tilbage

Land Rover Forum  

Index
127997: Hjulskift Range rover P38 (09-11-2012 22:56:59)
Mads Brusgaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.199.40.147)
Hej Alle

Med fare og god grund til at blive drillet, er jeg alligevel nød til at våge at spørge nogen om hvad trikket er når jeg skal skifte hjul på min Range Rover P38. Efter at have fjernet de 5 bolte kan jeg ikke få hjulet af. Synes at jeg har bruget en del kræfter på at flå i det. Men det rokker sig ikke ud af stedet.

Synes jeg har lavet en del ting på den med held, men så dette der burde være lige til :) :)
Please hjælp :)

Hilsen
Mads
Index
127998: sv: Hjulskift Range rover P38 (09-11-2012 23:04:42) (svar på 127997)
Asger Jørnow #7242, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.49.140.98)
Det er meget almindeligt at det er svært at få alu-fælge af, da aluminium udvider sig når det korroderer, og derved bider sig fast i navet.

Så frem med knofedt og evt. moderat vold med eksempelvis gummihammer.

Jeg havde samme problem på fruens Freelander.


MVH Asger
Index
127999: sv: sv: Hjulskift Range rover P38 (09-11-2012 23:09:35) (svar på 127998)
mads Brusgaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.199.40.147)
Tak Asger.

Tænkte nok at jeg ikke gik hårdt nok frem :)

Hilsen
Mads
Index
128000: sv: sv: sv: Hjulskift Range rover P38 (09-11-2012 23:40:15) (svar på 127999)
Alexander J (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 90.184.253.159)
Find en træklods, og slå på hjulet bagfra - sørg for at rense det grundigt om brug alu- eller kobberpaste på navflangen ingen montering igen ;o)
Index
128001: sv: sv: sv: sv: Hjulskift Range rover P38 (09-11-2012 23:59:53) (svar på 128000)
mads Brusgaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.199.40.147)
Også tak til dig Alexander lyder også som et godt trik. og vil finde kobberfedt frem

tak Mads

Index
128002: sv: sv: sv: sv: sv: Hjulskift Range rover P38 (10-11-2012 11:48:22) (svar på 128001)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
Kobberfedt, aluminium og stål er bestemt en uheldig kombination specielt når man tilsætte vand for så har man lavet et primitivt batteri, som vil være en fremragende katalysator for galvanisk tæring, det er netop det problem som udfordrer dig pt.

Rens navet først med en stålbørste derefter med smergellærred, tør overfladen ren, smør med never-seez, hvis det ikke tilgængeligt lokalt så brug alu-fedt eller endnu bedrer Molybdenum holdigt fedt (grafitfedt)

Kobberfedt bruger jeg kun til stålbolt og stålmøtrik, når det sidste er opbrugt, så står den udelukkende på never-seez, med mindre det er alu. til alu. her er det alu-fedt/pasta.
Index
128003: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjulskift Range rover P38 (10-11-2012 17:30:39) (svar på 128002)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.59.101.206)
De professionelle gør det at de løsner hjulmøtrikker lidt, pumper hjulet op hvis fladt og i øvrigt kan holde luft og så kører man i snævre ottetaller til det går løst. Og i øvrigt ligemeget hvad der smøres med, så forsvinder det, men rens nav og fælg hvor de sidder mod hinanden. Undlad at slå på hjulet, da det kan beskadige hjullejer.