tilbage

Land Rover Forum  

Index
131840: Disco 300 TDi med hylende ventilatorrem, træg lige efter start og hvis/blå røg (10-03-2013 18:12:12)
Valdimar Hreinn Sigurbjörnsson #5851, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 5.103.246.62)
Hej alle,


Er der nogen herinde der kan hjælpe mig med nedenstående problemer, som måske ikke har noget med hinanden at gøre, men man ved aldrig:

Køretøj: Disco '98, 300 TDi

a) Ventilatorremmen hyler lidt i tomgang. Jeg har skiftet remmen, vandpumpen, generatoren og rem-strammeren. I starten hylede den meget, både ved tomgang og kørsel men efter at jeg har skiftet til sidst rem-strammeren hyler den kun lidt ved tomgang.

b) Når jeg starter motoren skal den bruge lidt tid for at komme op i omdrejninger ”og bliver klar” (hovedsageligt når den er kold). I denne periode er det ligesom den er lidt træg i det og der er ingen trækkraft osv. Jeg må pænt vente med at køre til "den er klar".

c) Når motoren starter kommer der hvid/blå røg ud af udstødsrøret i en kort periode og ikke den sorte røg som det gjorde før.



LR hilsner,
Valdimar
Index
131841: sv: Disco 300 TDi med hylende ventilatorrem, træg lige efter start og hvis/blå røg (10-03-2013 18:56:58) (svar på 131840)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.116.85)
1.) det kan være et slidt motorophæng...

2. + 3.) de to hænger vist sammen: tegn på en slidt motor... eller at tandremmen trænger til at blive udskiftet.

Hvor mange km har maskinen kørt og hvor stort er olieforbruget pr. 1.000 km eller 10.000 km ?
Index
131842: sv: Disco 300 TDi med hylende ventilatorrem, træg lige efter start og hvis/blå røg (10-03-2013 19:05:14) (svar på 131840)
Morten Olsen #8002, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 188.178.56.44)
De billige remstrammere kan godt hyle selv om de er nye. Jeg har haft held til at bruge ptfe spray på lejet, så den holdt mund.

Mht. resten, så tjek om bilen kan få luft... Luftfilter, rens intercooler, bare tag den af, "fyld med benzin, ryste ryste ud igen, blæs den forsigtig ren med trykluft. Se om udstødningen har hul igennem, en sammenklappet potte kan lave meget dril.

Alt ovenstående kan du lave selv uden det koster noget

Den skal selvfølgelig kontrolleres : tandrem, pumpe timing mv, og sidst men ikke mindst få tjekket kompressionen, om motoren er slidt.....
Index
131843: sv: Disco 300 TDi med hylende ventilatorrem, træg lige efter start og hvis/blå røg (10-03-2013 22:37:38) (svar på 131840)
Michael Christian Møllgaard #6242, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 188.114.166.91)
Hej Valdimar

Jeg har haft sådan en med lignende symptomer - ikke hylene, men røgen og trægheden. Det skete, når man startede den, at den slet ikke ville op i omdrejninger, den kunne lige akkurat slæbe sig af sted, og sendte sort røg bagud. Pludselig kunne det gå væk, men om der så kom hvid/blå røg, husker jeg ikke.
Det skete nogle gange, den sidste gang kunne den ikke komme sig af sig selv, men måtte på værksted.
Jeg fik den forklaring, at det skyldtes en luftindsugningsslange, der er foret, altså dobbelt i materialet, kan man sige, og foringen kan klappe sammen, uden at man kan se noget uden på slangen. Så får den næsten ingen luft, før foringen af en eller anden grund 'folder sig ud' igen. Og så forsvinder røgen, og alt virker igen normalt. Indtil næste gang. Jeg fik jo så en ny slange på.
Måske værd at undersøge?

Hilsen Michael
Index
131853: sv: sv: Disco 300 TDi med hylende ventilatorrem, træg lige efter start og hvis/blå røg (11-03-2013 10:01:25) (svar på 131843)
Thomas Holm Krogh #3251, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 217.198.219.34)
Hvis det er, som Michael skriver, så er det meget nemt at kontrollere. Pil slangen lige inden turboen af, og se om den kører. Det tager 3 minutter, og så er det konkluderet, om det er slangen. Jeg havde det også selv på min 300.
Mht remmen så er jeg enig i, at det typisk kan være en remstrammer. Hvis det er remmen selv, så kan en mundfuld cola eller rød sodavand fjerne lyden øjeblikkeligt, men den kommer dog igen efter lidt tid.
Index
131869: sv: Disco 300 TDi med hylende ventilatorrem, træg lige efter start og hvis/blå røg (11-03-2013 18:44:59) (svar på 131840)
Bjarne Sørensen #0847, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 2.109.255.90)
Omkring den hylende rem, så er der jo det de i UK vistnok kalder "Penny trick'et"
Løsn remstrammeren lidt, tag en gammel 25 øre eller en 5 Eurocent mønt (i mangel af en penny), og sæt den i klemme mellem remstrammer og forgård ca. i klokken 9 position, og spænd det sammen igen.
Jeg har ikke haft en hylende rem siden, og har før det været igennem mange udskiftninger af remme og remstrammere + alle mulige og umulige vidundermidler sprøjtet på remmen.
M.v.h. Bjarne
Index
131873: sv: sv: Disco 300 TDi med hylende ventilatorrem, træg lige efter start og hvis/blå røg (11-03-2013 21:48:06) (svar på 131869)
Valdimar Hreinn Sigurbjörnsson #5851, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 5.103.246.62)
Hej igen,

Tak for svarene

Bilen er kør ca. 285.000 km, så det er motoren nok også, og ja den er nok slidt.

Hvor meget olie den bruger ved jeg ikke helt da den også lækker lidt olie, dog jeg prøver at komme efter det. Men så tit topper jeg ikke op synes jeg.

Jeg kan se at der er nogle ting jeg skal undersøge/prøve (luftslanger/motorophæng/Penny trick’et f.eks.) inden jeg begynder på at overveje at renovere motoren. Den må godt holde til det bliver lidt varmere i vejret da jeg i det tilfælde må gøre brug af min cykel.

LR hilsner
Valdimar