tilbage

Land Rover Forum  

12888: Ildslukker og STW (02-02-2004 10:02:37)
Verner / 451 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 130.226.71.190)
Hej alle.

Jeg har lige været til syn med min 109" SIII-STW-'72. Den fra starten uvenlige synsmand, kunne med slet skjult fornøjelse, meddele mig at hvis ikke jeg havde en ildslukker med tryk på, i bilen, så kunne han ihvertfald ikke godkende den!
Jeg har en pulverslukker i bilen, men blev lidt forvirret, da det er første gang i de 24 år, jeg har kørt til syn med bilen, at jeg hører om det. Er der nogle som ved hvor det står?

Desuden fik jeg at vide at jeg godt kunne pille mine Serie 2A-lygter af, da der ikke må være nærlys i dem også?

På forhånd tak.
Verner / 451. "Køvenhavnersnude".

(PS. Det var kun en del af det interessante syn, men det må i have til gode til en aften ved bålet.....).
12889: sv: Ildslukker og STW (02-02-2004 10:07:48) (svar på 12888)
Thomas Marker (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.166.209.14)
Her til kan jeg føje: Der skal i busser være et NØDUDGANGSSKILT på bagdøren og en glashammer!!!

Min bus blev ikke godkendt fordi jeg havde reserve hjul på, efter en punktering aftenen før. Bilen bremsede skævt.
12890: sv: Ildslukker og STW (02-02-2004 10:17:56) (svar på 12888)
Verner / 451 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 130.226.71.190)
UPS, jeg skal lige understrege at det drejer sig om en bus fra '72; altså fra før "mærknings- og nødåbningstiden".

Mvh.
Verner / 451.
12891: sv: sv: Ildslukker og STW (02-02-2004 10:56:49) (svar på 12890)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Hej Verner

Sikke da en narre... af en synsklovn du er løbet ind i,
(bortset fra at han har ret med hensyn til lygteføringen i din 2A front).
Jeg kan anbefale dig at gå ind på Færdselsstyrelsens hjemmeside www.fstyr.dk og udskrive "Kommenteret udgave af detailforskrifter for motorkøretøjer til anvendelse af statens bilinspektion". Du må hellere tage en kopi, for de mangler den åbenbart i bemeldte synshal.

I den kan synsaben læse ( eller nogen kan læse det op for ham) hvornår reglen med pulverslukker indføres, og hvornår den ophæves.

Han ville vel også have fartskriver monteret og navn på dørene og reservehjulet væk fra frontklappen og afmonteret de parabolske fjedre....

fortsat god kamp !

Claus
12897: sv: sv: sv: Ildslukker og STW (02-02-2004 12:26:41) (svar på 12891)
Verner /451 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 130.226.71.190)
Hej Claus og Stefan.
Tak for inputterne. (Det var nu godt nok i torsdags!, så det var jo ellers dagen efter "lillelørdag"!)
Der er både SIII-S2A front.

Næh, han opdagede slet ikke at der var parabolske fjedre på, og at der er et rusthul i rammen; til gengæld brugte han meget tid på at fortælle at forureningsprocenten var på 5, og at han så lige brugte 5 minutter på at finde ud af (desværre), at den tilsyneladende måtte være 5,4%.
Han gik også meget op i at at regne procenter ud på håndbremsevirkningen; "desværre" lå den også lige inden for grænsen.

Nåh, men nu bliver det først rigtigt sjovt. (Hvis i orker at læse mere ;-)

På grund af den sure tone, gik jeg ikke med i graven; men blev hidkaldt for "se på noget der ikke så for godt ud!". Det viste sig at han mente at jeg skulle skifte "traverserne som holder karosseriet fast på rammen", som han udtrykte det. Det viste sig at være de der afstivningsprofiler, der sidder for at stive gulvet af, som er rustne. Jeg meddelte at dem ville jeg skifte, når jeg fik og lyst. Diskussion frem og tilbage uden resultat.

Han kørte så en tur, og kom tilbage og meddelte at der var en forskel på over 50% i bremsevirkningen på bagbremserne; og dét er jo OK for mig, da det er fejl som skal rettes.

Han skrev så en omstillingsseddel ud med holdningen "det er jo ikke noget jeg finder; det står i reglerne"-attitude, og udtalelsen : Ja, så ses vi inden 30 dage.. Da jeg spurgte om grundlaget for omstillingen, fik jeg svaret at det skyldtes bagremser og "traverser". Så faldt kæden af, og jeg bad om at slette traverserne fra sedlen, da jeg ikke havde i sinde at lave dem hér i foråret, og jeg laver dem når jeg gør.
Det ene ord tog det andet, og jeg bad om at tale med synslederen; "så gerne", udtalte synsmanden, med et slet skjult smil. Da synslederen kom, kunne jeg se på ham at det tog 4-5 sekunder at tænke "hér har vi sgu en dårlig sag", men vi skulle jo lige snakke frem og tilbage. Han gik også en lille tur (måske for at checke papirer), og kom tilbage og udtalte "Vi er nok nødt til at give manden ret i at det ikke har nogen færdselssikkerhedsmææsig betydning". :-)
Synsmanden; tjae, han gik den lange vej op og lavede synsedlen om, trods det at han havde sagt at "det kunne man ikke".
Der er mere til historien, men det må være nok nu.

Jeg har nu bestil nye bremsebakker, og vil prøve at den til at bremse ordentligt, og så må jeg se om de kan huske mig derude.

Min egen morale efterhånden til mit årlige syn: Find "mig" ikke i noget......

Mvh.Verner / 451.
"Nu med omstiller".
12912: sv: sv: sv: sv: Ildslukker og STW (03-02-2004 01:52:33) (svar på 12897)
Henrik Gurskov #5821, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.76.243)
... for at gøre det kort, klag over din synsmand... det hjælper på sigt.(jeg er ikke kristen, men jeg tror!) (evt. tilføje den "gode" synsleder)
- det er os der betaler deres løn, for at gøre noget vi SKAL betale for, og hvis de tager fejl bør de også få det af vide.

- vælg en anden synshal næste gang, det er min erfaring at de kun tjekker de punkter der er bemærket...

Gurskov
12916: sv: sv: sv: sv: Ildslukker og STW (03-02-2004 11:42:28) (svar på 12897)
Jørgen Lundrup #3771, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 212.237.87.98)
Det kan blive nogle rigtige hyggelige aftener omkring bålet, når vi hver især disker op med vore oplevelser med forskellige synsmænd; men jeg synes lige, at jeg vil fortælle om en rigtig god erfaring vi havde da region Fyn lavede et arrangement i en synshal i Odense. Vi havde fået en aftale med inspektøren himself, som viste sig at være en meget vidende (også hvad angår LR!!) herre, som tog nogle af vore biler (uha uha) på liften og gav dem et synscheck. (Han lovede, at selv om han fandt slemme ting, at han ikke ville lade dem komme os til skade (dér var vi heldige, viste det sig...). Vi havde god lejlighed til at komme med alle vore spørgsmål om ombygninger, lygteføringer, dækstørrelser med meget mere, så vi fik virkelig en aften ud af det, så det kan varmt anbefales at prøve at få et lignende arrangement på benene i de andre regioner. Sådan en aften giver jo mulighed for at udveksle "synspunkter", og det kan jo være, at de smitter af fra inspektøren til de meninge assistenter – det var da værd at prøve!

Venlig hilsen
Jørgen Lundrup
12917: sv: sv: sv: sv: sv: Ildslukker og STW (03-02-2004 12:27:29) (svar på 12916)
Verner / 451 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 130.226.71.190)
Hej Jørgen.

Glæder mig til din og min båltale allerede;-)
(Men vi får jo sikkert ondt "i håret").

Selvfølgelig skal man ikke skære alle over en kam, men min erfaring, ved at have kørt til syn gennem 24 år, med vores 109", er ihvertfald ikke at synsfolkene er blevet bedre (læs: mere fagligt dygtige), gennem årene.
De bedste af dem, er efter min mening, som regel : mænd, 45 år +, har været soldat og har ofte arbejdet som mekanikere på et alm. værksted gennem en årrække.
Derved har de : rodet med knallert og gamle biler, sandsynligvis kørt i Jeep/Land-Rover (ofte med Vestas-militær-traileren), og hvis de har været mekanikere i forsvaret, også repareret "tungt" materiel.
Desværre er min opfattelse efterhånden, at det stort set er "teori'ster", som ikke selv har (haft) hænderne i mekanikken, og som synes at det er noget underligt noget at køre rundt i "sådan én".

Regionen (Østsj.), havde for nogle år siden et (positivt) besøg i en synshal, men der har åbenbart været "lang ledning" mellem vedkommende og kolleger/medarbejdere.

PS. Var det ikke et sted på Fyn, at der blev "dumpet" flest biler (LR) ??

Vi ses.
Verner / 451.
12920: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Ildslukker og STW (03-02-2004 14:46:02) (svar på 12917)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Hej igen oh store køvenhawnerleder...

"Ondt i håret" ....
Du kan vist roligt sætte dig ved bålet med din læskedrik..med din hårpragt kan det kun blive til en meget forbigående smerte... ;-)

vlrh
Claus
12933: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Ildslukker og STW (03-02-2004 20:09:30) (svar på 12920)
Verner / 451 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.62.160.139)
Ja ja, jeg skal nok få ram på dig en dag, Claus; men du har endnu mere ret efter dét syn.
Bilsyn er sgu da lige til at tabe håret af.

Mvh.
Verner / 451.
"Nu uden hår".
12892: sv: Ildslukker og STW (02-02-2004 11:07:04) (svar på 12888)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.193.211)
Hej Verner!

Det er sgu da surt - men han har nok fat i noget alligevel. den sure synsmand.
Prøv at se her:http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B20001129005-REGL
- der står det hele jo - bortset fra det om der skal være tryk på brandslukkeren -- meeen gi´dig, hvad gavn er den så til hvis trykket er feset af den ?
Der står under afsnittet om lygteføring (punkt 6.02.003 afsnit 1f)at afstanden fra bilens yderste punkt til lygten max må være 40cm - og sII lygternes placering overskrider jo lige her - vel at bemærke at det er en sIIIer monteret med sIIer grill (er det ikke sådan det er på din?)
Hvis der førhen ikke er blevet sagt noget til det - så har du vel været heldig - men denne gang fik han dig så (vel at bemærke: mandag !!! måske har han haft en helvedes weekend !!! - og.. og.. - hvad ved jeg ;-)
sIIIer hilsen Stefan - Skanderborg

12893: sv: sv: Ildslukker og STW (02-02-2004 11:12:26) (svar på 12892)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Næh Stefan...
Det handler ikke om plus/minus centimeter, men om antallet af nærlyslygter.
I den forskrift du selv nævner, er også anført at køretøjet må( skal) være udstyret med TO og kun to nærlyslygter. Til gengæld må der være flere fjernlyslygter hvis de er placeret parvis og efter reglerne for hvorlangt-hvormeget-hvornår.

mvh
Claus
12894: sv: sv: sv: Ildslukker og STW (02-02-2004 11:22:27) (svar på 12893)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.193.211)
Hej Claus!

Det er ikke det jeg læser ud fra de oplysninger der gives:
Se her:6.02.003
NÆRLYSLYGTER

(1)
Nærlyslygte

a)
skal afgive lys af hvid eller gullig (selektiv gul) farve,

b)
skal være anbragt foran på køretøjet,

c)
skal kunne oplyse vejbanen mindst 30 meter foran køretøjet,

d)
skal være indrettet til højrerettet, asymmetrisk nærlys,

e)
skal være anbragt højst 400 mm fra køretøjets yderste punkt,

f)
skal være anbragt mindst 500 mm og højst 1200 mm over vejbanen, og

g)
skal være synlig mindst 15° opad og 10° nedad samt mindst 45° udad og 10° indad.

(2)
På køretøj med én nærlyslygte skal denne dog være synlig mindst 45° til hver side.

(3)
På køretøj med to nærlyslygter skal afstanden mellem disse være mindst 600 mm.

(4)
Nærlyslygter kan være tilsluttet således, at de holdes tændt samtidigt med fjernlyslygter.

(5)
Nærlyslygter skal være indstillet således, at strålebundtets lys/ mørkegrænse har et fald på mindst 1% (10 mm pr. m).

--- men jeg vil da ikke afvise det du skriver -- men i så fald , hvor læser du det?
:-)/Stefan
12895: sv: sv: sv: sv: Ildslukker og STW (02-02-2004 12:10:11) (svar på 12894)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
hej igen..

du skal bladre lidt længere ned.

Så kommer regler for bil 1, bil 2 og motorcykler.

For alm. bil (1) er angivet at der skal være 2 nærlys og 2 fjernlys. Derudover må der monteres 2 fjernlys ekstra hvis bilen er registreret første gang efter 1. maj 1977.
Hvis køretøjet er registreret første gang efter 1. januar 1971, men før 1. maj 1977 skal fjernlygterne blot monteres parvis, men du må have 2,4 eller 6 efter ønske så længe placeringen opfylder bekendtgørelsen.

mvh
Claus
12908: sv: sv: sv: sv: sv: Ildslukker og STW (02-02-2004 20:16:12) (svar på 12895)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.196.233.13)
Som I dog kan, det der med reglerne. Desuden skal busser medføre en ildslukker, nødforbindingskasse samt r-hjul. Sidstnævnte bortfalder, hvis bussen udelukkende kører rute i Frederiksberg og Københavns Kommune. Skiltning om nødudgange samt anvendelse af værktøj til fjernelse af ruder beregnet som nødudgange er obligatorisk, ligesom der skal være skilte, der oplyser om opbevaring af ildslukker og nødfrbindingskasse.
Men - tro mig - hvis der ikke ligefrem kommer en synsmand, der kender busforeskrifterne til punkt og prikke, så springer de alt eller noget af det over, når det gælder ' privatbusser'.
Land-Rover blev allerede for en del år siden fritaget for at have teksten 'Privat buskørsel' samt ejerens navn påført på førerdøren med 40 mm høje bogstaver.
Men den med forureningsprocenten har jeg studset lidt over. Mener -u den at konfere med forskrifterne - at det kun gælder biler fra efter 1988 !
12911: sv: sv: sv: sv: sv: Ildslukker og STW (02-02-2004 22:33:40) (svar på 12895)
Morten Dam #6034, reg. nvs (medlem) (ip-adr: 80.160.111.100)
Hvordan det forholder det sig så med biler, som er registreret 1. gang før 1971.
Og hvis der kun må være to ekstra fjernlygter på biler registreret efter 1988, hvordan pokker slipper så alle lastbilerne afsted med deres lygteorgier - forleden så jeg en sættevogn med seks på taget og seks i fronten, det så godt nok sexet ud ...
For ikke at glemme alle de 4wd'ere, som tøffer rundt med fire til seks lampetter på fronten, taget eller kængurugitteret.
Det bør måske ikke undre, hvis der er forvirring omkring alle disse lygteregler. For også sagkyndige kan få synkebesvær på grund af disse bestemmelser. Fornylig spurgte jeg en autoelektriker desangående. Han mistede ansigtskuløren og bakkede pænt ud af dialogen.
Men hvordan er det med biler registreret efter 1988, hvor mange tåge- og fjernlygter må de så føre ud over de fabriksmonterede hovedlygter?
Mvh. Morten
12922: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Ildslukker og STW (03-02-2004 16:49:24) (svar på 12911)
Anders Kofod Mogensen #5653, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 80.210.2.2)
Hej Morten

Jeg var selv ude for lign. med min 90" fra 86. synsmanden sagde at jeg ikke måtte have mine 2 fjernlygter i bullbaren sat sammen med de alm. fjernlygter = 4 fjernlygter. men at jeg skulle have dem tilsluttet på en seperat kontakt for så var det bare "arbejdslys" det var forresten er rar oplevelse selvom jeg fik en omstiller på bremser, styrekugle og røggas ØV. han sagde også noget om at hvis den havde været fra før 86 var det ikke noget problem. men prøv at kigge på hjemmesiden. Lygter på taget blev de nød til at godkende efter Fiat kom med deres mulitpla, som jo har fjernlys bag forakselen, lige under for ruden. så kom ikke og sig at den ikke har gjort 1 god ting ved at være til, selv om den er grim. ang. lastbilerne, så piller de dem af ved syn har jeg hørt ;-)

MVH Anders Mogensen
12924: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Ildslukker og STW (03-02-2004 17:36:01) (svar på 12911)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.193.211)
Uanset hvad der så måtte være lovligt på en lastbil med hensyn til antallet af "sexede" lygter - så hellere et lysorgie der kan ses (men ikke blænde selvfølgelig) end en lastbil der forsvinder i mørket p.g. minimal lygteføring.
For selv en LR må give fortabt i et sammenstød med sådan en tingest.
:-) Stefan
12926: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Ildslukker og STW (03-02-2004 18:41:04) (svar på 12924)
Morten Dam #6034, reg. nvs (medlem) (ip-adr: 80.160.111.100)
Helt enig, men med rigspolitichefens statistik over færdselspolituets arbejde in mente tyder det ikke just på, at betjentene tuller rundt i søvne, og man skal da være stærblind og helt umulig selv i den lille tabel for ikke at kunne regne sig frem til seks - eller flere - lygter, når truckerne buldrer omkring på vejene i dagslys - og det er bestemt ikke mit indtryk, at det er dét som gør dem til jaget vildt for hirdens patruljer, så den med at lygterne pilles af før syn, den hollder ikke. Der må være noget, soim gør det lovligt at have mere lys end de to julekerter, som mange biler er udstyret med som standard.
Mvh. Morten
12928: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Ildslukker og STW (03-02-2004 18:57:01) (svar på 12926)
lasse jørgensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.41.69.163)
den er god nok tossehovederne piller alt deres lygte gejl af når de skal til syn, der må kun være 2 fjernlygter og de skal føres over separat kontakt