tilbage

Land Rover Forum  

Index
13242: Tømme benzintank mm. (21-02-2004 13:39:11)
Michael Hviid Nielsen #6407, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.73.225.245)
Nu er min veteran blevet flyttet igen, og udgifterne til flytning er nu ca. 250 X udgifterne til reservedele.

Jeg har lige et par hurtige spørgsmål:

Er der nogle der ligger inde med en sikker måde at tømme (og fjerne?) benzintanken inden der skal svejses?

Rent miljø-mæssigt hvor gør man af en dunk beskidt benzin?

Kan et almindeligt elektrode svejseværk svejse med "fuld gennembrændning" (som det står i synsvejledningerne) på en ramme? (gid det svejsekursus var nu ;-)

Michael Nielsen
Index
13243: sv: Tømme benzintank mm. (21-02-2004 15:02:55) (svar på 13242)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.96.77)
Da du ikke oplyser, hvad type LR du har som veteran, kan jeg ikke svare dig på, hvordan tanken fjernes...
Men det beskidte benzin kan du bruge enten til rense diverse del i eller blot filtrere det gennem en tragt, hvor du lægger et par kaffefiltre i bunden. Hæld forsigtigt, så der ikke kommer slam med. Selve resterne (slam) fylder du på en tæt beholder og afleverer enten hos din mekaniker, servicestation eller bedst nærmeste miljøstation/genbrugsplads.
Index
13245: sv: sv: Tømme benzintank mm. (21-02-2004 15:17:41) (svar på 13243)
Michael Hviid Nielsen #6407, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.73.225.245)
Hej Paul

Det er en 2A, 109 benz.
Jeg har værkstedsmanualerne så jeg ved godt hvor jeg skal skrue - det var mere sikkerhedsmæssigt jeg var i tvivl.

Sådan som jeg ser det så er tanken vel mindst ligeså explosiv tom, men med benzindampe og luft blandet sammen. Hvis der var en helt sikker måde at tømme tanken på, ville jeg gerne lade den sidde på bilen mens jeg svejser.

Tak for tippet med filtrering.


Michael Nielsen
Index
13261: sv: Tømme benzintank mm. (21-02-2004 18:27:03) (svar på 13242)
Henrik Fasmer (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.198.39)
Hej Michael

Man kan godt svejse rammen på en LR med elektrodesvejsning og pånå fuld gennembrænding, MEN det er ikke noget, jeg vil anbefale en armatør, at kaste sig ud i.
Det kræver temmelig meget erfareing at svejse stillings svejsning med gennembrænding, hvorimod det med et almedeligt CO2/mag-svejs kan læres på et par timer.
Hvis du har problemer så kontagt mig

Henrik Fasmer

Index
13264: sv: Tømme benzintank mm. (21-02-2004 22:11:16) (svar på 13242)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.212.223.30)
Jeg er dybt enig med Henrik Fasmer,skal du svejse på en ramme vil jeg enda gå videre, og anbefale TIG svejsning, da full genembrænding, og en temmelig pæn resultat er rimelig nemt at opnå ved denne metode. Hvis nu din Landy er ikke helt adskilt så er svejse position PE,(under-op) en lise med TIG i forhold til elektrode svejs.
Lad os for en sikkerheds skyld spørge Poul Sehstedt, & Klaus Kjøller, men hvis nu en hærværks assistent fra Statens Bil Tilsyn forlanger dokumentation, og Du kan stik ham en erklæring fra smeden med dato, underskrift, certifikat nr, procedure beskrivelse, IHT.DS/EN 729-2 &
DS/ISO 5817 niveau B, JA! så ved han hvor han kan stikke sin "Utidige Indvendinger".
Få heller en smed til DEN svejsning, men med bezin tank skal den damp renses, og lad den heller stå et par dage fyldt med sæbevand, & damp rens en gang til, gerne efterfulgt af en dags udluftning. Hvis utætheden skyldes tæring & ikke skade(r) så overveje udskiftning. Den er gerne utæt et helt andet sted om 3 uger!
Held og Lykke her fra sne'en , David Bjerregaard 2217 (Rustfast Klejnsmed)
Index
13270: sv: sv: Tømme benzintank mm. (22-02-2004 11:16:05) (svar på 13264)
Jon Poulsen #5361, reg. sjy (medlem) (ip-adr: 195.47.130.61)
Hejsa!!!!!!!

Der er forhåbentlig ingen i dette forum som kan anbefale at man svejser på en benzintank????????
Er tanken utæt p.gr. af en skade kan den loddes med tin og loddekolbe,og er den tærret er det kun en vej, byt til nyt.Svejsning af tanken er en ren BOMBE i ukyndige hænder og vi vil ikke miste vor kære medlemmer på den konto


Hilsen Jon.
Index
13272: sv: sv: sv: Tømme benzintank mm. (22-02-2004 11:52:16) (svar på 13270)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.193.211)
Hej Jon!
Du har ganske ret - selvfølgelig skal man ikke uden videre svejse på en benzintank - og da slet ikke hvis man ikke er sikkerhedsbevidst og derved glemmer grundreglerne for personbeskyttelse.

Dog vil jeg sigeat det KAN lade sig gøre hvis følgende fremgangsmåde benyttes:
Afmonter tanken og tøm resterne i en velegnet beholder.
Tilkobl en vandslange og gennemskyl den over flere omgange samtidig med at den tømmes for vand i lige så mange omgange og fyldes med friskt vand igen.
Når man så mener sig sikker tager man en lang stang med en tændvæskeopvredet klud i den ene ende - den sætter man så ild til - og på behørig afstand og ude i det fri fører man så "lunten" over hullet til tanken - gerne også lidt ned i hullet tilmed.
Enten sker der så en forpufning fra tanken - hvilket vil sige at de sidste rester af benzindamp forbrændes -- eller så sker der ingenting overhovedet - og så er tanken beviseligt fri for restdampe og dermed klar til at svejse på.
Også denne manøvre kan foretages flere gange om man vil (livrem og seler).
Denne fremgangsmetode er almindeligt benyttet (jeg har selv gjort det nogle gange på benzintanke - og lever stadig i bedste velgående)- dog vil jeg tilføje, at hvis man føler sig usikker - SÅ LAD VÆRE - og invester i en ny tank istedetfor.
Man kan jo også lige overveje om det kan svare sig at gå igang med reparation! - hvis der er et hul er der gerne påløbende huller undervejs andre steder på tanken, for som regel ruster tanken pletvis indefra p.g. vand og kondensopbygning i dens levetid -hvilket så forårsager grubetæringer med tiden. Derfor kan tanken se pæn og nydelig ud på ydersiden, men alligevel på visse steder være så tynd i materialet, at det bare er et spørgsmål om tid inden hullet opstår.
Jeg ville foreslå - byt til nyt - så dyre er de sgu heller ikke - og dermed sagt at det er et sted hvor man ikke skal få lommesmerter, men bare hoste op og glæde sig over at få en tank der ikke lige pludselig går læk under en eventuel Afrikaexpedition.
SIIIer hilsen Stefan - Skanderborg
Index
13286: sv: sv: sv: Tømme benzintank mm. (23-02-2004 01:03:31) (svar på 13270)
Kim Horsevad #6594, reg. njy (medlem) (ip-adr: 62.243.97.5)
Alternativet til den - efter min mening - noget møjsommelige process med at rense en benzintank så meget at man kan svejse el. slaglodde på den er at benytte noget glasfiber reparationsmateriale.

Der findes et specielt materiale kaldet "læk-tæt"; men almindelig glasfiber er sådan set lige så godt. Når man nu er godt i gang kan man jo ved samme lejlighed forstærke hele den udvendige side af tanken med glasfiberlærrred (evt. flere lag).

Har benyttet proceduren på en dieseltank på min forrige bil (firhjulstrækker af orientalsk oprindelse = 6000 kr + moms for en ny tank!) Glasfiberreparationen holdt fint.

Eneste problem er egentlig at man bør anvende åndedrætsværn ved arbejde med glasfiber.

Overfladen skal være ren før man påfører glasfiber; men man undgår at skulle tømme og rense tanken!

Med Venlig Hilsen,
Kim Horsevad
Index
13313: sv: sv: sv: sv: Tømme benzintank mm. (23-02-2004 19:50:19) (svar på 13286)
Michael Hviid Nielsen #6407, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.73.225.245)
Som sædvanlig bunker af brugbar information; Tak alle sammen!

Michael Nielsen
Index
13314: sv: Tømme benzintank mm. (23-02-2004 20:05:30) (svar på 13242)
Poulsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.10.0.138)
Tid er penge, også selv om man kører Landrover...
Hvor har i dog lært alle disse frygtelige meder-tricks henne?
Hvad koster en ny tank? Hvis tanken er utæt, sættes der en ny tank på, færdig. Istedet for at bruge timer på noget der alligevel kun holder i en begrænset periode. Ellers ender man med at køre rundt i nogle sammenlappede vogne, repereret med sejlgarn og gaffatape. En del af glæden ved at køre i sin LR, er vel også at man selv har repereret den, og tingene er iorden. Og så er der jo også lige den sikkerhedsmæssige side af sagen.
Jeg har lagt mærke til på dette ellers udemærkede forum, at der tit bliver kredset rundt om problemet med billige og nemme, men tvivlsomme løsninger, istedet for at gå ind til kernen af problemet. Det er synd, da i sidste ende tit bare giver dobbelt arbejde...

JA, et elektrodesvejseværk er fint til svejsning i din ramme. Blot gælder det, at du skal have nok ampere til rådighed på værket for at opnå gennembrænding.
Hvis du skal arbejde i nærheden af tanken, så brug de 10 min. på at pille den af. Så kan der ikke gå mere ild i noget, end du selv kan slukke det...
Husk at sætte propper i slangerne til tanken inden du svejser. Jeg har et eksempel på en, der er blevet forbrændt, da dampe fra disse blev antændt.