12555)
Lars Billingsley #3879, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.199.134.26)
Poul! her af kan du lære at købe vaffelis istedet for peniser:)
jeg skiftede min servo pumpe på Rangeroveren så holdt den op med at have "huller " styretøjet
Lars/Biltris
Index
12558: sv: sv: sv: Spøjst styretøj (12-01-2004 20:44:19) (svar på 12551)
Eva & Ib Krause-Kjær #3662, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 195.249.25.245)
Hej Nicolai,

Styrehuset sidder kort sagt for enden af ratstammen, altså den ende ude i motorrummet - i den anden ende er der også en slags styrehus, men det sidder du i, og det er ikke det...

Spøg til side - jeg ved ikke hvor luftfilteret sidder i din 2,25 benziner, men hvis det er som på turbodieselen er det ganske rigtigt derunder, altså i bilens venstre side - du kan se nedefra hvor styrearm og -stænger er forbundet til. Og det er sikkert en "Adwest" på din model.

Ellers følg hydraulikslangerne fra din servopumpe - en af dem skulle gerne ende ved styrehuset. Når du ser styrehuset ovenfra kan du ikke tage fejl, hvis du har manualen, og det er der du skal til - måske skal filterboksen ud.

Ib - 3662 - Odder
Index
12556: sv: Spøjst styretøj (12-01-2004 20:35:47) (svar på 12549)
Erik (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.82.208.66)
Hej Nikolai.
Der også den mulighed at det er et af dine kardankryds på din ratstamme der er ved at sætte sig fast
Index
12560: sv: Spøjst styretøj (12-01-2004 21:31:37) (svar på 12549)
Knulp Rittmeyer #6112, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 217.157.206.223)
Jeg vil som Erik foreslå at du kigger på et af de to kardanled, der sidder på ratstammen.
Jeg havde oplevelsen af at der ind i mellem sad noget i klemme når jeg drejede. Som om der var nogle "døde punkter" under drejningen. Når rattet var kommet forbi disse punkter, drejede det som det skulle.
Kardanleddet kunne jeg knapt dreje i hånden, da jeg fik det afmonteret. Da det var blevet skiftet var problemet væk.

Hilsen, Knulp
Index
12561: sv: sv: Spøjst styretøj (12-01-2004 21:48:01) (svar på 12560)
Nikolai Norup #5948, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 130.226.7.3)
Hvordan tjekker jeg så det kardanled ? Tager det helt ud og ser an eller skifter man bare til nyt uden at kny ?

Tak for alle de gode svar. så har jeg da en undskyldning for at få lidt frisk luft...øhh...hæ hæ
Mvh
Nikolai
Index
12565: sv: sv: sv: Spøjst styretøj (13-01-2004 08:21:54) (svar på 12561)
Peter Posgaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.198.245.38)
Det lyder fuldstændigt som da mit styretøjshus stod af i Italien i sommer... det virkede som om den ikke altid "assisterede" i servoen.. troede også først at det var remmen som ikke var stram nok.. men nej så billigt skulle det ikke være!! Men nu drypper den heller ikke servovæske mere efter at det blev skiftet.. så det er nok meget godt den blev skiftet alligevel.
Index
12567: sv: sv: sv: Spøjst styretøj (13-01-2004 08:36:21) (svar på 12561)
Eva & Ib Krause-Kjær #3662, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 144.57.128.4)
Hej igen Nikolai,

Var det ikke fordi du skrev, at styretøjet "piver", så hælder jeg også til Erik og Knulp's teorier med et defekt kardanled - nuvel, det kan selvfølgelig også "pive" lidt.
Jeg har også selv skiftet et par stykker af de led, og de kan blive ualmindeligt stive i det.

Er der evt. mere slør i styretøjet end du har oplevet før?

Prøv at starte motoren, åbne motorhjelmen og få en hjælper til at dreje rattet fra yderstilling til yderstilling, mens du betragter/lytter til mekanikken - måske du kan pejle dig frem ad den vej...

Ib - 3662- Odder
Index
12570: sv: sv: sv: sv: Spøjst styretøj cry wolf? (13-01-2004 12:45:23) (svar på 12567)
Nikolai Norup #5948, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 213.170.237.87)
Hej Allesammen.
Tak for alle de gode svar.
Da jeg kørte hjem fra arbejde i går opførte den sig faktisk rimelig pænt, så det kan måske som Ib foreslog have noget med vejrliget at gøre.
- Det håber jeg i hvert fald, - men går de ting igennem som I har foreslået. Den pev da i det mindste ikke og reagerede pænt på mine ratbevægelser uden slump eller huller.
Styretøjet er jo nok noget slidt og det skulle undre mig om ikke gårdagens oplevelse blot er en forsmag på noget kommende. Men lige pt. kører jeg efter den gode gamle maxime "hvorfor fikse noget der funker"(bare en dårlig undskyldning for fattigrøve som jeg selv).
Endnu engang tak for alle svarene. Det er dejligt få "opbyggelige taler" her i den ellers så grå og kedelige januar måned.

Mvh.
Nikolai