tilbage

Land Rover Forum  

Index
12929: fjederrens og stræk (03-02-2004 19:28:18)
Nikolai Norup #5948, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 130.226.7.3)
Jeg skal have renset mine rustne(men vist nok gode nok) fjedre. Hvordan gør jeg bedst det ? Jeg kan se at Borupkemi har lavet noget rustfjerner, men mon det er en god ide at lægge fjedre i sådan et bad ?
Er der nogle fifs eller er det bare frem med knofedtet og skurebørsten ?
Må man egentlig male sine fjedre ? Eller går det ud over deres "sproing"-effekt ?
Og ja jeg ved godt at nye standardfjedre fra f.eks. MJ ikke koster så meget endda, men det er mere end jeg har....
Er det i øvrigt en god ide at strække fjedrene når man nu alligevel har dem af ?
TAK på forhånd og alt det dér.

Mvh
Nikolai
Index
12930: sv: fjederrens og stræk (03-02-2004 19:34:46) (svar på 12929)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.196.233.5)
Nikolai,
Kender ikke noget til Borups produkt, men hammerite har noget lignende, som har været testet og fundet okay ! Du må godt male fjedrene, men giv dem en god og grundig omgang skibsgrunder før du maler dem i den farve, du måtte ønske det.
Det der med at strække dem tror jeg ikke er tilrådeligt.
Hvis de er sunket helt sammen, der udskiftning den eneste gangbare vej.
Index
12932: sv: fjederrens og stræk (03-02-2004 20:08:31) (svar på 12929)
Kim Horsevad #6594, reg. njy (medlem) (ip-adr: 62.243.97.8)
At strække fjederne revitaliserer ikke deres fjedrende effekt.

Hvis du vil genetablere denne fjedrende effekt skal stålet først helt afstresses, hvorefter det skal genhærdes. Man skal være MEGET påpasselig med temperaturen og lave behandlingen meget ensartet.

Jeg har set det gjort med ilt/gas sæt og et fortræffeligt øjemål; men ellers kræver den slags normalt ret avanceret udstyr!

Mht. rustfjernelse er der ikke ret meget som slår en vinkelsliber monteret med en roterende stålbørste. Den efterlader også en så præcis nubret overflade at grunder efterfølgende har noget at bide sig fast i. Hammerrite laver gode produkter; men det gør corrostabil altså også...

Med Venlig Hilsen,
Kim Horsevad
Index
12935: sv: sv: fjederrens og stræk (03-02-2004 21:13:31) (svar på 12932)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.193.211)
Lige en korrektion. :-)
Med hensyn til roterende stålbørstes fortrinlige egenskab til at fjerne rust.
Ganske rigtigt fjerner den glimrende rustflager og den slags - giver tilmed synet af at bart/blankt metal er opnået -- men skindet bedrager (prøv at fugte det behandlede område med en finger og gnid - resultat: rust"sovs" - altså er der stadig rust tilstede). Der sker det at der egentlig foregår en kraftig polering af emnet - stålbørsten fjerner ikke spåner - rusten poleres ind i stålet, om man så kan sige.
Dermed ikke sagt at den ikke er et fortrinligt arbejdsredskab - det er den, men der skal så tillige enten bruges et andet stålfjernende materiale (såsom smergellærred, lamelskive på vinkelsiberen eller sandblæsning - kan kombineres) eller rusthindrende grundmaling som tilmed i et vist omfang har rustinhibitoriske additiver tilført.
Sådan er sagens rette sammenhæng. :-)

sIIIer hilsener Stefan - Skanderborg
Index
12939: sv: sv: sv: fjederrens og stræk (03-02-2004 22:57:30) (svar på 12935)
Kim Horsevad #6594, reg. njy (medlem) (ip-adr: 62.243.97.8)
Hej Stefan!

Præcis sådan (sandblæsning til blankt metal) tænkte jeg også om rustfjernelse indtil en flink mand fra corrostabil forklarede mig anderledes ved en produktdemonstation...

Så vidt jeg fik forklaret laves der idag rustbeskyttelsesgrunder som specielt har glimrende vedhæftning til den nubrede overflade som stålbørsten efterlader. Fik faktisk anbefalet at undgå sandblæsning, fordi den blanke overflade frembyder mindre overflade til grunderen at hæfte på. Hammerite laver vist et lignende produkt...

Korriger mig gerne hvis det kun er "løgnehistorier" sælgeren har forsynet mig med; det er altid dejligt at blive klogere...!

Med Venlig Hilsen,
Kim Horsevad

Index
12940: sv: sv: sv: sv: fjederrens og stræk (03-02-2004 23:14:36) (svar på 12939)
Nikolai Norup #5948, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 130.226.7.3)
Hej Kim o.a.
Jeg er jo ikke just ekspert i metaller som d´herrer, men et hurtigt kig på nettet gjorde mig da lidt klogere angående corrostabil. Det lyder i øvrigt som et rigtig godt produkt til netop rustforebyggelse.
Prøv at kigge på dette link.:

http://www.brifa.dk/showlistrecord.asp?id=34&sortfield34=&direction34=asc&doshow34=0&searchword34=&groupfield34=0&recordid34=12

Det er serie 1 der skrives om. De foreslår tilsyneladende sandblæsning+rensning(naturligvis med deres egen rensemiddel og så evt en forsejler af ditto fabrikat).
Er der så til gengæld nogen der ved hvor man kan købe det når man ikke er DSB, færgeejer o.l. - altså hvor det sælges til private ?

Tak for svarene i øvrigt.
Håber ikke at spørgsmålet var alt for dumt!
Mvh
Nikolai
Index
12941: sv: sv: sv: sv: sv: fjederrens og stræk (03-02-2004 23:32:57) (svar på 12940)
Kim Horsevad #6594, reg. njy (medlem) (ip-adr: 62.243.97.8)
Enhver farvehandler eller tømmerhandel kan vel skaffe corrostabil; men det bliver en hel del billigere hvis du køber det hos en maskinforretning!

I øvrigt er der et andet fabrikat, som ofte bruges i landbruget, nemlig Esbjerg Paints. Jeg har ikke selv erfaring med netop det mærke; men det siges at være ret godt.

Hvis jeg læser din regionsforkortelse korrekt kommer du fra Østjylland. Så vil du sikkert kunne finde de rigtige produkter hos almas [http://www.almas.dk/] De har afdelinger både i aalborg og hadsund.


Med Venlig Hilsen,
Kim Horsevad
Index
12942: sv: sv: sv: sv: fjederrens og stræk (03-02-2004 23:50:25) (svar på 12939)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.193.211)
Hej Kim!

Hmmm, ja - hold dig til din egen første tanke og ikke sælgerens - den er taget op af en eller anden provisionspose.
Sandblæsning: netop sandblæsning frembringer en meget velegnet grund for anden overfladebehandling da overfladen bliver ru - så allerede her er han ude at svømme.
Roterende stålbørste - uanset om du bruger den med tyndere og dermed blødere tråde eller om du bruger den virkelig kraftige/grove med de tykke stive tråde polerer overfladen (omend de går ned i overfladen på materialet og frembringer rent stål - delvist). Der sker som sådan det, at de enkelte tråde skraber stålet af og ligesom en bølge lægger sig over rusten (hvis du kan følge mit forsøg på at forklare at rusten bliver dækket over af rent stål) - som derved ikke er fjernet men stadig befinder sig der - nu har det så muligheden for at gnave videre idet der tillige også presses iltatomer derned (det kunne der selvfølgelig komme en længere udredning ud af, så...) -- men hvorom alting er, så bliver overfladen glat og ikke takket som en slibeskive eller andet ville gøre det (set i et mikroskop).

Jeg skal så ikke kunne sige noget om det produkt han ville sælge - bortset fra at det sikkertnok indeholder additiver der er med til at "æde" rust.

Stål kan desuden også ruste indefra - selvom overfladen er hel og intakt - men det har så noget at gøre med karbider der er valset ind i stålet under produktionen - altså en utilsigtet hændelse der især i 70erne spøgte i især svensk stål - igen har det noget med atomer, ioner og den slags ting at gøre (bla. derfor er mange af 70ernes biler som sådan rustet væk længe før det forventedes - indefra).

Nu har jeg selv en smedeuddannelse og metaller er et interessentområde for mig (jeg ææælsker stål) tillige med at jeg i mange år har arbejdet med overfladebehandling af stålemner der udsættes for agressive miljøer - e.g. saltvand og syrer.

- og sådan er der så meget - ihhh, altså - ivrige sælgere altså (læs: lystløgnere med licens til at sælge deres bedstemor til .....)
Hejsa - Stefan
Index
12944: sv: sv: sv: sv: sv: fjederrens og stræk (04-02-2004 00:08:06) (svar på 12942)
Kim Horsevad #6594, reg. njy (medlem) (ip-adr: 62.243.97.8)
Hej Stefan!

Jeg takker for en god og fyldig forklaring... Og glæder mig i mit stille sind over at mit sandblæseudstyr alligevel ikke var en spildt investering!

/Kim Horsevad
Index
12936: sv: fjederrens og stræk (03-02-2004 21:49:20) (svar på 12929)
Bjørn Lyngvig Enevoldsen #0811, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 195.249.82.108)
Hvorfor aldt det arbejde når de er taget af ?. Sæt nye fjedre på så bliver du og synsmanden meget gladere,hvis det er mugligt så køb parabolske det er de bedste.
Index
12943: sv: sv: fjederrens og stræk (03-02-2004 23:57:18) (svar på 12936)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Hej Bjørn

Så vidt vides er de omtalte fjedre monteret på en 90", så de parabolske skal nok tilpasses ;-)

Iøvrigt er jeg enig...byt til nyt...Det er ren beskæftigelsesterapi uden værditilvækst at banke rust og male sine spiralfjedre

mlrh
Claus
Index
12945: sv: sv: sv: fjederrens og stræk (04-02-2004 01:06:17) (svar på 12943)
Nikolai Norup #5948, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 213.170.237.87)
Det er korrekt observeret Hr. A. Kjøller.
Det er en 90", det glemte jeg vist at få med i første omgang.
Jeg vil også helst bytte til nyt, men når man ikke har noget at bytte med, ja så man jo beskæftige sig med et eller andet - også selvom det er uden værditilvækst:-)
(Og ja - jeg har et job(udover at stille fjollede spørgsmål og skrue på bilen)).
Altså: jeg spurgte jo bare og har nu fået svar + et lynkursus i metal....man ved jo aldrig, det kune jo være der var et eller andet supersmart man kunne gøre:)
Hvis I så har fået en god griner over at man kan spørge så dumt om, om man kan male sine fjedre, ja så er jeg glad for det.
Uden latter og smil, går den ikke.
+ at man jo skal lære noget nyt hver dag!
I øvrigt synes jeg da det ville være supersmart med neonfarvede fjedre, eller hvad med guldfarve?-)Eller nogen der kan lyse i mørke, eller...hmmm, jeg må nok hellere stoppe her...
Alt i alt ender det jo nok med nyt...før eller senere...

Som sagt : Tak for alle svarene, nu er jeg lidt klogere(så længe det varer!)
mvh
Nikolai
Index
12948: sv: sv: sv: sv: fjederrens og stræk (04-02-2004 09:22:08) (svar på 12945)
Verner / 451 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 130.226.71.190)
Hej Nikolai.

Prøv ude på Tømmerupvej, i Tårnby, hos Svenningsens maskinforretning. De har mange ting og sager.

Med alle de input du får, står du jo efterhånden til at blive regionens "reservedels- og find gode spændende ting"-mand!. Det kan vi sagtens lave et udvalg til, når vi ses i aften til regionalforsamlingen ;-).

Mvh.
Verner / 451.
Nu med titlen : "Den", efter Hr. Kjøllers korrekte observation : "store Køwenhawnerleder"......
Index
12954: sv: sv: sv: sv: sv: fjederrens og stræk (04-02-2004 10:46:08) (svar på 12948)
Nikolai Norup #5948, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 213.170.237.87)
Hej Verner.
Desværre er jeg på arbejde i aften - meget apropos- så jeg kan desværre ikke troppe op.
Men jeg er ikke afvisende overfor ideen - lige bortset ra at jeg ikke er den store detektiv reservedelswise- faktisk havde jeg ledt og ledt på indernettet for at finde et favorabelt sted at handle OME undervogn(sweet dreams are made of this)- udover et par våde drømme var det rimeligt nedslående. 5000(+moms og fragt) kroner for et kit, var det bedste jeg kunne fiske frem. Jeg havde dog begrænset min søgen til EU.
Jeg fik efter mit indslag i går aftes en mail "backstage" med en venlig formaning om at bytte til nyt og et lækkert link til en amerikansk forhandler der kunne yde OME komplet undervogn(polybush ej incl.) til ca. 3500 + fragt(og moms, men den kan vel kringles??!?!måske, håber jeg), hvilket jo er et lidt(men ikke meget)andet prisleje, hvor jeg med hiv og håndsving kan lege med - måske.
Bare lige for at illustrere at jeg måske ikke er den rette mand til netop at hitte ting- der er tydeligvis andre der er mere ferme til den slags ting!

Det gennemgående tema her er : MÅSKE

Men det kunne da være skægt, sådan en slags hjælpende ånd for de der vil safariudstyre deres LR på GDS basis.
Men så skal jeg lige på safari for at få noget erfaring, og så, og så, og så....Men man skal jo starte et sted. Desuden har vi da en glimrende reservedelsmand hvis jeg ikke tager helt fejl?
Eller også tager du bare gas på mig:)Det er jo ikke utænkeligt..hæ hæ..

Vil lige prøve at snakke med Svenningsens, tak for tippet!
Håber I får en produktiv og hyggelig regionalforsamling!
Mvh
Nikolai
Index
12956: sv: sv: sv: sv: sv: sv: fjederrens og stræk (04-02-2004 11:21:05) (svar på 12954)
Verner / 451 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 130.226.71.190)
Hej Nikolai.

Jo, det var både og.....:-)

Vi snaks.
Verner / 451.
Index
12949: sv: sv: sv: sv: fjederrens og stræk (04-02-2004 09:57:25) (svar på 12945)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Hej Nikolai

Det var da bestemt ikke noget dumt spørgsmål..og "metalsvarene" var guld værd for lægfolk som dig og mig. Selvfølgelig kan man male sine fjedre, men man skal bare ikke forvente længere holdbarhed eller bedre fjederevne. Den der med de parabolske var jo bare et skub til hr. Enevoldsen ;-) om at følge med i timen

vi ses i pludderet

Claus