tilbage

Land Rover Forum  

Index
129479: Rep af skærmkant/forøger (03-01-2013 18:19:26)
Lars Beck Jensen #8889, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 94.145.245.84)
Under nogle lidt voldsomme ture i sneterrænet er min bagerste højre skærmkant/forøger knækket de stedet, hvor skruerne holder den ind til aluminiumet på min gamle 90ér.

Kan man på nogen måde kitte/spartle noget på plastikskærmen, så jeg igen kan skrue den fast? Er der et vidunderspartelkittemasse, som vil binde sig rigtig godt fast på plastik?

Sådan en skærm er nemlig sk... dyr skal jeg lige love for!!!!!!!!!

Mvh.

Lars
Index
129484: sv: Rep af skærmkant/forøger (03-01-2013 19:24:14) (svar på 129479)
Jakob Arthur Andersen #8253, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 95.166.106.27)
Ja - det hedder legolim - tag en lego klods fra sønnens legekasse med passende farve, og dyp den i acetone.

Klodsen vil blive opløst i acetonen og bliver nu føjelig som en slags smørepasta.

Du efterlader emnet i ca. 24 timer eller varmer med hårtørrer. Når acetonen er fordampet, er "legoklodsen" limet fast på emnet og holder faktisk rigtigt godt :)

MVH Jakob med seriemonsteret ;)
Index
129486: sv: sv: Rep af skærmkant/forøger (03-01-2013 19:36:43) (svar på 129484)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 37.75.168.30)
Nice one, Jakob - desværre kommer min datter til at mangle en legoklods nu er jeg bange for ;-)

Hilsen
Jens
Index
129485: sv: Rep af skærmkant/forøger (03-01-2013 19:34:08) (svar på 129479)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 37.75.168.30)
Der er en nem måde at lave den perfekte lim på til plastic. Det eneste metoden forudsætter er at plasten kan opløses i et organisk opløsningsmiddel...

De bedste opløsningsmidler til plastik er efter min erfaring; stenkulsnafta, tuleen eller acetone i den rækkefølge, men de vil alle virke før eller siden hvis plasten er modtagelig.

Metoden går ud på at man med en skarp lommekniv høvler noget plastik af et sted hvor der er lidt i overskud på emnet.
Høvlspånerne kommer man i et syltetøjsglas (et lille et), og hælder en hættefuld af sit foretrukne opløsningsmiddel i.
Nu skal man bare vente. Næste dag kikker man til det og nogen gange er plasten blevet til en flydende masse, andre gange skal det lige simre et døgn mere inden det er gået helt i opløsning.
Hvis der slet intet er sket i løbet af det første døgn, så er plasten uopløselig og man kan droppe videre anstrengelser.

Når det er helt opløst og man har justeret konsistensen til mormor's sovse konsistens, så er limen klar.
Man renser sine dele med omhygge i samme opløsningsmiddel. Pas på ikke at gnubbe for meget på de synlige stede - nu ved vi jo at det kan opløse plasten!
Når det er rent påføre man lim på den ene flade og lægger delene let sammen. Ved en revne kan man "massere" limen ind i reven ved at bukke frem og tilbage med revnen.
Når det ser lovende ud og der er limet så kommer det sværeste: At lade emnet ligge til tørre i en uge på et varmt tørt sted uden så meget som at pille bare lidt ved det!
Efter en uge er plasten svejset perfekt sammen.

Så med lidt tålmodighed og et syltetøjsglas kan man næsten gratis lime mange slags plastik perfekt.

Særligt gode plasttyper er PVC og plexiglas som nemt lader sig "smelte" med acetone.

Hilsen
Jens
Index
129495: sv: sv: Rep af skærmkant/forøger (04-01-2013 00:01:36) (svar på 129485)
lars beck jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.54.26.89)
Det lyder godt - Det drejer sig også om at få fyldt nogle af de huller ud - der hvor plastikken er brækket af - på størrelse med en 25 øre. Jeg vil forsøge at bruge et par legokloder, mens knægten er i børnehave :-) hvorledes skal jeg overfladebehandle skærmen før jeg smøre lego på? slibe rent eller affedte med acetone?

Mvh.

Lars (som ikke kan logge på fra denne computer)
Index
129497: sv: sv: sv: Rep af skærmkant/forøger (04-01-2013 01:45:07) (svar på 129495)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 37.75.168.30)
Vask med opvaskesæbevand og skyl med rent vand, for at fjerne salt og jord. Affedt med acetone, slib og affedt igen...

Hilsen
Jens