tilbage

Land Rover Forum  

12744: Strømproblem.... SUK!!! (25-01-2004 17:47:20)
Peter Posgaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.198.245.38)
Min ellers dejlige Disco 200TDI gider ikke lege med mig i dag..
Problemet er som følger; igår startede den fint.. INGEN problemer. Så står den i nat.. lys slukket, intet bruger strøm.. og i dag er den DØD!! Ingen centrallås, ingen start.. intet. DØD!!! Så kommer de gode venner fra Falck og giver strøm.. jeg kører en halv time... slukker motoren, drejer nøglen igen.. og så klikker den bare!! Når jeg har bilen slukket, og nøglen taget ud, så lyser lade/batteri lampen rødt.. Batteriet en et halvt år gammel og der har aldrig været problemer med det før.
Nu mit spørgsmål.. er det dødt batteri eller død generator?!??! Jeg har desværre ikke noget multimeter at måle om den lader med...
Hjæælp.. det er skæggere at ha bil når den kan kører!!!
Mvh.
Peter
12749: sv: Strømproblem.... SUK!!! (25-01-2004 19:59:17) (svar på 12744)
Niels K. Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.165.253.42)
Hej Peter

Du kommer næppe uden om at køre en tur hos Onkel Harald (Nyborg :o) og købe dig et multimeter - og det bliver du glad for i længden, det er en fin investering.

Invitér din nabo ind med et par startkabler, og når I har liv i bilen, så lad ham træde speederen bare lidt ned, så den lige hæver sig over tomgang. Når du så måler spændingen over batteriets poler, så skal den meget gerne være på ca. 13,5 Volt eller derover (jeg véd ikke præcis hvad en 200TDI lader med - i min tid i dansk autohjælp har jeg aldrig været ude ved en defekt LandRover af nogen art!). Men er den under de 12 Volt, så har du et problem med generatoren eller forbindelsen til den.

At ladelampen lyser efter du har taget nøglen ud har jeg ikke umiddelbart noget bud på grunden til - men dét skal den bestemt ikke!

vh Niels Petersen
12750: sv: sv: Strømproblem.... SUK!!! (25-01-2004 20:28:06) (svar på 12749)
Anne Maria Drejer & Walther Ehrenreich #4563, reg. njy (medlem) (ip-adr: 80.165.86.66)
Hej Niels!
Nu er 13,5 Volt jo ikke helt nok, der skulle jo også helst være lidt power bag, altså amp.

Hilsen Walther.
12751: sv: sv: Strømproblem.... SUK!!! (25-01-2004 20:48:54) (svar på 12749)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.161.32.166)
Dre er flere muligheder: enten er tændingslåsen i udu eller generatoren trænger til et nyt sæt kul eller spændingsregulator/laderelæ. Dit batteri bliver afladet underkørslen pga manglende forsyning. Der foreligger også muligheden, at batteriet er 'klappet' sammen og det sker ikke så sjældent endda; Bosch har en fejlprocent på 20 på visse typer.
Jeg ville gøre følgende:
trin 1: check kul
trin 2 : check relæ
(1 + 2 er oftest årsag til, at kontrollamper lyser efter af tændingsnøglen er fjernet )
trin 3 : check spænding på batteri
trin 4 : udskift tændingslåsen
12756: sv: Strømproblem.... SUK!!! (25-01-2004 22:20:49) (svar på 12744)
Torbjørn Barfod #6315, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.161.116.238)
Hej Peter,

Den konstant lysende ladelampe, indikerer kraftigt at det er din generator der er brændt af. Eftersom ladelampen slukker når du sætter tænding på, må der være konstant landesignal fra laderegulatoren i generatoren, hvilket tyder på at diodebroen i generatoren er brændt af og kortsluttet til batteri forbindelsen.

NB. Husk at give dit batteri en kraftig opladning, med en god oplader. Når det har været i bund/helt afladet, kan bilens generator have svært ved at få liv i alle cellerne igen.

Mvh
Torbjørn
12789: sv: sv: Strømproblem.... SUK!!! (27-01-2004 18:11:41) (svar på 12756)
Peter Posgaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 213.173.232.98)
Hej Torbjørn
Sådan en diodebro.. det lyder sgu meget rigtigt.. med de symptomer jeg har. Nå.. øhh.. hvor sidder sådan en og hvad gør man med sådan en?!? Skifter man bare hele generatoren.. eller sidder der en lille dims som skal af?!? Og...hmmm.. gode råd modtages af en som ikke har pillet med biler.. Er det evt noget du har lyst til at mødes over?!? Notch notch... Så ku' jeg ta noget rødvin med og sådan..
12791: sv: sv: sv: Strømproblem.... SUK!!! (27-01-2004 18:29:13) (svar på 12789)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.96.74)
så vidt jeg husker min lærdom og min hukommelse er ved at være lidt slidt, så mener jeg, at en diodebro forbinder dioderne inde i generatoren. En ombytningsgenerator koster mindre end den tid, der bruges til analysere fejlen og den ærgelse, det medfører. Skift generatoren eller få en autoel-mek til det.
12792: sv: sv: sv: sv: Strømproblem.... SUK!!! (27-01-2004 18:48:20) (svar på 12791)
Peter Posgaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 213.173.232.98)
Kan man få ombyttergeneratorer hos midtjysk eller hvor finder man sådan nogle?!??!?
12794: sv: sv: sv: sv: sv: Strømproblem.... SUK!!! (27-01-2004 21:39:08) (svar på 12792)
Eva & Ib Krause-Kjær #3662, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 195.249.25.22)
Hej Peter,

Prøv evt. at ringe til Ketner i Glostrup - de har nye universalgeneratorer til ca. 500,-. Har tidl. skiftet på et par af mine gl. 90/110 turbodieseler - også på den jeg konverterede til 200 tdi, og jeg mener også de passer på Discoen - generatoren har nr. 59785 LU-NAB300.

Det er da et forsøg værd - ikke?

Ib/3662
12795: sv: sv: sv: Strømproblem.... SUK!!! (27-01-2004 23:09:02) (svar på 12789)
Torbjørn Barfod #6315, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.161.116.238)
Hej Peter,

Kim har beskrevet diodebroens funktion ganske fint, så der er ikke mere at tilføje.

Den er indbygget i generatoren, hvorfor denne skal åbnes for at skifte diodebroen, det er ikke noget man ”barer lige gør” og på trods af at jeg selv er uddannet i det autoelektriske, lader jeg gerne en autoelektriker/elektromekaniker om at renoverer ting som en generator, de har stumperne (lejer, kul, dioder i den rette størrelse mv.) ved hånden og det rigtige værktøj (hvilket som bekendt er det halve arbejde).
Jeg kan ikke se hvor du befinder dig geografisk, men jeg har brugt Hefaistos på topstykket i Birkerød til at renovere generatorer (det har været billigere end en ombytter).

Det er jo gerne på denne årstid at batterier og generatorer giver op pga. den hårde frost og den dermed øgede belastning/forbrug på generatoren.

I dit tilfælde ville jeg prøve følgende.

På generatoren sidder et tykt kabel (ca. 20mm2) der går til batteriet (evt. via startrelæet), derudover sidder der en eller flere tynder ledninger (ca. 0,75mm2).
Afmonter den/de tynde ledninger (sidder evt. i et stik eller spadesko), slukker ladelampen herefter er det med sikkerhed generatoren/diodebroen der er defekt.

Du er velkommen til at ringe hvis ovenstående er for kryptisk og du i øvrigt er i tvivl.

Mvh
Torbjørn
12805: sv: sv: sv: sv: Strømproblem.... SUK!!! (28-01-2004 11:14:04) (svar på 12795)
Peter Posgaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 213.173.232.98)
Kære alle sammen..
tusind tak for alle jeres gode råd og vejledning..
Nu har jeg ringet efter min gode ven Falck er så venlige at køre disco'en op til Hefeistos i Birkerød.. så kigger de på sagerne.. skifter diodebro hvis det er det og kan betale sig og om ikke andet fåe jeg en ombytter/ny generator i..
Så må vi så se hvordan batteriet har det når vi når så langt..
Endnu en gang tak for hjælpen!!!
Mvh.
Peter
12763: sv: Strømproblem.... SUK!!! (26-01-2004 07:51:17) (svar på 12744)
Lars Svane #5827, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.63.140.106)
I de gode gamle dage kørte jeg en hel måned med samme problem, diodebroen var gået.

Nu var finanserne ikke helt i top, en Volvo 164 er en dejlig bil men tørstig!, så løsningen var at tage + polen af batteriet hver gang man havde et længere stop.

Virker fint som en nødløsning.

Virker rigtig fint når man er 19 og ingen penge har :-)

Mvh
Lars Svane
12793: sv: sv: Strømproblem.... SUK!!! (27-01-2004 18:56:09) (svar på 12763)
Kim Horsevad #6594, reg. njy (medlem) (ip-adr: 195.249.208.150)
Afhængig af hvordan diodebroen præcis er forbundet kan der være problemer forbundet med at køre i længere tid med en defekt diodebro.

Diodebroens funktion er at ensrette strømmen. Generatoren leverer vekselspænding, som vha. 4 dioder i en firkantopstilling omdanner vekselspændingen til jævnspænding.

Een bil kan normalt køre i lang tid uden problemer med kun een diode "gået", den vil så dog kun lade med omkring 60% af det normale.

Hvis flere dioder fejler vil der sendes vekselspænding direkte til batteri, hvilket over længere tid kan svitse et bilbatteri...

Andet elektronisk udstyr tilkoblet bilen vil også kunne tage skade.

At ladelampe lyser med tænding slukket er enten symptom på en alvorlig kortslutning af ledningsnet eller en defekt ensretter(diode).

Et elektroværksted er normalt en halv time om at skifte diodebroen; men er generatoren ældre kan der være meget god ide at skifte til en ny/renoveret.

Med Venlig Hilsen,
Kim Horsevad
12765: sv: Strømproblem.... SUK!!! (26-01-2004 10:28:10) (svar på 12744)
Ole Friderichsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.54.70.29)
Hej Peter

Du har helt ret. Der ikke næsten noget værre end en bil som ikke vil, når du vil. Jeg har selv haft et lignende problem hen over sommer/efterår. Når bare bilen blev ladet "fra land" jævnligt gik alt godt. Ladespænding var tilstede når motoren snurrede - batteriet er nyt idet TD5'eren kun er knap 2 år gammel. Der var lisom' ikke rigtig noget galt, som jeg selv kunne finde og en opringning til de rare mennesker på værkstedet i Kalundborg rettede igen mistanken mod generator/ladeensretter, men nej, det var meget simplere.
Da jeg af andre årsager stak hovedet ind under bilen bevæbnet med en god lygte så jeg at stelledningen fra batteriet sad fast med det yderste af neglene. Kabelringskoen som skulle sidde fastspændt via en bolt på gearkassen sad og dinglede. Så tror pokker at problemet var underligt periodisk.
Jeg påstår ikke at det løser dit problem, men det koster ikke noget at checke det.
Min ganle 90" lavede iørigt samme nummer med mig for år tilbage, men det er åbentbart ikke alle erfaringer man bliver klogere af.

mvh
Ole Friderichsen
12815: sv: Strømproblem.... SUK!!! (28-01-2004 17:38:22) (svar på 12744)
peter@posgaard.com (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 213.173.232.98)
Nå.... Hefeistos har nu lavet min bil.. og vil ha ordenlig betaling for det.. Jeg skal lige ha en forklaring på det fra dem, for regningen lyder på 2728,13 kr... for en ombytter generator incl montering (1½ time).. umiddelbart synes jeg det lyder dyrt, da en sprit ny org koster ca. 1300,- hos midtjysk....
Hmm.... hvad synes andre!!????
12816: sv: sv: Strømproblem.... SUK!!! (28-01-2004 19:09:12) (svar på 12815)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
"Vi andre" synes at du skulle have bedt om et prisoverslag inden de (Hefeistos) gik igang. Hvis du ikke kunne lide prisen, kunne du jo ha´ købt hos Midtjysk og monteret selv evt. efter nogle af de vejledninger og råd der er givet her i forum. Nu er det bare at betale ved kasse 1 og huske på at autoelektrikere ikke driver filantropisk virksomhed ;-)

Med lr hilsen
Claus
12821: sv: sv: Strømproblem.... SUK!!! (28-01-2004 20:21:37) (svar på 12815)
Kim Horsevad #6594, reg. njy (medlem) (ip-adr: 195.249.208.150)
Nu er jeg ikke vant til land-rovers reservedelspriser; men en generator til min forrige bil (Firhjulstrækker af orientalsk oprindelse...) kostede omkring 2500 kr for en renoveret ombytning. Og det var excl. montering!

At bruge halvanden time på at montere en generator er lidt underligt; men det kan jo være at den tidsudmåling også dækker over afmontering og fejlfinding (konstatering af fejl) på den "gamle" generator. Og så kan tiden altså nemt løbe stærkt...

Sååeh, den pris du nævner synes jeg ikke er ublu!

Med Venlig Hilsen,
Kim Horsevad

12829: sv: sv: Strømproblem.... SUK!!! (29-01-2004 07:15:56) (svar på 12815)
Eva & Ib Krause-Kjær #3662, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 195.249.25.188)
Hej Peter,

Der er kun en ting at gøre - op med kalveskindet, og betal.

Det lyder måske af meget, men tænk på garanti, moms, løn, samt højttalerledninger og balloner til firmafesten - alting koster...

Nogle vil mene det er dyrere at køre/købe originalt på kort sigt, men billigere på længere sigt.

Få altid et overslag på reparationer før den udføres for at undgå overraskelser.

Glæd dig i stedet over, at du er kørende!

Ib/3662
12836: sv: Strømproblem.... SUK!!! (29-01-2004 12:57:06) (svar på 12744)
Carsten (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.84.147)
Peter,

jeg ved ikke om dette vil lykkes at vedlægge PDF filen, jeg har lidt sent måske, vedlagt en PDF kopi af en bulletin fra 1974 som omhandler fejlfinding af ACR generatorer - selvom den er gammel fungerer fejlfindingen efter hensigten også på nyere generatorer.

Hvis ldelampen lyser med tændingen afbrudt er dette forårsaget af en kortsluttet positiv diode. Strømmen fra batteriet går gennem dioden og ud af feltdioderne gennem ladelampen og til stel gennem en af de forbrugere som er tilsluttet tændingingskontakten - strømforbruget er kun hvad der kan løbe gennem ladelampen, men generatorens ladeeffekt vil sikkert være reduceret. Det er relativt nemt at udskifte en diodebro, problemet er at finde en leverandør.

Hilsen

Carsten
12870: sv: Strømproblem.... SUK!!! (31-01-2004 09:50:42) (svar på 12744)
Peter Posgaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.198.245.38)
Bare lige en info..

Det VAR diodebroen som var stået af.. men lejerne i generatoren var så dårlige at det ikke kunne betale sig at skifte diodebroen ud, så hele generatoren blev skiftet. Mit batteri var heldigvis IKKE stået af ved "fornøjelsen".. så jeg "slap" med en ny generator!!!
men endnu en gang tak for alle de gode råd..
Mvh.
Peter