tilbage

Land Rover Forum  

Index
128710: Er dette en lovlig ombygning?? (06-12-2012 09:16:50)
Morten Nyhus #7617, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.95.47.82)
Hej

Jeg håber lidt på hjælp fra nogle af de personer der er inde i reglerne for hvad der må ændres og hvad der ikke må, for at en bil stadig er lovlig efter en ombygning.

Jeg er sammen med et par af mine ”normale” co-drivere kommet til at diskutere en ombygning af en 110”, da de sammen er ved at overveje en anskaffelse der også kan bruges til test af div. udstyr som de arbejder med i deres firma.

Ombygningen går på at man tager en 110” med både for og bagdøre, hvor man så sløjfer passager sædet foran og flytter det en sæderække tilbage. Derved frigøres pladsen til højre for føreren til opbygning af en konsol til diverse test udstyr, der vil kunne betjenes af både føreren og personen på 2. sæderække. Som udgangspunkt er der ikke midtersæde foran.

Spørgsmålene er nu:
1.
Hvis der tages udgangspunkt i en bus, vil ombygningen være lovlig, eller skal der være et sæde til højre for føreren, og vil man kunne holde sædeantallet højt nok til at der stadig vil være tale om en bus?

2.
Hvis der tages udgangspunkt i en gul plade bil, vil ombygningen så være lovlig, eller vil det være at betragte som en placering af en passager i varerummet?

3.
Hvis der tages udgangspunkt i en bil på hvide plader, altså en der betragtes som en alm. personbil og ikke en bus, vil ombygningen så være lovlig.

4.
Sidst men ikke mindst, vil man kunne slippe af sted med ombygningen i en bil der i forvejen er ombygget til en camper?

Jeg ser frem til jeres input.

/Morten
Index
128711: sv: Er dette en lovlig ombygning?? (06-12-2012 09:35:03) (svar på 128710)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.187.18)
Hvis det er en personbil på hvide plader, så er der afgiftmæssigt ikke noget i vejen. Er det en bus, skal der min.være de antal sæder den er registret med, og er det en camper, skal der være campingudstyr i den. Er det en varevogn, så vil jeg mene at hvis det kan lade sig gøre, der skal den synes som special-opbygning.

I vejledning af syn af køretøjer kan man læse om varevogne:

024 Varebil N1 Bil, der er indrettet til at benyttes til godsbefordring, og som har en tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg.
´
Varebil – bortset fra »mandskabsbil« – må ikke være forsynet med sæde(r) bag ved forsæderne. Varebil, der er indrettet som ledsagebil (se afsnit 19.05 om ledsagebil), må være indrettet med fast soveplads i varerummet. For varebil til mandskabs- og materiel- kørsel (og indrettet som ledsagebil) gælder, at der må være indrettet fast soveplads i personrummet. Varebil, beregnet til transport af havarerede biler, kan dog være forsynet med ekstra sæde/sæderække bag førersædet. Sådan bil godkendes til særlig anvendelse...osv.

Så det ser ud som om at der findes et begreb der hedder "særlig anvendelse" Det er nok det man skal ind under, skal den nævnte opbygning indreg som varevogn.

Det vil være mit bud. Men spørg i en synshal, eller tag chancen og spørg hos skat og trafikstyrelsen. Undertiden er man heldig og få et svar.

Mvh Niels
Index
128713: sv: Er dette en lovlig ombygning?? (06-12-2012 10:28:04) (svar på 128710)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.117.187)
Køb en helt ny bil og få den opbygget og indreg. som specialkøretøj. Da det er tale om en firmabil, bliver den nok reg. som mandskabsvogn. Den må naturligvis ikke anvendes til privat brug overhovedet. Det bliver den mest lovlige og billigste måde, at udføre planen på.

Som bus kan det også lade sig gøre, blot der er mindst 9 siddepladser foruden føreren: tre på anden række og hver tre på bænkene bagi. Men I får så en mindst 11 år gammel bil at hekse rundt med.

Camper skal overholde, at alt c-udstyr forbliver i bilen.

Som varebil er det lovligt, såfrem det er erhvervsrelateret og der ikke sker privat brug mens udstyret er monteret. Bl.a. har flere tv-stationer noget lignende, men deres biler er afgiftsfrie.

En personbil skal overholde krav om sikkerhedssele bl.a. men opbygningen blander skat sig ikke i, såfremt typegodkendelsen overholdes.

Både Haarby Karrosseri og Glad gør noget i erhvervsbiler; de burde kunne rådgive. Evt. SKAT, men det tager bare år og dag før der kommer svar.
Index
128714: sv: Er dette en lovlig ombygning?? (06-12-2012 10:28:20) (svar på 128710)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 94.101.213.13)
Hej Morten.

Der var på et tidspunkt en gut på Møn der havde en 110" dobbelt-cab på gule plader, som var godkendt uden gitter lige bag fører sædet. Bilen var dermed en Pick-up, og det vil sige at ladet opfyldte kravet til bagageplads, og dermed var der fri leg i kabinen, men der måtte selvfølgelig ikke være 2. sæderække.
Der står jo ingen steder at passagersædet ikke må være placeret bag førersædet. Det skal bare være foran bagagerumsadskillelsen.
Jeg ved ikke om reglerne har været anderledes dengang, for netop disse regler bliver ændret hele tiden.

Jeg tror dog også at det bedste vil være at gå efter en godkendelse med special indretning.

MVH Jakob E S
Index
128715: sv: sv: Er dette en lovlig ombygning?? (06-12-2012 10:48:00) (svar på 128714)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Jo, Jakob, der står sådan set at der ikke må være sæder bag førersædet.

Som jeg citerede i mit første indlæg:
" ...må ikke være forsynet med sæde(r) bag ved forsæderne." Så skal vi ud i en fortolkning om hvorvidt forreste passagersæde må være trukket tilbage i forhold til førersædet, og i så tilfælde hvor langt. Det er ikke sikkert at Skat er ligeså frie i den fortolkning. :)

Der står godt nok i "vejledning om syn..." noget pick-up'er med "Extended cab" (ikke citeret) Her hænger man sig i om der er seperat adgang, altså ekstra-dør bag foreste sidedør. Og det er der jo lige i dette tilfælde. Og for øvrigt er det ikke en pick-up.

Jeg er i dette tilfælde grundlæggende enig med Paul. Bortset fra den om reglerne for bus. Jeg er ikke helt sikker på at man må pille sæder ud af en 12 pers. bus.

Men hvis kareten er en camper, så er der vel ikke noget til hinder for at pille forreste passager-sæde ud, så længe alt camping-grejet stadig er bagi?
Index
128717: sv: sv: sv: Er dette en lovlig ombygning?? (06-12-2012 15:09:19) (svar på 128715)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 94.101.213.13)
Jo det hele nok lidt hypotetisk, så som jeg sluttede af med: Gå efter en specialopbygning.

Og man må ikke ændre på sædeopsætningen i en bus - med mindre den synes om - og jeg er sikker på at PauSe ikke mente at man bare skulle flå sædet ud uden at få den synet til den nye opstilling.

MVH Jakob
Index
128731: sv: sv: sv: sv: Er dette en lovlig ombygning?? (06-12-2012 20:40:58) (svar på 128717)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.117.85)
Niels, Jakob har ret i den underforståede udlægning af mine ord.

Jfr typegodkendelse S6369 kan en LR bus godkendes med 9, 10 og 11 passagersæder og en ændring fremstilles til syn.

Nu kommer der lidt pudsigt: i en bus må intet sæde være anbragt længere frem en førersædet, mens det ved en varebil er omvendt, at intet sæde må anbringes længere bagud...

Der måles ved førersædets ryglæn i hhv længste mulige position fremad eller bagud.

Men der skal altså ikke flyttes sæder, hvis der sidder en meget kortbenet fører helt fremme ved rattet og en langbenet person i passagersædet.

Det havde vi megen bøvl med i 1980erne, da vi skulle indhente en godkendelseserklæring på en ny dobbeldækkerbus: i yderste stilling for førersædet bagud, kom ryglænet på rejselederstolen 1 cm for langt frem: der skulle søges dispensation.
Et konkurrende mærke havde hele fem cm, men skulle ikke søge dispensation. De måtte endda køre unden nødudgang i taget...

Ja, det er ikke let...
Index
128796: sv: Er dette en lovlig ombygning?? (10-12-2012 09:32:43) (svar på 128710)
Morten Nyhus #7617, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.95.47.82)
Hej

Jeg takker for jeres input og har fået de svar jeg skulle bruge. Jeg går videre med informationerne, så må vi se hvad de bestemmer sig for.

Umiddelbart mener jeg at alle de muligheder jeg spørger på er belevt besvaret, så jeg betragter tråden som lukket.

Endnu engang, tak for input.

/Morten