tilbage

Land Rover Forum  

Index
127811: søger kommentarer til omformer-tanker (04-11-2012 23:48:09)
Lars Nygaard #8835, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 212.242.251.113)
Kære forumister, så er jeg tilbage med endnu et spørgsmål, har frit efter tegning fra vistnok Jens Sigurdson, lavet mig et diagram over min 24 til 12 volt konvertering for enkelte bestanddele i min 109"

Jeg har en monster omformer, 24v dc til 12v dc, Zetagi R35, som jeg nu endelig har fundet tid til at montere. I den forbindelse vil jeg gerne høre et par bud på, om det er sådan, som jeg påtænker på vedlagte tegning, der er den bedste løsning, om der er noget, hvor det er bedre at gå direkte på batteriet (omformeren) i stedet for stel og eventuelt, om der er noget omkring stel, jeg skal være ekstra opmærksom på, ud over at jeg skal slibe og rengøre grundigt, der hvor jeg forbinder?! Altså, se min tegning, vil det være en fornuftig plan??!!

Bedste hilsner fra solskinsøen
Lars
Index
127814: sv: søger kommentarer til omformer-tanker (05-11-2012 06:41:27) (svar på 127811)
Carsten Hansen #8789, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 178.72.31.37)
Det ser ganske rigtigt ud. Hvor mange ampere skal der trækkes gennem sikring og vippekontakt ?
Index
127822: sv: sv: søger kommentarer til omformer-tanker (05-11-2012 10:55:09) (svar på 127814)
Lars Nygaard #8835, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 212.242.251.113)
Tak for svar, dejligt der altid er så hurtig og proper respons herinde, mht ampere trækket, så bliver det ikke mange - ikke engang det halve af transformerens kapacitet til kontinuerlig drift tilsammen. Autoradioen kører med to 35W højttalere=70W delt med 12 må det give knap 6 amp når der bliver spillet til højttalerne sprænges, så det er max

CB radio, der er max 12 watt på ssb, og ellers kun 4 watt, så igen, max tillæg vil blive 1 amp

Ekstra tilbehørsstik, tjah, det KUNNE jo være køleboksen, der er den største strømtyv der, den trækker 48W så et max plus på 4 amp eller en total hvis alt kører på fuld drøn på 11 amp - så en 10 amp sikring, så er jeg vist godt kørende :-) og ellers er der som sikkerhed sikring i transformer, både overophedningssikring og alm. amp sikring, der er sikring i autoradio og CB og køleboksen, der sidder en sikring i stikket

Omformeren kører med 15amp kontinuerlig drift, max kortvarigt 35 amp

Aner ikke, om den må gå til stel direkte fra tranformator, alternativet er vel egentlig bare, at jeg trækker - direkte til ekstra stikket, og lader autoraio og cb få plus og trækker deres minus til stel. (har hørt, at netop de to helst skal have stel via rammen pga støj, men det er måske bare en skrøne??)

Bedste hilsner
Lars
Index
127840: sv: sv: sv: søger kommentarer til omformer-tanker (05-11-2012 18:15:31) (svar på 127822)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 37.75.168.30)
Lige en hurtig bemærkning inden aftensmaden :-)

En CB radio med en udgangseffekt på ca. 12W trækker ca. det dobbelte fra forsyningen som tommelfingerregel. Det skyldes at den ud over de 12W der går ud gennem antennen også taber en del effekt internt når den sender. Ved modtagelse bruger den kun en brøkdel.

Hilsen
Jens
Index
127841: sv: sv: sv: sv: søger kommentarer til omformer-tanker (05-11-2012 18:28:43) (svar på 127840)
Lars Nygaard, Bornholm (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.242.251.113)
Hej Jens, tak for inputtet m. de ekstra Watt, det betyder rent praktisk ikke noget i lige mit tilfælde, andet end det en fordobling af ampere på CBén i forhold til det endelige regnestykke, så det bliver stadig stabilt under det forbrug omformeren er beregnet til - men godt at vide, når andre senere falder over tråden her, for at finde hjælp til lige deres strømprojekt :-)

Læg iøvrigt også mærke til, at jeg har tegnet ud fra den tegning du i foråret lagde ind her i en anden tråd, jeg havde om samme emne, så endnu engang tak for hjælpen

Lars
Index
127852: sv: sv: sv: sv: sv: søger kommentarer til omformer-tanker (05-11-2012 21:56:48) (svar på 127841)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 37.75.168.30)
Det var så lidt.

En anden ting er at de fleste omformere der ikke koster en "jetjager" har en relativ dårlig filtrering på udgangen (12V siden).
Det betyder intet for ting som køletasker, kaffemaskiner osv. Men modtage-radioer, kan være følsomme overfor den støj der kommer med ud i ledningerne.
I dit tilfælde altså både din autoradio og CB'en...

Hvis du løber ind i problemet med brumm, hyl og fløjt i en af radioerne, så kan det ofte afhjælpes med et støjdæmpningsfilter i god kvalitet af samme type som man bruger foran generatoren. (samme problem næsten).
Filtrene fås de samme steder som man normalt finder radioamatørgrej og hos bedre CB-radioforhandlere.

Hilsen
Jens
Index
127815: sv: søger kommentarer til omformer-tanker (05-11-2012 06:52:48) (svar på 127811)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.142.215)
Hej Lars.
Vær sikker på at den omformer du har kan tåle at du lægger - på afgangssiden til stel. Umiddelbart ser jeg ingen problemer, men spørg lige, der hvor du har købt den.
Hvis den kan, så er din tegning korrekt, ellers, så skal du blot føre minus i 12v kredsen til omformeren.

Jimmi
Index
127827: sv: søger kommentarer til omformer-tanker (05-11-2012 13:21:41) (svar på 127811)
Claus Ernst #7226, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 5.83.25.142)
Hej
Jeg har noget tilsvarende på min 24v Lightweigt, min omformer sidder direkte på baterierne. de er jo kun få centimeter væk så måske derfor.
Jeg er så heldig at radioen sidder ikke en kasse der kan give stel så derfor er der ført både plus og minus frem til forbruget. Husk at afbryde 24 forsyningen til omformeren hvis bilen skal holde stille nogle dage, der er en lille konstant forbrug til omformeren. Det kan på min give afladning hvis bilen står for længe.
Claus Ernst
Index
127833: sv: sv: søger kommentarer til omformer-tanker (05-11-2012 14:57:54) (svar på 127827)
Lars, ikke lige logget ind... (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.242.251.113)
Hej Claus, lyder fint, først og fremmest, så har jeg netop valgt at sætte en vippeafbryder ind på plusledningen mellem batteri og omformer for at kunne slukke. (Den er også markeret på tegningen øverst i tråden)

Vil nødig skulle kickstarte maskineriet pga afladning. På den måde behøver den heller ikke skulle køre, med mindre jeg skal anvende en af de tilsluttede apparater :-)

Lyder fint med minus direkte til radioen, det kan jeg også sagtens, og ville jeg egentlig også bare have gjort, altså udenom stel, men fik hvisket i øret, at både min CB og almindelig bilradio har bedst af ren plus og stel til rammen... derfor tanken - det har ikke givet anledning til problemer hos dig..??

Bedste hilsner
Lars