tilbage

Land Rover Forum  

Index
132350: Serie 3 gearkasse, billedserie søges (30-03-2013 16:13:31)
Jes Ramsing #6810, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 2.105.43.179)
Er der nogen som har et sæt billeder af nye / slidte dele in en serie 3 gearkasse, specielt med henblik på at vurdere sliddet af af tandhjul og synchromesh.

Jeg har ikke fundet store mængder metalstumper eller lignende, lejerne virker ikke som om de skurrer.
Jeg har ikke fundet nogle manglende tænder så jeg har ikke nogen alvorlige bekymringer, blot en irritation over at bilen (da den kørte) havde en tendens til at hoppe ud af 1 og en gang i mellem 2 gear.
Index
132351: sv: Serie 3 gearkasse, billedserie søges (30-03-2013 19:59:21) (svar på 132350)
Jakob Arthur Andersen #8253, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 95.166.106.27)
Så er det ringene på din 1.2. gear syncromesh du skal skifte - de koster intet, skift dem :)

Desuden bør du skille selve skiftemuffen og tandhjulsdelen som denne sidder på, og undersøge om låsekugler, fjedre og metalholdere er indtakte.

Tit sker der det, at tandhjulsdelen som skiftemuffen sidder på, knækker spidser af flere steder, og derved har svært ved at holde låsende på plads.

Dog kan det være ganske simpelt, at dine låsekugler og splitter i toppen af gearkassen (der hvor gearstangen sidder) er slidte, eller mangler. Hvis dette er tilfældet, særligt med den lodrette låsekugle, kan den have svært ved at holde gearet. Nogle gange er det simpelthen fordi fjedrene giver op og ikke kan holde tryk på låsekuglerne.


MVH Jakob - Med det kulsorte S3 200DI Uhyre :)