tilbage

Land Rover Forum  

Index
127467: regøring af iret alu (24-10-2012 20:21:35)
Steen Andersen #5256, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 90.185.120.120)
Hej.

Jeg er ved at lave lidt aluplade arbejde, og i den forbindelse har jeg noget plade der er angrebet. Hvordan gøres det bedst rent?
Det bliver malet med Alu primer. (sandblæsning er ikke heldig her)

Der er også nogle plade stykker der ligger op af hinanden, der er ir imellem, og de kan(skal) ikke skilles ad, men kan dog godt fjernes så meget at der kan sprøjtes/males der.

Er det en god ide at smøre forzinkede skruer i alu-fedt inden samling af alu/galvaniseret jern.

Eventuelt råd angående karrosseri-kit.


88'er hilsner Steen.
Index
127468: sv: regøring af iret alu (24-10-2012 20:31:29) (svar på 127467)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 95.154.7.4)
Her skulle du kunne finde mange svar på dine spørgsmål:

http://www.hammerite.dk/tips_metallunderlag.html

Nu har jeg ikke set, hvad det konkret drejer sig om - foto kunne hjælpe - men jeg ville altid starte med en stålbørste for at få det værste fjernet. Alu kan være så tynd, at det smuldrer, hvis du begynder på, at slibe.

Der findes komplet rustfri skruesæt for Serie biler, nok bedre end galva.
Index
127475: sv: sv: regøring af iret alu (24-10-2012 22:07:08) (svar på 127468)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 109.247.46.110)
Vær ret forsigtig med rustfri skruer i alu!
De er fin i lidt tykkere stål plade, med de "spiser" aluminium så man tror det er løgn, specielt hvis der er fugt, og især salt tilstede.
Galvaniseret stål skruer går helt fint. Galvanisering bliver brugt op over tid. Samme princip som med galvaniseret kanter på de lidt ældre serie og Defender. Ligeledes er Zink fedt det bedste at bruge i nærheden af alu, hvis man sætter skruer/bolte i.
Den omtalt sæt rustfri skruer, opstod i sin tid, fordi alt groede fast på serie bilerne, Det var fordi alu spiser almindelige stål.
Man har således valget mellem pest og kolera, men galva skruer, hvor det er muligt og ellers godt med zink fedt på almindelige stål skruer er løsningen, dog kan der være skruer som er så umuligt, at man bruger rustfri, og godt med (isolerende)silikon fedt
Index
127480: sv: regøring af iret alu (24-10-2012 23:03:46) (svar på 127467)
Lars Kragh #3231, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 78.156.219.94)
Hej. Kan anbefale Spies Hecker Priomat hæfte grunder på spray.
Spørg hos en autolakerer de kender produktet.
MVH Lars Kragh
Index
127485: sv: regøring af iret alu (25-10-2012 13:06:31) (svar på 127467)
Thomas Holm Krogh #3251, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 202.111.53.138)
Hvis du kan justere trykket på din sandblæser, så vil jeg nu sige, at jeg har rigtig god erfaring med netop denne behandling. Umiddelbart efter blæsning/afrensning skal du indenfor få minutter grunde. Jeg fik en gang noget Aludyne (vandopløselig pulver, som blandt andet bruges inden fly males eller inden alutanke, som skal indeholde syre, males) af en god kammerat, som laver en beskyttelse, der svarer til Land Rovers Birmabright. Jeg ved ikke om du kan skaffe det. Men det handler om at behandle aluminiumen inden den når at oxidere (oxideringen sker ultra hurtigt, men i løbet af de første cirka 15 minutter kan man dog stadig nå at få malingen/behandlingen til at binde). Så du kan kun arbejde på et lille område ad gangen.
Index
127526: sv: sv: regøring af iret alu (26-10-2012 17:27:54) (svar på 127485)
Steen Andersen #5256, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 90.185.120.120)
Tak for alle svarene.

Det drejer sig om venstre side af sædekassen, der er forsvundet i bunden.
Sædekassen er med jern bund, så det er jo på grund af galvanisk tæring.
Jeg har Hammeritte special primer til alu/zink.

Kan godt se at der godt kunne have været lidt flere oplysninger i første indlæg.

Havde en gang hørt at det var godt at vaske af med opvaskemiddel inden maling, og det bekræfter Hammeriettes hjemmeside.

Da det jo er inde i kabinen er jeg nok ikke så interesseret i fristråle sandblæsning, men den sandblæser jeg har er en ar de små fra Harald-skral, med gummimundstykker til, og den er ikke så bevendt her + den sviner.

Jeg har noget bitumen pap, som kan lægge i mellem jern/alu samlingerne.


88'er hilsner Steen