tilbage

Land Rover Forum  

Index
126719: EGR Blanking kit (26-09-2012 17:04:36)
Stéphane Creutzberg Bernheim (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 85.1.187.101)
Hej

Har koebt een egr blanking kit i England - 300Tdi. Er det nok med at lukke egr valven med kiten ellers skal man ogsaa lukke roere paa den anden side?

Paa forhaad tak

Stéphane
Index
126736: sv: EGR Blanking kit (26-09-2012 23:14:57) (svar på 126719)
Anders Poulsen #6320, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 77.213.98.103)
Hvorfor blænde EGR-systemet af?
Der er en grund til man monterer EGR, katalysator og partikelfiltre mm.
De nyeste biler går dårligt, hvis EGR-systemet er ude af drift, da luften motoren får ind er meget præcist afmålt, derunder egr-gassen.
Men det mærker du nok ikke på en gammel TDI...
Index
126737: sv: sv: EGR Blanking kit (27-09-2012 00:46:37) (svar på 126736)
Jacob Stig Hansen #8251, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 62.198.229.147)
Nok fordi en 300tdi bliver en mærkbart mere spændende motor at køre med, når egr ventilen er blændet af eller helt fjernet. Især forbedres accellerationsevnen på motorvej og brændstofforbruget bliver formindskes, ikke meget, men nok til at det bemærkes.

Men der er som du siger, nok en grund til det er monteret. Jeg kan bare ikke forstå det snedige i at sende varm iltfattig udstødning ind i indsugningen. Dels soder det alt til ganske voldsomt og dels sætter det effekten intercooleren helt ud af spil hvis jeg har forstået tingene rigtigt.
Index
126738: sv: sv: sv: EGR Blanking kit (27-09-2012 09:28:41) (svar på 126737)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Noget med at den forbrænder eller forhindrer dannelse af farlige kvælstof-forbindelser, således at luften især i traffikerede områder bliver mindre giftig at indånde.

http://en.wikipedia.org/wiki/Exhaust_gas_recirculation

Så det er altså ikke CO2 som man ellers har fået tudet ørene fulde af de sidste par år, som EGR-systemet reducerer, men noget andet, der måske er ligeså farligt. Men sådan noget miljø-noget bliver hurtigt kedeligt. :)

Mvh Niels
Index
126739: sv: sv: sv: EGR Blanking kit (27-09-2012 09:37:18) (svar på 126737)
Mikael Friis #3481, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.63.106.50)
EGR (Exhaust Gas Recirculation) er afgørende for reduktion af bl.a. NOx-forurening. Ved at sende 'død' luft uden ilt ind i motoren, reduceres forbrændingstemperaturen markant, hvilket reducerer NOx-dannelsen markant. NOx = nitrogenoxid = kvælstofilte = overgødning, forsuring, skovdød samt dannelse af ozon ved jordoverfladen ...

Mvh
Mikael
Index
126740: sv: sv: sv: sv: EGR Blanking kit (27-09-2012 09:49:14) (svar på 126739)
Anders Sune Jensen #8843, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 93.165.145.110)
Og så kommer det snedige spørgsmål.

Er det tilladt at fjerne EGR hvis den har været fabriksmonteret?

Eller skruer man den på når man skal til syn ?

MVH Anders 110" 300Tdi
Index
126742: sv: sv: sv: sv: sv: EGR Blanking kit (27-09-2012 09:51:52) (svar på 126740)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 86.58.252.50)
Nej det er ikke tilladt.

Index
126741: sv: sv: EGR Blanking kit (27-09-2012 09:49:18) (svar på 126736)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 86.58.252.50)
Hvorfor blænde EGR- systemet af ? - fordi det er kun kaniner og tildels køer der æder maden to gange ;-)

Jeg har kørt knapt 180.000 km uden på min TD5, og det går vældigt fint, og sålænge synsmanden kun gider give gas to gange og siger det var flot, ja så har jeg ikke dårlig samvittighed, jeg har heller ikke indsugningsmanifold og indsugningsventiler fuld af slagger, med en defekt EGR ventil går det a h til , men uden vældig fint.

Og forøvrigt bliver luften målt lige efter luftfilteret, så det præsise går fløjten når der på slump lukkes "sur sodet luft" ind efter denne måling, partikkelfilter - ja nogle tømmer sig selv, slår en ordentlig skid og stor sort sky, er det bedst at få lidt i hovedet af gangen eller en spandfuld på en gang ? når man køre bag ved.

Nu har de samme bagmænd så regnet ud af vi kan spare rigtig mange penge, og pynte på co2 regnskabet, ved der ikke er lys i to baglygter i de lyse timer, max 2 x 5 W , måske LED på 2 x 1 W, men ikke et ondt ord om varme i rat, sæder, for- og bagrude og AC, det koster jo nok næsten gratis i samme regnskab ;-)

Ja sådan er der så meget ;-)

Med venlig hilsen Per
Index
126743: sv: sv: sv: EGR Blanking kit (27-09-2012 10:54:52) (svar på 126741)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 86.58.252.50)
Glemte lige at det er ERG ventilens skyld man måtte opfinde et partikkelfilter, fordi systemen var skyld i forøget sodpartikkel udledning.

Har man en intercooler der er ca 60% større end den originale, og ingen ERG ventil, ja så har man mindre NOX udledning end hvis man har original intercooler og EGR monteret.

Dertil får man oven i købet mindre sod udledning.

Så det er ikke bare sort og hvidt og ret og forkert.

I England er det forøvrigt tilladt at afmontere ERG ventilen ??? skulle efter sigende give +5% på motorefekt og +5% længere på en liter.

Med venlig hilsen

Per
Index
126781: sv: sv: sv: sv: EGR Blanking kit (27-09-2012 22:33:54) (svar på 126743)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.222.97)
Bedste Stephane; der skulle ikke være noget problem med forringet motorgang ved afblændet EGR-ventil på 300TDI, men prøv i første omgang at aftage stikket til ventilen på ud-manifolden og så om udu. Ellers er det bare at afmontere ventilenheden og påsætte den 2-hulsflange der følger med kit`et og proppe røret af. Mvh. 2749, der er af den faste overbevisning - nedsat brændstofforbrug = mindre CO2-udledning = mindre drivhuseffekt.
Index
126782: sv: sv: sv: EGR Blanking kit (27-09-2012 23:45:14) (svar på 126741)
Anders Poulsen #6320, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 77.213.98.103)
Ja nu vil jeg holde kaniner og køer ude af EGR-snakken. Det hører vist til på Poul Thomsens bord.
Og ja jeg medgiver det ikke kun er fryd og gammen med EGR-ventiler der nedsætter NOx eller den 5. gas(virker ved, man leder udstødningsgas ind i motoren og dermed nedsætter forbrændingstemperaturen. systemet er mest virksomt i dellastområdet, og ikke ved fuldgas, da man der naturligvis ønsker maks effekt og heller ved tomgang/let last, da motoren er mere påvirkelig til at gå ujævnt og iøvrigt ikke har en høj forbrændingstemperatur)
Den giver også arbejde til mekanikeren, når ventilen og indsugningssystemet soder til. Og når den så samtidig er skyld i let forøget brændstofforbrug og nedsat effekt, kan det være svært at forstå dens eksitensberettigelse...Men mon ikke der er nogen der ved bedre, når EGR-ventilen nu er monteret på alle biler idag. De NOXer må være mere farlige end vi lige forstår...

Nu er jeg ikke bekendt med denne gas bliver målt på dieselbiler til syn. Man kigger kun på mængden af sodpartikler. Så synsmanden vil næppe opdage det er blændet af, omend det dog ikke er lovligt at sætte systemet ud af drift.
Men nej, udstødningsgassen bliver ikke lukket ind "på slump"! det er nøje afmålt sammen med den luft der går igennem MAF-sensoren på en moderne bil. Ja faktisk vil en moderne gå dårligt eller gå ud ved speederslip hvis egr-ventilen ikke fungerer.
Og påstanden om EGR-systemet er skyld i man nu også monterer holder vist heller ikke vand...
Index
126784: sv: sv: sv: sv: EGR Blanking kit (27-09-2012 23:56:53) (svar på 126782)
Anders Poulsen #6320, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 77.213.98.103)
Og påstanden om EGR-systemet er skyld i man nu også monterer patikelfilter og en større intercooler giver mindre NOx-udledning holder vist ikke vand...
Index
126797: sv: sv: sv: sv: sv: EGR Blanking kit (28-09-2012 11:14:45) (svar på 126784)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 86.58.252.50)
Hej Anders,

Jo der er nogen der ved bedre, og derfor laver Chrysler i dag bla. en 3,6 L v6 der uden EGR system opfylder de strengste US krav.

By feeding the lower oxygen exhaust gas into the intake, diesel EGR systems lower combustion temperature, reducing emissions of NOx. This makes combustion less efficient, compromising economy and power. The normally "dry" intake system of a diesel engine is now subject to fouling from soot, unburned fuel and oil in the EGR bleed, which has little effect on airflow but can cause problems with components such as swirl flaps, where fitted. Diesel EGR also increases soot production, though this was masked in the US by the simultaneous introduction of diesel particulate filters.[6] EGR systems can also add abrasive contaminants and increase engine oil acidity, which in turn can reduce engine longevity.[7]

Though engine manufacturers have refused to release details of the effect of EGR on fuel economy, the EPA regulations of 2002 that led to the introduction of cooled EGR were associated with a 3% drop in engine efficiency, bucking a trend of a .5% a year increase.[8]

NOX dannes ved mager forbrænding for så stiger temp ved forbrændingen uanset om det er diesel eller benzin, det kan modvirkes ved at øge intercoolingen, og så er den sådan set ikke længere.

Kommer lige fra synshallen røggastest 0,33 den må for en TD5 være 2,18 som der står i motorrummet, + et tillæg ialt 2,68 .

Og så har jeg tillid til mine kilder angående intercooler og NOX.

Så jeg fortsætter min færden uden EGR ventil, og uden partikkelfilter, der jo her heller ikke ville give megen mening da den slipper mindre ud end mange af dem med filter.

Og heldigvis kan vi jo gøre hvad vi syntes er bedst, og der er så mange tørre fakts at forholde sig til, der er mange ting i bilbranchen der ikke giver mening, fordi tingene nogle gange styres andre interesser og lovgivning.

Og du har lov til at mene det ikke holder vand. . . . ., men det ændre ikke ved at EGR skaber sod, og kulde modvirker varme, det er sagens kerne .... og det holder vand ;-)

Med venlig hilsen

Per

Per
Index
126858: sv: EGR Blanking kit (01-10-2012 14:17:09) (svar på 126719)
Thomas Holm Krogh #3251, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 217.198.219.34)
Har nogen svaret på dit spørgsmål?
JA!
Det er nok kun at lukke i een side. Jeg kender folk (eksempelvis min kones mand) som har gjort dette med fint held. Hvis du gør lidt ud af at rense rør og indsugningsmanifold efter du har fjernet den, får du en del mere luft i motoren, og kan mærke forskel i ydelsen.