tilbage

Land Rover Forum  

Index
126453: Hjælp til vurdering, RR 325.000 KM (18-09-2012 21:09:51)
Michael Høegh (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 2.130.68.79)
Hej alle, jeg er blevet lun på en 90er RangeRover 3,9L V8 - mit problem er at den har kørt 325.000 KM.
Jeg håber der er nogen der kan svare mig på om det så er ved at være slut for den, eller om jeg kan regne med mere i den???

På forhånd tak.
Mvh "kommende medlem"
Index
126455: sv: Hjælp til vurdering, RR 325.000 KM (18-09-2012 22:32:06) (svar på 126453)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 78.156.204.114)
Svaret vil være "det kommer an på" er den plejet og passet kan det være et godt og holdbart køb. Der er eksempler på V8 i god form med +400000km. på klokken. Ellers er rust og ir hovedfjenden, især i bund og bag, men også
adskildelsen mellem motor og kabine, kik efter gennemtæring, hvor pass.
har sin højre fod- under sprinklervæskebeholder i motorrum. Rust i døre omkring låsetøj. Kik også efter gennemtærede akselhuse, især bunden af "diffpanden" Drivlinie- motor-gear mm. kan være skiftet, men lyt efter klonklyde under kørsel- igangsætning og påløb.
Index
126461: sv: Hjælp til vurdering, RR 325.000 KM (19-09-2012 09:05:14) (svar på 126453)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.2.194)
Hej Michael,
når bilen har gået så langt, er spørgsmålet nærmere "Hvad er der tilbage af originaldele?". For uanset om du køber en 22-årig bil fra Volvo, Audi eller Land Rover (ingen sammenligning iøvrigt...), er den slidt, og man må forvente regelmæssige udskiftninger af dele. Bremsedele er sikkert byttet adskillige gange, køler, kobling (el. automatgearkasse) sikkert også, men motor måske ikke. Motordele som knastaksel, kæde og løftere holder i bedste fald 150.000 km (nogle årgange kun 50.000 km!), så her er spørgsmålet måske mere relevant "hvornår er seneste skift foretaget?". Jeg købte for knap 4 år siden en RR fra samme årgang som din, med en del rust i chassiset men med sund ramme, og siden er der skiftet: Bremsedele (hvis den har ABS, så check at alt virker og at pumpen kører uden mislyde, og max. en gang hver 2. minut da det er en dyr komponent), køler, aut.gearkasse (fordi førnævnte køler lækkede!), knast/kæde/løftere, planet topstykker/ny toppakninger, og rustarbejde på ialt ca. 40 timer.
Til gengæld er den synet to gange uden anmærkninger, og set over en 4-årig periode, har den månedlige udgift været mindre end mine forældres Fiat Punto. Jeg har lavet en del selv, en del sammen med medl. af klubben, og endelig en del af medl. af klubben (uden egen deltagelse).
Det første er selvfølgelig billigst, så jo bedre du er til at dreje ½" nøgler, desto billigere ejerskab. Så det er også et spørgsmål om interesse, evner (de kommer efterhånden), tid og økonomi. Og som du sikkert har hørt så kig efter rust, rust og atter rust...
Index
126546: sv: Hjælp til vurdering, RR 325.000 KM (21-09-2012 20:50:41) (svar på 126453)
Michael Høegh (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 2.131.113.5)
Tak for svar, rart med lidt råd
Index
126574: sv: sv: Hjælp til vurdering, RR 325.000 KM (22-09-2012 19:33:28) (svar på 126546)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.63.237.146)
Hej Michael,
hvor i landet befinder vidunderet sig?
Måske du kan få en forumlæser med ud og kigge.
Hilsen Bo.