tilbage

Land Rover Forum  

Index
125715: Gearkasser (17-08-2012 13:07:00)
Claus Nørgaard Hansen #7227, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 192.35.17.16)
Hej I forum.

Jeg har en 3,5 V8 carp RRC årgang 1983 som jeg er ved at sætte i stand.
Den er monteret med en LT85 Santana 5 trins manuel gearkasse, som er dårlig.

Når nu jeg når punktet hvor jeg skal montere motor og gearkasse vil jeg gerne gøre tingene ordentligt.

1) Skal jeg få den LT85 renoveret i England (ashcroft)??
2) Skal jeg gå efter en anden brugt evt. LT77 eller R380??
3) Skal jeg tage springet og putte en ZF 4 trins automat i istedet??

Jeg har muligheden for at få gearkassen med til England og afleveret ved Ashcroft for billige penge, så det er egentlig kun fragten hjem der koster ekstra(ca. 90 pund) plus renoveringen. Pris samlet incl moms ca 6500 til 7000 kr.
Jeg har fået et tilbud på ZF 4-trins automat til ca. 10000 kr plus.

Jeg er mest til det at bruge LT85 gearkassen igen.

Claus
Index
125719: sv: Gearkasser (17-08-2012 14:53:33) (svar på 125715)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 78.156.201.199)
RRC kom i juni 1983 med LT77 5gears med lang gearstang og ditto koblingshus; nogle år efter så med tilbagetrukket gearstang. Men foretrækker du LT85, så er det vel løsningen. Dog er at køre med tomatkasse den rene svir, ikke mindst i terræn.
Index
125748: sv: Gearkasser (18-08-2012 19:17:10) (svar på 125715)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.145.247.152)
Hvad med 3-trins auto gear istedet?
En meget overset gearkasse som ganske unægteligt er den mest holdbare og taknemmelige gearkasse nogensinde monteret i LR. (udover måske lige 4-trins manuel) Men det er ihvertfald i alle henseender en mere pålidelig gearkasse end ZF 4-trins. Og et bevis på dette er de små priser de handles til, de går bare ikke sådan lige til. ZF har store problemer med gammel olie, og man skal skifte det ofte for at undgå ventilblokken eller oliepumpen stopper til. Det eneste minus ved 3-trin er at den har et gear mindre. Men den jeg har i min RRC kører fint ved 120km/t uden alt for mange omdrejninger.

Bare en idé!
Index
132420: autokasser (02-04-2013 12:44:06) (svar på 125748)
Benjamin Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.63.11.206)
Jeg citerer lige ang. 3 trins automat:

Hanne & Knud Madsen #3283, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.82.211.90)
Jeg har haft en tilsvarende med 3 trins aut. Det er så vidt jeg husker et eller andet Chryslerprodukt. Det er dog den mest lede aut.kasse jeg har været ude for. Når man lægger den i gear, lyder det som om hele undervognen eksploderer. Det var vel og mærke en spritsplinterny vogn og jeg klagede i det uendelige, men intet forandredes. Jeg har prøvet et par andre med samme dårlige opførsel.
Senere købte jeg en med 4 trins ZF. Den kan bare skifte så det er en drøm og gør vognen ret højgearet, så vidt jeg husker ca. 45 km/t pr 1000 omdr. i 4. gear.
mvh
Knud