tilbage

Land Rover Forum  

Index
12909: I ramme! alvor/ syn for sagen (02-02-2004 20:20:47)
Nikolai Norup #5948, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 130.226.7.3)
Hej med jer.
Ja - så har jeg været til syn.
Jeg skal have lavet en del på rammen. Det drejer sig først og fremmest om de beslag-dimser(intet indslag fra mig uden ordet dims!!) der sidder øverst på fjedrene og er svejset fast på rammen - samtlige fire faktisk. Synsmanden kaldte dem konsoller.
Jeg har bestilt nye fra MJ, men ville lige høre om der er nogen der sidder med nogle gode flid, fedt og snyd tips til lige præcis den operation. Jeg har henvendt mig til nogle meget venlige svejsekyndige hænder, så den del af det skulle være fjong. Fjedrene skal tydeligvis pilles af, hvordan gøres det lettest og smartest, de er relativt rustne! Men om de er groet helt fast ved jeg ikke. Jeg regner i øvrigt med at skifte bøsningerne ved samme lejlighed.
Er nogen af jer der har erfaringer fra lignende indgreb og har lært noget af dét?
Gode rammetips i øvrigt er meget velkomne.
Og så lige et spørgsmål mere. Hvor meget yderligere/ekstra/nyt må en synsmand påpege ved et omsyn? Jeg har (bla) fået en så svag formulering som "vanger tæret flere steder" på min synsrapport. Mærkeligt, alle vangerne er spritnye, og med vanger mener jeg "outriggers/traverser". Jeg tror han mente det s formede stykke på rammen ved baghjulene.
Er det kun nødvendigt at lave de huller han lavede med sin åndsforsnottede hammer idag, eller skal jeg selv gribe til lignende vold og så lappe hvor der lappes kan ? Må han lave og påpege nye huller til omsynet, hvis ja, hvad sker der så? Omsyn igen eller skrot ?

Bilen er en 90er fra 84, 2,25benzin.

Jeg håber i kan forstå hvad jeg mener i ovenstående smøre!
Som sædvanlig mange tak på forhånd for de gode svar!
Mvh
Nikolai
Index
12913: sv: I ramme! alvor/ syn for sagen (03-02-2004 03:18:00) (svar på 12909)
Søren Søndergaard Pedersen #5488, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.82.221.1)
Hej

Min kammerat og jeg skiftede for et par år siden de 2 bagerste fjeder-"dimser" på min '84 110". De var gennemtærede i toppen. De nye fra Midtjydsk var temmeligt kostbare - ca. 600 kr/stk (det var vist orig. dele).
Skær forsigtigt de gamle af (husk at mærke nøjagtigt op hvor de sad!) og puds rent. Derefter påsvejses de nye konsoller.
Fjedrene kan du pille af med et par fjederspændetvinger - de koster ikke alverden.
God arbejdslyst.

mvh

Søren/5488
Index
12965: sv: I ramme! alvor/ syn for sagen (04-02-2004 16:48:09) (svar på 12909)
jan Aabling (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.255.16.202)
Hej Nikolai.

Hvad regner du med at skifte ud?

Hvad har synsmanden ellers på peget?

Jeg har lige for nyligt skiftet chassi ramme, hjemtaget fra UK.

Galvaniseret, så den skulle gerne holde længe.....

Index
12973: sv: sv: I ramme! alvor/ syn for sagen (04-02-2004 19:51:32) (svar på 12965)
Nikolai Norup #5948, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 130.226.7.3)
Hej Jan.
Jeg skal, som beskrevet, skifte de fire konsoller øverst på fjedrene, samt lappe nogle huller på bagvangerne. Det var sådan set det synsmanden påpegede, resten af bilen er heldigvis i rimelig god stand.
Der skulle være ved at være styr på operationen, så nu er det kun sidste halvdel af mit spørgsmål jeg stadig er lidt i tvivl om:
Hvor meget nyt må synsmanden påpege ved omsyn ?
Tillykke med den ny chassisramme, det lyder rigtig lækkert! Det er jo sådan noget man ellers kun kan drømme om.
Tak for dit svar.
Mvh
Nikolai

Index
12976: sv: sv: sv: I ramme! alvor/ syn for sagen (04-02-2004 20:32:19) (svar på 12973)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.62.164.120)
Nikolai, det gør mig så inderligt ondt at måtte meddele, at han faktisk kan pege på alt nyt, som han finder. Det lyder hårdt og brutalt, men neutralt beset, skulle synsmandens virke jo gerne bidrage til færdelssikkerheden og at Du har en sikker bil at køre i... Jeg kommer nok snart til CPH og da kan vi måske få en befriende samtale under anstændige rødvinsformer !
Index
12980: sv: sv: sv: sv: I ramme! alvor/ syn for sagen (04-02-2004 21:42:01) (svar på 12976)
Nikolai Norup #5948, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 130.226.7.3)
Du er naturligvis altid velkommen Paul.
Det er dog sjovest hvis jeg er hjemme, mine akvariefisk er ikke så stimulerende selskab når det drejer sig om de våde sager....øhh
Ja ja, så må synsmanden banke lidt mere, men denne gang vil jeg været bedre rustet!(Fik i den hva´?rust/rustet!HAHAHA)
NN
Index
12981: sv: sv: sv: sv: sv: I ramme! alvor/ syn for sagen (04-02-2004 22:44:07) (svar på 12980)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.62.164.120)
.. og hvis du sprøjtelakerer Din LR sort, kan den måske bruges som rustvogn i Urnehovedvejs Begravelsesforretning !
Index
13031: sv: sv: sv: sv: I ramme! alvor/ syn for sagen (07-02-2004 01:54:46) (svar på 12976)
Poulsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.182.236.213)
Find dig absolut ikke i, synsmanden begynder at lede efter/ finde nye fejl. Reperer de ting, der er påpeget på en overbevisende måde (rust). Ellers kan du jo i princippet blive indkaldt 127 gange...
Jeg går dog udfra at bilen er gjort klar til syn, og mangel-listen derfor er kort. Jeg forstår godt, når synsmanden bliver træt i hovedet, når folk blot kører til syn for at få en liste over hvad der skal laves, for at bilen lige akurat kan klare synet...