tilbage

Land Rover Forum  

Index
128904: ingen varme i kabine v tomgang (13-12-2012 17:38:00)
Jens Rasmussen #8787, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 2.107.145.164)
motor i tomgang blæser der kold luft i kabine, så snart omdrejninger kom lidt op, er der varme igen, der er ikke luft i systemet, varme/kold regulering virker, termostat virker også.

Løsning søges?
Index
128905: sv: ingen varme i kabine v tomgang (13-12-2012 17:42:13) (svar på 128904)
Jens Rasmussen #8787, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 2.107.145.164)
øh det er en TD5 årg 02
Index
128909: sv: sv: ingen varme i kabine v tomgang (13-12-2012 18:26:54) (svar på 128905)
Ole Rasmussen #2919, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.53.250)
Kold luft som i udetemperatur eller kold luft som i kølig, men varmere end udetemperatur?
Vi snakker driftsvarm motor?

Luftspjældet er justeret så det er HELT lukket?

selv en lille luftboble hæmmer vand cirkulationen da det skal løbe nedad, men kort tid med høje omdr. presser det ud.

Når motoren går i tomgang flyder kølervæsken ikke ret hurtigt igennem varmeapparatet og hvis blæseren køre på højhastighed, så kommer der ikke nok kølervæske til at varme luften ret højt op.
Ved lav blæser hastighed bliver luften lun (varm vil nok være en overdrivelse).

Det kan hjælpe rigtigt meget at installere et ekstra indvendigt varme apparat, som recirkulere luften i kabinen. Derved skal luften ikke varmes op fra minus 10 hele tiden.

Index
128912: sv: sv: sv: ingen varme i kabine v tomgang (13-12-2012 18:52:29) (svar på 128909)
Jens Rasmussen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 2.107.145.164)
Kold luft som udetemp. næsten, luftspjæld er justeret.

Motoren er driftvarm, og så kommer der kold luft i kabine når man holder for rødt, jeg ved ikke hvad jeg skal gøre
Index
128918: sv: sv: sv: sv: ingen varme i kabine v tomgang (13-12-2012 20:16:37) (svar på 128912)
Peter Jespersen #8014, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 94.145.168.20)
Hej Jens


Har akkurat samme problem i samme type bil. Jeg har resigneret og tager en ekstra trøje på



vh

peter
Index
128919: sv: sv: sv: sv: ingen varme i kabine v tomgang (13-12-2012 20:16:42) (svar på 128912)
Peter Jespersen #8014, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 94.145.168.20)
Hej Jens


Har akkurat samme problem i samme type bil. Jeg har resigneret og tager en ekstra trøje på



vh

peter
Index
128920: sv: sv: sv: sv: ingen varme i kabine v tomgang (13-12-2012 20:16:42) (svar på 128912)
Peter Jespersen #8014, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 94.145.168.20)
Hej Jens


Har akkurat samme problem i samme type bil. Jeg har resigneret og tager en ekstra trøje på



vh

peter
Index
128921: sv: sv: sv: sv: ingen varme i kabine v tomgang (13-12-2012 20:16:42) (svar på 128912)
Peter Jespersen #8014, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 94.145.168.20)
Hej Jens


Har akkurat samme problem i samme type bil. Jeg har resigneret og tager en ekstra trøje på



vh

peter
Index
128926: sv: ingen varme i kabine v tomgang (13-12-2012 20:46:42) (svar på 128904)
carsten Pedersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.55.154.50)
Det er ikke et spørgsmål om man fryser i en Defender, kun hvor meget man fryser. Der er næsten ingen vandcirkulation i tomgang, flere andre modeller bla. BMW har klaret dette med en ekstra cirkulationspunpe som kører konstant når tændingen tilsluttes, pumpen er anbragt på tilgangs vandslangen til varmeelementet.

Det hjælper lidt, om ikke andet kan man nu se ud af forruden, men det er stadig ikke vildt varmt.

Mlr Carsten
Index
128927: sv: sv: ingen varme i kabine v tomgang (13-12-2012 20:56:38) (svar på 128926)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 77.241.132.217)
Umiddelbart vi jeg sige - forlidt påfyldt kølervæske, men det er vel kontrolleret. Er slanger til varmeapparat varme ved tomgang? kan det tænkes der er vacuumstyring der ikke lever op til opgaven, at holde spjæld ved tomgang?
Index
128930: sv: ingen varme i kabine v tomgang (14-12-2012 06:04:16) (svar på 128904)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.145.247.152)
Er ked af at måtte skuffe jer Diesel drenge, men Amerikanerne har et ordsprog der passer godt ind her: "wouldn't have that problem with a V8" og så sandt som det er sagt, det kan godt være man betaler lidt ekstra for at have bilen til at gå i tomgang, men tilgengæld er den altså tøet op efter 10 min. Tomgang og er dejlig varm i kabinen. Nå ja og så har den også lige den fordel at jo koldere det er, jo nemmere starter den :D
Index
128931: sv: sv: ingen varme i kabine v tomgang (14-12-2012 06:36:52) (svar på 128930)
Carsten Hansen #8789, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 178.72.22.229)
Arrhhh Søren.... Jeg sveder sgu ikke ligefrem i disse dage, selvom det er en V8 med "extra tomgangsforbrug" jeg kører i. Men bevares - der kommer da lidt lunken luft, også i tomgang... ;-D
Index
128936: sv: sv: sv: ingen varme i kabine v tomgang (14-12-2012 09:27:30) (svar på 128931)
Kaj Tunlev #1643, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.61.239.236)
Hej!

Jeg har tidligere spurgt om løsninger vedrørende manglende varme i min bil.

I forbindelse med min renovering af min V8, gik mine overvejelser på, hvordan jeg kunne lave recirkulation til varmeapparatet. Dette er nu droppet. I stedet har jeg boret et hul på 73 mm i den sorte plasticboks under højre forskærm, hullet vender fremad. Monteret en plastmo 75 mm, 45 grader bøjning og monteret en 75 mm flexslange, som skal forbindes til en plastmo 75 mm lige studs. Der bores et 73-76 mm hul i den sorte kappe, som sidder bag køleren. Plasmostudsen forbindes med slangen. Ventilatorvingen kører med uret rundt og herved vil den blæse/presse varm luft direkte ind i plastmostudsen og herved kommer der varm luft direkte ind i indsugningen til varmeapparatet. Herved får man frisk opvarmet luft til varmeapparatet i stedet for minus 10 grader. Det er den teoretiske del af øvelsen. Jeg har ikke prøvet det i praksis, da jeg først får min motor i næste uge.
PS: Plastmostudser, slange og spændebånd kan købes for under 500 kr.
Øvrige tiltag:
Større hul i torpedoen. Skåret hul til luften ca 60% større.
Ny heatermatrix. Aluminium.
Afblændet luftindtag på skærmen. Kan fjernes om sommeren.

Jeg vender tilbage, når jeg har prøvet hvordan det virker.

Mvh
Kaj
Index
128944: sv: sv: sv: sv: ingen varme i kabine v tomgang (14-12-2012 10:09:37) (svar på 128936)
Jens Rasmussen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.94.107.246)
Tja ok ok mange svar både gode og halvdårlige, mine overvejelser går lidt på at montere en elektrisk vandpumpe fra en ex. folkevogn transporter, som jeg ser det, kan vandpumpe ikke trække vandet rundt ved lav tomgang, så snart omdrejninger hæves en anelse er der varme i kabine.
Man enten tvangsstyrer den med kontakt fra kabine eller montere temp.føler i motorrum, var det en løsning?
Index
128962: sv: sv: sv: sv: sv: ingen varme i kabine v tomgang (14-12-2012 12:50:21) (svar på 128944)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 109.247.46.110)
Før du bruger penge på dele, & avanceret løsninger, så kig lidt under "køle & varme" på forums arkiv. Der ligger en masse enkel løsninger, bla at afdække køler gitteret (delvis). Skal det være helt fint, så lave en rulle gardin løsning, men man kommer meget langt med et styk pap, med en "post kasse" udskæring.
Min egen SIII One Ton Ex-Mil kan slet ikke varme ved minus 15 og nedefter, medmindre køler rullegardinet er trukket helt for, så går det fint ned til minus 35.
Index
128977: sv: sv: sv: sv: sv: sv: ingen varme i kabine v tomgang (14-12-2012 21:40:35) (svar på 128962)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.116.170)
For lidt varme ved tomgangskørsel er ofte tegn på, at vandstanden er for lav eller der er en luftlomme et sted i systemet. Det kan også være en slidt vandpumpe.

Jeg er ikke helt sikker, men har en Td5 ikke to thermostater ? Hvis begge den nederste ikke fungerer, så løber vandet lige igennem.

Men afdækning, et vandoliefyr, tæt defrosterkabinet gør også underværker...

Kør bilen op på en skråning så vandpåfyldningen sidder højest , top vandstanden op og tryk på speederen en del gange, så evt. luft kan komme ud.

Hjælper det ikke, ty til vandpumpen, thermostaterne...
Index
128980: sv: ingen varme i kabine v tomgang (14-12-2012 23:35:57) (svar på 128904)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 79.142.224.157)
De beskrevne symptomer passer med for lav kølervædske stand. Kontroller og efterfyld.