tilbage

Land Rover Forum  

Index
131320: Motor problem (23-02-2013 18:57:45)
Henrik Nielsen #6878, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 87.57.200.166)
Hej LR folk

jeg har en range rover classic med en 3.9'er som jeg satte i parking, hvor den så gik ud og ikke vil starte bag efter. Der er ikke nogen gnist på tændrøret og de lugter ikke af benzin hvis man lige har kørt med starteren. jeg har skiftet tændspole, strømfordeler dæksel, rotor, tændrør, tændrørskabler og benzinfilteret. Nogle der ved hvad der måske kan være i vejen?

Mvh Christoffer Nielsen
Index
131322: sv: Motor problem (24-02-2013 00:25:47) (svar på 131320)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.102)
Er forsigtigt bud kunne være den kontakt der "slutter strømmen til" så bilen kun kan starte i P, at kontakten er knækket eller på anden måde gået i udu.
Den sidder neden under gearvælgeren.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
131323: sv: Motor problem (24-02-2013 00:27:01) (svar på 131320)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 79.138.246.190)
Kan meget vel være den kontakt på gearkasse, der "siger" bilen ikke skal starte, da den er i gear. Eller ledning til ell. fra samme, som er knækket. Kik efter en orange/sort ledning.
Index
131325: sv: sv: Motor problem (24-02-2013 04:35:38) (svar på 131323)
Henrik Nielsen #6878, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 87.57.200.166)
Den kontakt gør vel kun så starteren ikke kan blive aktiveret hvis den står i gear, og jeg kan kun aktivere starteren når den står i P. Så jeg kunne ikke forstille mig at det er den kontakt.
Index
131326: sv: sv: sv: Motor problem (24-02-2013 06:37:54) (svar på 131325)
Ole Rasmussen #2919, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.53.250)
Kører benzinpumpen?
Index
131336: sv: sv: sv: sv: Motor problem (24-02-2013 10:57:06) (svar på 131326)
Henrik Nielsen #6878, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 87.57.200.166)
Ja benzin pumpen køre og den er helt ny.
Index
131338: sv: sv: sv: sv: sv: Motor problem (24-02-2013 11:05:43) (svar på 131336)
Carsten Hansen #8789, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 178.72.31.216)
Er der ikke en sikring før motorstyringen...?
Benzinpumpe og starter kører... men den åbner ikke for indsprøjtnings-dysen og der er ingen gnist...
Index
131341: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motor problem (24-02-2013 11:51:45) (svar på 131338)
Niels Andersen #1276, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.51.231.55)
hej prøv at tjekke den ledning der går fra din tændspole til cpu;;
hvis den ikke giver beked på at motoren kører rundt lukkes der ikke op for indsprøjtnig mm.
mvh.

Niels
Index
131351: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motor problem (24-02-2013 17:24:04) (svar på 131341)
Peter Struntze #2005, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 2.111.157.110)
Jeg ville også lede efter tndingsplus.

Der skal være tændingsplus ved tændspolen (det er nok mest sandsynligt at det er her fejlen ligger) hvis der er plus ved tændspolen, så skaldu kontrollere om der er tændingsplus ved ECU'en, hvilket er knapt så nemt på et originalt ledningsnet....

Prøv at give feedback på ovennævnte, så vi ved om det er den nemme fejl, eller vi skal dybere i erfaringerne....

Hvis der ikke er stræm ved tændspole kan du evt. trække midlertidig ledning direkte fra batteri - bare for at se om det er der fejlen er.

Hilsen
Struntze
Index
131361: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motor problem (24-02-2013 20:46:18) (svar på 131351)
Henrik Nielsen #6878, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 87.57.200.166)
Der er tændingsplus ved tændspolen, man kan du/i forklare hvilket stikben det er der skal være tændings plus på ved ECU'en?
Index
131365: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motor problem (24-02-2013 23:19:15) (svar på 131361)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 212.27.7.183)
Nemt; en brun ledning til pos.15 på ECUen (som, trods navnet, ikke har noget at gøre med det europæiske valutasamarbejde) Den brune ledning splitter og går samtidig til styrerelæ for indsprøjtsystem. Går ud fra der tale om et moderfartøj fra 90erne og alt er originalt. Lidt forvirring omkring eldiagram; i eldiagram over indsprøjtningssystemet alene, går en orange/sort ledning fra startblokeringskontakt til ECU pos. 34 og giver stel, når i P, starterkredsen bliver afbrudt af samme i total-eldiagram, men her går den til pos.122.
Index
131366: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motor problem (24-02-2013 23:27:18) (svar på 131365)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 212.27.7.183)
Ups; lige det essentielle, Tændingsplus hvid ledning, går ikke i ECU, men kommer fra tændingskontakt. Styreledning hvid/sort kommer fra ECU pos. 39 og går til 1 på tændspole og styrer impulserne.
Index
131394: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motor problem (25-02-2013 15:41:20) (svar på 131366)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 212.27.29.199)
Kan også være det klassiske smertensbarn tændingsmodulet, der er brændt af. Aftag tændkabel på strømfordelerdæksels midterstik (fra tændspole) blotlæg kablets metalclips og hold det i få mm. afstand fra sikkert stel,
få så en hjælper til at dreje startnøglen; er der en spag orange gnist; ses bedst i skygge, mørke, hvis det findes på solskinsøen, så er det sansynligvis tændingsmodul, amplifier module, der er goen i udu do.
Index
131429: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motor problem (26-02-2013 19:00:38) (svar på 131394)
Henrik Nielsen #6878, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 87.57.200.166)
Nu har jeg fået 1 gnist når jeg sætter et tændkabel og tændrør på tændspolen, og den kommer kun lige i det ve drejer nøglen. og ikke mere end det, og så har vi prøvet med en tændspole som vi ved der virker, og der gør den det samme, så vi har kunne udelukke tændspolen.

Men hvorfor er det der går 2 ledninger fra Hallgiveren, til tændspolen? jeg mener der kun skal være en da hallgiveren, fungere som en kontakt til tændspolen.
Index
131430: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motor problem (26-02-2013 19:41:08) (svar på 131429)
Alex Knudsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 193.88.205.208)
Har du prøvet at checke Motorstyringsbox under passager sæde,har lige selv hjulpet en med samme problem,været hele baduljen igennem,men intet hjalp da jeg checkede boksen var den iret i indgangsstik ved adskillelse var print iret og ødelagt ...skiftede den og vupti så kørte motor.
Det er bare et hint ...
Alex Knudsen
Index
131435: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motor problem (26-02-2013 21:05:30) (svar på 131430)
Henrik Nielsen #6878, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 87.57.200.166)
Men motorstyringen går vel ikke ind og styr noget over tændingen, når der sidder Hall giver på, det er jo "rent mekanisk" styret, så kan jeg ikke forstå hvordan motorstyring kan gå ind og lave noget fis der?
Index
131466: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motor problem (27-02-2013 17:52:00) (svar på 131435)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 79.138.230.239)
Strømfordelen er "self-contained" dog går der ledning fra tændspole til ECU at meddele motorens aktuelle omdrejningstal.
Men det kan være def. Hall-giver, selv om den er meget driftsikker. Er en minigenerator der skaber magnetfelt, der så brydes af "møllen" som sidder på rotorakslen, i takt med ønsket tændtidspunkt. Kan være møllen/blenden der er løs på rotorakslen eller er def. Pokkers ved elektronisk flitterstads, man kan sjældent spotte defekter. Hall-giveren kan kontrolleres ved at aftage forstærkermodulet og dens base-plade på strømfordeler og med et ohmmeter måle hvor meget modstand der er på de to punkter i ministik der kommer fra Hall-en, en målepind i hver. der skulle gerne være 2-5Kohm. Kan også være dårlig forbindelse generelt på strømfordeler-forb. Ellers den klassiske fejlfinding- lån en fungerende strømfordeler og monter og se om bedre.
Index
131934: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motor problem (13-03-2013 20:14:29) (svar på 131466)
Henrik Nielsen #6878, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 87.57.200.166)
Hej LR folk

mange tak for hjælpen med min range rover da den ikke har kunne starte. Da jeg prøvede at skille strømfordeleren ad, lå der det her lille stykke metal, fra en rotor. i mellem hvor kontakt forbindelsen.

Mvh Christoffer Nielsen.