tilbage

Land Rover Forum  

129280: Hvilken ny rover skal jeg vælge ? (27-12-2012 16:40:26)
Henrik Andresen #7797, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.53.238)
Hej

Vi har 1.5 km grusvej vi skal passere for at komme fra vores hus og ud til 'fast vej'.

Denne vinter er vores første herude, og vi har haft STOR glæde af min gamle 88" fra 1966, faktisk så stor at vi har besluttet den skal opgraderes.

Jeg tænker at reduktionsgear er et must, og dermed er Freelander desværre udelukket.

En defender ville være et godt bud, men lidt for meget kampvogn mener konen.

Så har jeg fundet en smuk Discovery 2, 2.5 TDI fra 2000 der har kørt ca. 160.000 km.

I sidste sekund kom jeg til at søge på Range Rover også... Og fandt en 2.5 DSE Med automatgear og alt i udstyr også fra 2000 med 200.000 km på klokken.

Jeg må indrømme at Range Roveren ville klæde mig og min garage ret godt, men er den med automatgear lige så terræn glad som Discoveryen - og min 88" ?

Vi skal ikke bruge den til direkte terrænkørsel, men den skal kunne køre gennem vores grusvej med 80cm. sne efter fygning.

Hvad skal jeg vælge ?

Og hvad ville DU vælge ;) ?
(Det var et oplæg til en god LR snak)

Mvh og godt nytår Henrik
129281: sv: Hvilken ny rover skal jeg vælge ? (27-12-2012 17:36:55) (svar på 129280)
Dennis Bager (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 77.213.151.47)
Smalle dæk...

I gymnasietiden kørte jeg i en 109'er (endnu mere kampvogn end Defender).

Til min store overraskelse, så kunne den stort set ikke klare mere sne end min gode kammerat, som havde en 2CV og dennes ultrasmalle dæk.

129283: sv: sv: Hvilken ny rover skal jeg vælge ? (27-12-2012 18:24:40) (svar på 129281)
Morten H Nielsen #8750, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 212.10.173.184)
Defender, ikke så meget, kampvogn. Men en bil, man bliver, glad af, at køre i. Måske ikke, den største comfort, men man kommer frem, med et stort smil. At købe en disco, er at udstille, at livet, har været forgæves. Det gør man kun, hvis, man ikke, har råd til en range rover.
De bedste hilsener Morten H Nielsen. Med en gammel 110" og lidt andet.
129282: sv: Hvilken ny rover skal jeg vælge ? (27-12-2012 18:22:22) (svar på 129280)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.117.133)
Efter fygning og 80 cm sne ville jeg vælge, at blive hjemme, for den snemængde kommer du ikke igennem med en Defender, Discovery eller Range Rover. Kun hvis der er tale om korte snedriver og du kan få tilløb før næste sneforhindring.
En Defender 130" på 7.50 x 16 vinterdæk er det bedste angrebsvåben, da den lange akselafstand giver gode fremdriftsmuligheder.
En 110" fås både som personvogn, bus eller varevogn og er mit bedste bud. Der er ikke noget kampvognagtigt over den, da de nyere årgange ikke støjer så meget som de ældre semestre.
En Discovery 2 er mere personvognspræget med spoiler og andet luksusvognudstyr.
Den RR, du har kigget på, er lidt svag på brystet, men ellers dejlig vogn, der ikke vinder et verdensmesterskab i optræk sammenlignet med nyere modeller.

Automatgear er absolut ingen hindring i terrænet, faktisk tværtom.

Defenderen har også det mindste værditab, den bedste plads og den største udstråling.. Klæder både dig, din garage og især din kone!
129284: sv: sv: Hvilken ny rover skal jeg vælge ? (27-12-2012 19:41:41) (svar på 129282)
Lars Billingsley #3879, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 188.181.66.17)
Vi har 800m meter markvej med bakker og sving = en del fyge sne, min erfaring er at vores 110" med 750 x 16 kravler bedre igenem driverne end vores RR clasic( 3die Lav gear ) men hvis du først kommer op at ride så er er kun en vej og det er skovlen, derfor har vi også en sekura sneslynge til at sætte bag på vores Leyland traktor, herligt legetøj

Lars/Biltris
129285: sv: Hvilken ny rover skal jeg vælge ? (27-12-2012 20:20:33) (svar på 129280)
Morten Dam #6034, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.59.173.35)
Discovery 2, 2.5 TDI fra 2000 ...?
Der er forhåbentlig tale om en Discovery 2 med TD5-maskineri under det forreste låg!
Med fygesne og snedriver in mente ville jeg ikke styre efter hverken Discovery eller Range Rover, med mindre du skiller bilen af med al plastikken under forlygterne til fordel for stålkofanger og måske rockslidere.
Har en kollega, som muntrede sig med at drive sin Discovery 2 ud over en vinterpyntet markvej, og fik flænset al den fine plast på bilens front og i de forreste inderskærme.
Det førte til en konfrontation med en værkstedsnota på mellem 5.000 og 10.000 kr.
Løsningen var en ”undvigemanøvre“ med montering af en stålkofanger og beskyttelsesskjold til styretøj og diff-klumper.
Mvh. Morten

129289: sv: sv: Hvilken ny rover skal jeg vælge ? (27-12-2012 21:46:38) (svar på 129285)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 79.138.225.31)
"A ONE-TEN is just TEN-FOUR!
129292: sv: sv: sv: Hvilken ny rover skal jeg vælge ? (28-12-2012 10:24:10) (svar på 129289)
Peter Struntze #2005, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 2.111.157.110)
Jeg er på ingen måde enig - lidt ærgeligt at det kun er gamle træben der svarer på dit indlæg.

Jeg har haft en Disco II TD5 aut som kørte fantastisk i sne. Den skal ikke tæskes igennem driverne, men derimod listes over driverne, ved hjælp af al den dejlige elektronik de har stoppet i bilen. Det føles nærmest som om at den laver en rampe over driverne når man køre den stille, så det er ikke Defender stil, med fuld skrue og så pløje sig igennem driverne.

Med hensyn til dækstørrelse er jeg ikke enig i de herres valg. Et tyndt dæk giver større chance for at kunne bremse og styre, hvorimod et bredt dæk giver større chance for at kunne bære bilen oven på sneen. Har altid haft 265 dæk som vinterdæk på gadebilerne.

Jeg har lige nu en Discovery 3, som jo har fået endnu mere elektronik, jeg har desværre kun haft mulighed for en enkelt tur i sne, men umiddelbart er min mening at den klarer sig ganske eminent.

Jeg har også en Defender 90 V8 aut, og ja den er sjovere at "lege" med når der er meget sne, men jeg vil langt hellere køre i Disco II eller RR i min daglige kørsel, og i de 11 år jeg havde min Disco II lykkedes det mig ikke at side fast med den (vi bor ude på landet.

Tænk luksus og komfort i dagligdagen. Disco II er rimelig at skrue på, RR modellen begynder at være model hvor der er meget elektronik, og dermed også flere udfordringer....

Hilsen
Struntze
SSJ 2005
129294: sv: sv: sv: sv: Hvilken ny rover skal jeg vælge ? (28-12-2012 10:33:40) (svar på 129292)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 94.191.232.62)
Jeg må give Struntze ret.
En Defender er en sjov bil at køre i, og den har sjæl som ingen anden bil.
Men de nyere Land Rovere kører altså mere komfortabelt, og klarer sig formidabelt i terræn og sne.
Kan godt forstå hvis ikke alle kan lokkes til at køre Defender 365 dage om året, og så er en Disco altså ikke noget dårligt valg.

1270
Paw
129299: sv: sv: sv: sv: Hvilken ny rover skal jeg vælge ? (28-12-2012 13:32:28) (svar på 129292)
Eddie Mose Jensen #3693, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.63.163.140)
Er helt enig i Struntze's betragtninger (nu har jeg så aldrig ejet en defender eller serie bil for den sags skyld).

Men Henrik, jeg kan sagtens følge din fru'es udsagn, og hvorfor vælge en bil der måske kan køre igennem en sne drive (det klare disco'er og RR mindst lige så godt) - som du er plaget af måske hele 5 dage om året contra den følelses der er ved den daglige kørsel. Om det skal være disco eller en RR - det kan der være flere årsager til.

At livet skulle være forgæves fordi man fremfører sig i en disco i stedet for en RR - tja....... der må vist mest være tale om en fordom fra Mortens side ;-).

mvh
Eddie
Der i de seneste 18 år har kørt
RRC i 18 år (6 år med aut.)
Disco I i 10 år
Disco III i 3 år (m/aut.)


129306: sv: sv: sv: sv: Hvilken ny rover skal jeg vælge ? (28-12-2012 15:29:55) (svar på 129292)
Jørgen Ditlev Christensen #8184, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 91.144.223.97)
Kan kun give Struntze ret mht til sne mængder osv.
Jeg har selv en Disco 2 og har haft Defender V8. Min grund til at skifte til disco2 TD5 var bezin økonomi samt komfort på landevej/motorvej.
Har dog pillet plast kofangeren af foran og erstattet den med en lille stålkofanger og bag kofangeren står for tur pga. ascents og descents vinkler.

PS. husk og checke vægtafgiften på sådan et bæst - det kan godt overraske.

/Jørgen
129295: sv: Hvilken ny rover skal jeg vælge ? (28-12-2012 12:25:56) (svar på 129280)
Ole Rasmussen #2919, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.53.250)
Jeg synes, at man skal vælge med hjertet i god margen til hvad økonomien kan holde til og indenfor, men på grænsen af ens evner eller lyst som gør det selv mekaniker.

Der er mit indtryk at Range Roveren overgår de øvrige Land Rovere på alle punkter. Det gælder både komfort og køreegenskaber også i terræn. Det gælder kompleksitet og driftomkostninger!

Med hensyn til dæk og sne, så har jeg fået justeret min opfattelse lidt de seneste par år. Vi havde en 2CV med smalle dæk i mit barndomshjem. Det er rigtigt at den kunne køre gennem næsten alt med sine smalle dæk og store frihøjde.
Jeg har har gennem de årene "opgraderet" dækbredderne fra oprindelig 7.50 (191) til 265 og i vinter helt op til 285. Traction Control og ABS giver en stor forskel når man nærmer sig grænserne.

"Og hvad ville DU vælge ;) ?"
For det første ville jeg ikke nænne at skille mig af med seriebilen. Dels er den efter min mening klart den sjoveste at køre i, dels er den så simpel, at den næsten altid kan bringes til at køre i løbet af kort tid evt. med lidt hjælp fra andre seriebils kørere. Der ud over, så behøver den ikke koste så meget at have stående.

Jeg har valgt Defender - jeg har altid kørt Defender (Stage One, 110, Defender), men hvis jeg ikke var så stivnakket (in any way) så ville jeg kigge nærmere på Range Roveren.

Hilsen
Ole

129301: sv: sv: Hvilken ny rover skal jeg vælge ? (28-12-2012 13:55:33) (svar på 129295)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 95.209.240.159)
Skulle man falde for fristelsen- at investere i noget af det moderne isenkram med elektroniske narrestreger, så sørg for et udvidet Falck-abonoment og for himlens skyld- husk at hilse ærbødigt og hengivent på din bankrådgiver, hertil glem ikke at "Smalltalk`e" når du ser vedkommende i Brugsen eller lignende steder. Altid godt. Mvh. "En af de, som ovenfor fremhævet, grå, gnavne, gamle og gustne mænd, der ikke aner hvem der er kontaktpersonen i min bank"
129312: sv: sv: sv: Hvilken ny rover skal jeg vælge ? (28-12-2012 20:06:35) (svar på 129301)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 94.191.185.241)
@Verner

Skal vi udlede, at du mener det er billigere at få skruet på en Defender, end på en Disco/RR ?

Eller skal vi udlede at, set med dine øjne, kan man ikke selv skrue på en Disco/RR ?

1270
Paw
129313: sv: sv: sv: Hvilken ny rover skal jeg vælge ? (28-12-2012 20:06:37) (svar på 129301)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 94.191.185.241)
@Verner

Skal vi udlede, at du mener det er billigere at få skruet på en Defender, end på en Disco/RR ?

Eller skal vi udlede at, set med dine øjne, kan man ikke selv skrue på en Disco/RR ?

1270
Paw
129314: sv: sv: sv: Hvilken ny rover skal jeg vælge ? (28-12-2012 20:06:39) (svar på 129301)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 94.191.185.241)
@Verner

Skal vi udlede, at du mener det er billigere at få skruet på en Defender, end på en Disco/RR ?

Eller skal vi udlede at, set med dine øjne, kan man ikke selv skrue på en Disco/RR ?

1270
Paw
129315: sv: sv: sv: Hvilken ny rover skal jeg vælge ? (28-12-2012 20:06:42) (svar på 129301)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 94.191.185.241)
@Verner

Skal vi udlede, at du mener det er billigere at få skruet på en Defender, end på en Disco/RR ?

Eller skal vi udlede at, set med dine øjne, kan man ikke selv skrue på en Disco/RR ?

1270
Paw
129318: sv: sv: sv: sv: Hvilken ny rover skal jeg vælge ? (28-12-2012 21:34:11) (svar på 129315)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 78.156.211.49)
Ad. 1 Ja. Ad. 2 Nej. Men til gengæld har 110"-kørere det sjovere (billede)
Skal dog ikke være bleg at indrømme- unægteligt lettere at vælge om kildevandet til frikadellerne skal være med eller uden brus- eller om det skal være en Brunello di Montalcino eller en Chateauneuf-du-Pape til tournedoen. Eller om vanillekranse og tysk jordbærskum fra LIDL eller
kransekage og Asti Spumante fra Fontana Fredda nytårsaften kl. 12.
129311: sv: Hvilken ny rover skal jeg vælge ? (28-12-2012 19:22:40) (svar på 129280)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 37.75.168.30)
Jeg ville helt klart vælge at beholde 88"'eren og så kikke på en af de andre.
Hvis ellers der ikke var nogen begrænsninger i dybden af min tegnebog, så blev det RR.

RR er meget kapabel i naturen og automatgear gør den ikke ringere. Specielt ikke hvis du sætter differential spær på, så er den nærmest ustoppelig.

Mht. at køre over eller gennem sne så har jeg gjort mig et par observationer.

Man kan enten satse på at køre over sneen eller igennem den, ikke begge del samtidigt.
Skal man kunne komme over sneen så gælder det om at finde de største og bredeste dæk der er til at opdrive og montere.
På Island hvor de ofte køre på sneen, hedder det 44" dæk fra landbrugsvogne der er raspet af og derefter er forsynet med et fint "golfbanemønster" samt op til 400 pigge i hvert dæk. Der er et firma deroppe der har specialiseret sig i udelukkende at forarbejde disse til Islændingene.

Vil man køre gennem sneen, så er det "mariekiks" man skal have på. Det kunne f.eks. være 7,5x16 med passende greb til vinterbrug.
En fejl mange begår (i min verden) er at forsyne sin "snebryder" med en bobslædefront. Her taler jeg om de motorskjolde der kan får til at beskytte forenden af bilens undervogn. De ser vældigt smarte ud, men de virker også som en fin slæde der bringer bilen godt op i en drive hvorefter den synker ned og hænger på maven.
To af de biler jeg har ejet der har kunne pløje gennem mest sne, var en gammel Polo og en Lada Classic. Begge havde det tilfælles at de er ret lodrette i fronten under køleren og i stedet for at lægge sig op i sneen, så hjælper spoileren under køleren dem med til at skubbe sig ned til fast grund og holde sneen væk fra undervognen. Kikker man under en polo er det eneste man kan se stikke ned under silhuetten af spoileren et lille stykke af bundkaret.

Hilsen
Jens
129320: sv: Hvilken ny rover skal jeg vælge ? (28-12-2012 22:25:24) (svar på 129280)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.116.105)
'Jeg er på ingen måde enig - lidt ærgeligt at det kun er gamle træben der svarer på dit indlæg.' Citat Peter Strunze...

Hvis jeg nærlæser indgangsspørgsmålet, så står valget mellem en Discovery 2 og en Range Rover 2,5 DSE - og prisniveauet ligger omkring 150.000 - 200.000 DKK for en personbil.

Selvom enhver fritidsmekanikker, der har adgang til det rette it-udstyr og værktøj, selv kan reparere de med elektronik spækkede biler, ville jeg personligt ikke investere i een af de ovennævnte biler pga. de ejererfaringer, jeg har læst om på forskellige fora. Desuden har en bekendt fornylig udskiftet sin D2 2,5 Td5 MHS årg 2000 netop pga de høje driftsomkostninger og han vil igen have en 110".

Alene på DBA er der sat 143 Range Rovers til salg, hvilket indikerer, at deres drift er kostbar.

For et par måneder siden var jeg selv på nippet, at købe en Range Rover DSE og flere klubmedlemmer gav deres positive erfaringer til kende, men min LR-mekanikker frarådede.

Range Rover Sport kører ret problemløst og roses højt af deres ejere, der dog peger på den ringe brændstoføkonomi og - hvis der endelig går noget i stykker - de høje r-delspriser.

Selv dronning Elizabeth II elsker at styre en Defender 110", men hvis dette argument ikke kan overbevise Henriks kone, så bør valget falde på den nyeste bil af de nævnte.

'Gamle træbens' erfaringer... ;-)
129330: sv: sv: Hvilken ny rover skal jeg vælge ? (29-12-2012 14:29:26) (svar på 129320)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 95.209.194.200)
Enig Paul; man hører sjældent om samme "horror stories" omkring driften vedr. Defendere ell. 90"-110" som RR og Discoer. Bevares, de er betydelige mere komfortable at lade sig befordre af, men hvis elektronerne evakuerer
printpladerne grundet varme, fugt eller udbrændthed, så er det ikke sjovt længere. Så stopper al videre fremfærd og skal videre på "flatbed" og dagen får et andet forløb end tiltænkt. Men Defendere er ikke verdens mest komfortable, selv om de er blevet bedre mht. støjdæmpning og dermed nemmere at holde varmen i, så er der langt mellem hvidplade-udgaverne, herunder bus-registrede; dog har jeg ladet mig fortælle, der er nye regler på vej vedr. erhvervelse af bus-kørekort. Har man børn med på 2. sæderække i bilen, er det en god ide at placere en passende eks. peli-box på gulv under fødder, således benene ikke "dingler" dette er meget trættende, ikke mindst for små størrelser.
At gøre en 110" "salonfæhig" mht. 2. sæderække anser jeg personlig som mest spiselig; med omregistrering til hvide plader. Gerne en crew-cab, så det dominitive varmeapparat bedre kan følge med.
129372: sv: Hvilken ny rover skal jeg vælge ? (31-12-2012 12:42:16) (svar på 129280)
Henrik Andresen #7797, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.53.238)
Hej Alle.

Først rigtig godt nytår, og tak for Jeres input.

Det jeg har fået ud af hvad i har skrevet er noget ala dette:

1 - Er man til seriebiler/defender er det den eneste rigtige løsning :D hvilket måske også er rigtigt.... :)

2 - Range Roveren er sublim til terræn, dyr at køre i og dyr at vedligeholde - men en rigtig Mandebil

3 - Discovery'en er en god mellemting af det hele, men kræver også penge på kistebunden til reparationer.

Og så selvfølgelig en masse andre gode input.

Som det står nu, har vi været ud og prøve Range Roveren, og konen var solgt med det samme - Så nu må vi se hvad banken siger på tirsdag.

Nåja - hvad siger jeg selv ???

1) Kan man sætte spil på en rangerover så det også ser lidt pænt ud ;)
2) 2.5 6-cylinderet BMW-motoren, har jeg læst har 'bedst af' at blive chiptunet - kan det passe ?
3) Kan man få en midterstol til en RR ?

Der er sikkert mange flere spøgsmål når/hvis først banken siger ja, og dyret står i stalden.

Endnu en gang godt nytår og tak for Jeres input.
129406: sv: sv: Hvilken ny rover skal jeg vælge ? (01-01-2013 12:46:29) (svar på 129372)
Morten H Nielsen #8750, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 62.107.168.49)
Spil hvad vil du bruge det, til sidder jo ikke fast, kan køre alle steder. Chiptuning, højere effekt=kortere levetid, på motor/drivlinje.
Midtersæde, næppe pga diverse kontakter mv i midterkonsol, som derfor
ikke, kan fjernes. Men et rigtig, godt valg, den fedeste lr, der er lavet. De bedste hilsener Morten H Nielsen.