tilbage

Land Rover Forum  

Index
127486: Erfaring med LT230 med højere gearing i Defender? (25-10-2012 13:29:53)
Niels Henrik Bach #7155, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.199.44.158)
Hej Forum

Tvunget af omstændighederne er jeg på jagt efter en ny transfergearkasse til min 110'er, 200tdi (7.50x16).

Da jeg kører en del motorvejskørsel er jeg lidt fristet af tanken om at skifte til en LT230 med Disco-gearing (1.22) i stedet for den nuværende (1.44).

Jeg har søgt i de tidligere indlæg uden at blive så meget klogere. Nogen synes det er fantastisk og andre synes, det er helt umuligt. Jeg går ud fra at kørselsbehovet spiller ind.

Er der nogen, der selv har prøvet at køre med en 110 (200 eller 300tdi) med Disco-gearing, som vil dele ud af deres erfaringer? Gerne med beskrivelse af typisk kørselsmønster, fordele og ulemper.

På forhånd tak

Niels Henrik
Index
127487: sv: Erfaring med LT230 med højere gearing i Defender? (25-10-2012 14:02:44) (svar på 127486)
Lars Rindom Jensen #8410, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 213.173.228.2)
Hej Niels Henrik,

Jesper Lynge - han har en Defnder 90 300tdi med en 'ny' 1:22 transfer gearkasse .. han har udskiftet fra en 1.44 så han kender forskellen ..

Mvh, Lars
Index
127495: sv: sv: Erfaring med LT230 med højere gearing i Defender? (25-10-2012 18:00:12) (svar på 127487)
Jesper H. Lynge #8394, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.44.134.168)
Halløj,

Jep - jeg har sat en 1,22 disco gearing i min 300 Tdi, der har standard motortrim. Jeg ville egentlig have skrevet en indlæg på et tidspunkt, men kom fra det igen.

Jeg skiftede i foråret, og har nu et rimeligt erfarringsgrundlag.

Ulemperne først:
- Dem er der ingen af!

Fordelene:
- Mindre motorstøj ved alle km/t. Særligt ved motorvej er det særdeles mærkbart.
- Færre gearskift ved bykørsel
- Synes mere kvik i optrækket
- Mindre brændstofforbrug (11 KM/L)
- Samme gearing i terræn (Det er kun "høj gearet", der er blevet ændret)

Jeg købte en transfer komma komplet, og skiftede den ud, der sad på. Nu har jeg en 1,41 gearet transfer stående i kælderen. Den skal du være velkommen til at købe, og så bygge om til 1,22 gearingen - et meget godt indendørs projekt:-).
Kig på Ashcroft hjemmeside, her kan du se hvordan man gør samt, hvad et sæt nye 1,22 højgears tandhjul koster.

Mvh

Jesper
Index
127493: sv: Erfaring med LT230 med højere gearing i Defender? (25-10-2012 16:58:43) (svar på 127486)
Jakob Carlsen #5397, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.199.173.155)
Jeg har en 110" bus med International 2,8 motor og 1.22 transferboks. Det fungerer rigtig godt, især fordi de lave gear er uændrede (så vidt jeg ved). Bakgearet i høj er dog en smule "hurtigt", så engang imellem sætter den i lav hvis jeg skal bakke forsigtigt. Jeg kører både by/landevej/motorvej.
Index
127503: sv: sv: Erfaring med LT230 med højere gearing i Defender? (26-10-2012 00:54:18) (svar på 127493)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 95.209.237.120)
Med en sådan convertering, skal man være opmærksom på speedometervisning kan ændre sig. Og jo, "lowbox-udvexling" er den samme på alle LT 230 nemlig 3.32.
Index
127506: sv: Erfaring med LT230 med højere gearing i Defender? (26-10-2012 08:49:51) (svar på 127486)
Mads Hansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 93.165.155.55)
Hej Niels,

Jeg kan kun tilslutte mig ovenstående roser af omgearingen. Jeg oplever dog at der kan blive mere arbejde med gearstangen ved trailerkørsel. Men hvis det er sjældent krogen bliver belastet, er der tale om en positiv opgradering.

Hilsen Mads
Index
127511: sv: sv: Erfaring med LT230 med højere gearing i Defender? (26-10-2012 11:04:26) (svar på 127506)
Niels Henrik Bach #7155, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.199.44.158)

Mads, hvilken motor kører du med?

Og tak for de gode indlæg!

Mlrh

Niels Henrik
Index
127512: sv: sv: sv: Erfaring med LT230 med højere gearing i Defender? (26-10-2012 11:52:03) (svar på 127511)
Henrik Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.45.120.117)
Hej Niels

Min søn skiftede lt230 på min ene land rover 110, den er godt nok v8 og fik en med 1:1.192. Men jeg er godt tilfreds lavere støj, lavere omdrejninger, længere på literen men lidt høj i bak.
vedr. speedometer visning blev drevet i mellemgearkassen udskiftet med det der sad i bilen og den viser lige så præcist som før skiftet.

Hilsen Henrik
Index
127519: sv: sv: sv: Erfaring med LT230 med højere gearing i Defender? (26-10-2012 15:05:03) (svar på 127511)
mads hansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.144.63.83)
Hej igen Henrik,

Der er primært tale om en veljusteret td5'er. Problemet er sådanset også mest tydeligt ved 2t+ men værd at have i baghovedet. Momentet på td5'eren ligger sådan at den skal op på små 95 i 5'te før den for alvor har magt over traileren, så dør den så tilgengæld heller ikke, men det er lige friskt nok til almindelig landevej..
Jeg vil også gerne give søren ret i automatgear problemet. Her låste min først converteren ved 90 med den høje gearing hvilket er træls i en dagligdag uden motorveje, med den lavere gearing er det 75 hvillet jeg syntes passer.

Hilsen mads
Index
127523: sv: sv: sv: sv: Erfaring med LT230 med højere gearing i Defender? (26-10-2012 16:00:57) (svar på 127519)
mads hansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.144.63.83)
Hm, kan se at der mangler lidt præcision i mit tidligere indlæg. Der er ikke tale om samme bil (omend samme transfergearkasse) td5'eren et en manuelgearet 90", den anden er en tomatgearet 110'er med en 300 foran.

Hilsen mads
Index
127517: sv: Erfaring med LT230 med højere gearing i Defender? (26-10-2012 14:10:46) (svar på 127486)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.93.82)
Hej Niels Henrik.

Du kører formodentlig / forhåbentlig ikke med automatgear? Hvis du gør skal du være opmærksom på, at en højere gearing ved ændring af transfergearkasseudveksling kan ændre tidspunktet for, ved hvilken reelle hastighed der skiftes mellem 3. og 4 gear. Personligt gik jeg i min nuværende bil den modsatte vej (valgte lavere gearing), fordi jeg blev træt af, at den ved almindelig landevejskørsel i tættere trafik ofte lå og skiftede op og ned. Med lidt flere omdrejninger gør den det nu ikke længere - og i den sidste ende oplever jeg således alligevel samme brændstofsøkonomi.

Med en tidligere 90" 300 Tdi og manuelt gear har jeg prøvet at vælge dæk med større omkreds og dermed højere gearing. Det var jeg meget tilfreds med. Færre omdrejninger, mindre motorstøj og lidt bedre økonomi. Ikke bedre acceleration dog, men måske nok højere tophastighed (hvis nogle interesserer sig herfor). Speedometermisvisning vil der være lidt af, men i mit tilfælde gik den såmænd bare fra at vise lidt for meget til reelt at passe.

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Index
127550: sv: Erfaring med LT230 med højere gearing i Defender? (27-10-2012 13:50:02) (svar på 127486)
Lars Qvist Ibsen #4177, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.110.19)
Jeg hr en disco gearkasse i min 110'er. synes det er fantastisk

Kører en del terræn, med campingvogn, tung trailer og motorvejskørsel i alt ca. 30.000 om året.

Har tidligere kørt i en tilsvarende med normal gearing og forskellen føles enorm. Langt mere afslappende kørsel med meget mindre støj. kører nu 110 på motorvejen mod tidligere 100 med mindre støj og ikke nævneværdigt højere forbrug. dette på trods af af den tidligere var med en opgraderet intercooler med masser af kræfter

Ved kørsel med trailer skal der måske arbejdes lidt mere med gearerne, men selv med en stor campingvogn på kører jeg i 5. med 90 (undskyld 80 .-) )

Mvh Lars Qvist 4177

110' 300 tdi bus
Index
127551: sv: sv: Erfaring med LT230 med højere gearing i Defender? (27-10-2012 15:19:01) (svar på 127550)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 94.138.69.204)
Den højere gearing bør man udnytte for at nedbringe brændstofforbruget og støjniveauet. Desuden kan man jo forbedre brændstofsystemet ved at få det trimmet til den bedste og reneste ydelse. Står intercooleren for udskiftning, kan man overveje en større model.

Hvis man bruger den højere gearing til også at have en højere marchhastighed, forsvinder økonomien og standsningslængden øges.

Bremserne bør derfor tilses oftere og det samme gælder for resten af undervognen samt evt. krængingsstabilisatorer