tilbage

Land Rover Forum  

Index
130802: Størrelse på stempler til 2.25D (04-02-2013 15:16:42)
Rasmus Ege Olesen #6253, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.72.146.194)
Så er jeg tilbage igen.

Nu skal jeg jo så have købt nogle nye stempelringe og da jeg har meget dårlige erfaringer med britpart og lignende, vil jeg gerne have nogle i original kvalitet. Desværre har jeg fundet ud af at det kræver noget mere arbejde at finde sådan nogle.

Med hensyn til størrelse, så har Land rover tilsyneladende haft "originale" stempler i flere størrelser gradueret Z, A, B, C og D hvor Z skulle være standart størrelse og så ellers øge med 0.0020" (0.0508mm)

Mine stempler er indprentet med et A på stempel kronen, og da Boringen i spec. afsnittet er defineret til 90.47mm burde mine stempler jo så være (boring-tolerance+overstørrelse)= 90.409mm men når jeg måle som bogen forskriver får jeg mine stempler til at være 90.846 ca. 0,45mm for store. (hvilket jeg syntes er meget. Så er spørgsmålet bare hvor stor en overstørrelse ringe skal jeg ud og lede efter?

Og er der nogle derude der kan fortælle mig hvordan alle disse mål hænger sammen?

LR SIII Hilsen REO
Index
130803: sv: Størrelse på stempler til 2.25D (04-02-2013 15:47:06) (svar på 130802)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 86.58.252.50)
Hej Rasmus

Jeg tager hatten af for din iver, men .....

"Jeg har haft mange problemer i mit liv, det var ikke dem alle der blev til noget"

Alle de gradueringer du læser om kan du sikkert ikke finde, normalt bruges de kun originalt, ring til en cylinderservice, han vil sikkert kunne fortælle dig at der er std. 0,20 og 0,40 .....hvis dine stempler er o,20 skal du bare have et sæt o,20 ringe og han har dem i en ordentlig kvallitet. vinklerne på honingsspor i cyl har større betydning end gradueringerne på en ring. Når der kun skiftes ringe er det vigtigt du får nogle hvor der er undersænkning på den øverste ring så den går fri af øverste vende punkt.

Med venlig hilsen

Per
Index
130804: sv: sv: Størrelse på stempler til 2.25D (04-02-2013 16:27:46) (svar på 130803)
Rasmus Ege Olesen #6253, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.72.146.194)
Hej Per

Nu skal jeg jo også gerne indrømme at den faktiske størrelse på gradueringen er et tal jeg har fundet på nettet, og hvis jeg skal være lidt kilde kritisk kan det sagtens være at gradueringerne er en faktor 10 mindre. Ellers kan jeg når jeg tænker mig lidt om ikke få det til at give mening.

Det taler jo for at jeg skal have bestilt et nyt sæt ringe i std. størrelse, men jeg syntes bare stadig ikke jeg kan få målene på mine stempler til at passe med boringen, med mindre den er konisk. Det har jeg bare aldrig hørt om, men jeg havde heller ikke forventet at stemplet var konisk.

Vinklen på honingsspor har jeg ikke læst noget om nogle stæder. Kan du uddybe det?

Hilsen REO
Index
130817: sv: sv: sv: Størrelse på stempler til 2.25D (05-02-2013 10:47:04) (svar på 130804)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 86.58.252.50)
Hej

Ja - når en cylinder bliver honet opstår der nogle spor i cylindervægen, køres der hurtigt op og ned kører den måske to omgange og det bliver stejle spor og køres der meget langsomt bliver de nærmest vandrette, der er lidt forskel på hvad der foreskrives, men et sted mellem 30 og 45 grader på vinklen i forhold til vandret er ikke helt ved siden af.

Det har en betydning for tykkelsen af oliefilmen på cylindervægen, og der med olieforbrug og kompression.

Du skal også sikre dig at stempelringsgangene i stemplerne ikke er slidt for brede, kan ringene rykke op og ned i rillen virker de som oliepumpe, og du vil have olieforbrug - trods nye ringe.

Dine stempler og cylindre er ikke koniske, men der er øget slid i toppen af cyl. og de slides ovale fordi der jo er en trykside, den side stemplet trykkes over imod når det går ned.

Udskiftning af stempelringe på en gammel slidt motor er en lappeløsning, og holder sjællendt længe, laver man stempler og sliber ventiler, går der tit ikke lang tid før den banker i lejerne, de er slidte og krumtappen sikkert oval i sølerne, de kan så ikke modstå det øgede tryk og begynder at banke.

Så er det noget du vil beholde og have glæde af i længden, så er det eneste rigtige at få cylinderne boret til nye stempler, få slebet krumtappen og nye lejer, event finde en shortblok.

Med venlig hilsen

Per