tilbage

Land Rover Forum  

Index
126403: automatgearkasse (14-09-2012 21:06:48)
Jens Nielsen #6099, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 188.179.44.115)
Lige en til!
fra automatgearkassen, føres olien igennem den almindelige køler, samt gennem en seperat køler, placeret foran den egentlige køler, forsynet med en form for ventil.
Er grunden til at olien føres igennem den alm. køler, at opvarme olien?

mvh Jens
Index
126412: sv: automatgearkasse (17-09-2012 01:24:30) (svar på 126403)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.63.237.146)
Hej Jens,
ideen er at gearkasseolien hurtigt skal nå stabil driftstemperatur, ca. 80 grader, men så hverken mere eller mindre. Da olierøret er omgivet af vand (kølervædsken) er det også mere effektivt som køling end "flaskerenseren" som olien også løber gennem.
Ulempen er bl.a. at køleren bliver temmelig dyr, fordi der er tre separate rørsystemer i den, og der er fare for vand i olien ved tærede rør (spørg ikke om, hvorfor jeg siger det...).
RRC hilsen
Bo