tilbage

Land Rover Forum  

Index
131032: Toppakning (11-02-2013 17:47:39)
Steffen Schnedler Sørensen #8238, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.147.40)
Hej

Håber at der en eller flere venlige sjæle der kunne hjælpe mig lidt på vej. Jeg er ret sikker, desværre, på at jeg skal have skiftede toppakningen på min 300 TDI fra 97.

Problemet er bare at jeg ikke er helt sikker på, hvilke pakning jeg skal købe hos Paddock, det lader til at de er i flere forskellige tykkelser. Måske der enda findes et kit, hvor de reservedele, der skal udskiftes er i, således at jeg kunne lykkes med arbejdsgangen i en omgang:-)

Jeg påtænker at skifte tandem ved samme lejlighed, og er selvfølgelig også særdeles modtagelig for gode råd i den forbindelse.

Håber der er en venlig sjæl der kan komme med noget god hjælp:-)

Venlig hilsen
/Steffen
Index
131035: sv: Toppakning (11-02-2013 19:43:18) (svar på 131032)
Kent Petersen #8726, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.164.95.110)
Hej Steffen

Du bør kunne se et stykke af toppakningen ved det bagerste hjørne af topstykket i pasagersiden. Der vil endten være 1, 2 eller 3 huller i og de indikerer tykkelsen på pakningen. 3 huller er den tykkeste.

Der findes sæt med alle de pakninger der skal til.
Jvf. værkstedsbogen og Haynes må topstykkeboltene maksimalt bruges 5 gange, hvorefter de skal kaseres. Ligeså, hvis man ikke ved hvor mange gange de har været anvendt.

Jeg vil anbefale at bruge værkstedsbogen eller Haynes, da der er 18 bolte, der skal spændes i korrekt rækkefølge i 5 forskellige trin med forskelligt moment og forskellige grader. Det er ikke sikkert, at det kan betale sig at gøre det forkert! :-)

God lyst!
Index
131037: sv: sv: Toppakning (11-02-2013 20:48:54) (svar på 131035)
Mads Bak Petersen #5391, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.59.228.61)
Hej Steffen

Du skal købe det toppakningsæt i Elring kvalitet, det andet britpart , Walk away from it. Sørg for at købe et tandremskit der konverterer til late type. Med mindre du ved om det er ændret. Det har noget at gøre med tandremmen skal løbe anderledes på remhjulene, da man fandt ud af early type kunne æde remmen, styrekanterne sidder på krumtap remhjulet på late type. Jeg ved ikke om kaptajn paddock har konverterings kittet eller du selv skal sammensætte det. Du får udover almindelig værktøj , glæde af den 32 mm nøgle der kan tage viskose vingen af, og du får brug for en aftrækker måske til krumtapremskiven. Men helt klart køb en manual i klubbutikken .

Mvh
Mads
Index
131041: sv: sv: sv: Toppakning (11-02-2013 21:31:26) (svar på 131037)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.185.11)
Man kan fastsætte toppakningstykkelse ved at måle stykket som stemplet rager op over cylinderfladen. Efter at have afrenset for gammel pakning på cylindertop og koksbelægning på stempel, lægger man en retskinne eller lignende på stempeltoppen og måler med søgerblad. Er der 0.5-0.6mm er det pakning med 1 hul, 0.6-0.7 er det m.2 huller, er der 0.7-0.8 er det med 3 huller.