tilbage

Land Rover Forum  

Index
133352: Slør i hjullejer. (06-05-2013 13:59:58)
Rasmus Nielsen #8282, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.52.20.90)
Hej,

Det drejer sig om en 110" fra 1987. Jeg har slør i de forreste hjullejer og er dumpet syn af den grund. Det forekommer, når man tager fat kl 12 og 6. Jeg har strammet de store tilspændings møtrikker, og hjullejerne er under et år gamle. Synsmanden mente at det måske var som det skulle være, men ville have dokumentation herfor. Så spørgsmålet er todelt: Må der være slør? Hvis ja: Kan man skaffe den dokumentation?

Årsagen til at synsmanden troede at det var i orden, at der var slør var at sløret var ens i begge sider.

MVH Rasmus
Index
133353: sv: Slør i hjullejer. (06-05-2013 14:05:08) (svar på 133352)
lars larsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.44.134.151)
det lyder snare som reiko bøsninger der er slidt
hilsen
lars
Index
133354: sv: Slør i hjullejer. (06-05-2013 14:14:34) (svar på 133352)
Jørgen Lundrup #3771, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.48.163.32)
Hej Rasmus,
der må IKKE være slør, jo værre det er, jo mere ustyrligt vil styretøjet opføre sig ved kørsel over bump, og dermed er hele køretøjet ustabilt. Hvis du har strammet hjullejerne "efter bogen", så kan det som Lars skriver, meget vel være railko-bøsningerne, som er slidt.

Venlig hilsen
Jørgen Lundrup
Index
133358: sv: Slør i hjullejer. (06-05-2013 15:10:48) (svar på 133352)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.2.194)
Hej Rasmus,
når der er lige meget slør i begge sider, sneg der sig en tanke ind i mit hoved (ikke at det sker for ofte...). Har du gjort det rigtigt, altså opspændingen? Der er TO store møtrikker (52 mm) ved hvert leje, med en ikke-roterende låseskive imellem. Lejespændingen justeres på inderste (spænd godt til, løsn derefter en pico-smule) - så påsættes låseskive med tap, der passer i stubakslen, den bankes flad nedover én af møtrikkens flader. Derefter sættes yderste møtrik på (spændes godt), og skiven bankes fladt ned over én af ydermøtrikkens flader.
Sorry, hvis dette var selvfølgeligheder for dig.

RRC hilsen Bo
Index
133360: sv: sv: Slør i hjullejer. (06-05-2013 15:23:15) (svar på 133358)
Rasmus Nielsen #8282, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.52.20.90)
Ja, jeg har gjort sådan. Så det tyder på at være railkobøsningerne.
Index
133361: sv: sv: sv: Slør i hjullejer. (06-05-2013 15:27:00) (svar på 133360)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.2.194)
Det kunne det godt tyde på. Hvis du ikke har spændt hjullejer siden nymontering for et år siden, kan de dog godt have "kørt sig til" og fået lidt slør.
Index
133362: sv: sv: sv: Slør i hjullejer. (06-05-2013 15:28:03) (svar på 133360)
Brian Nielsen #8657, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 194.182.139.194)
Har lige været øvelsen igennem med min egen...
Det er ikke verdens største operation.
Ring 40786817 hvis du vil høre noget mere.

Mvh. Brian Nielsen
#8657 Horsens
Index
133365: sv: sv: sv: sv: Slør i hjullejer. (06-05-2013 16:15:24) (svar på 133362)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.56.90.156)
Man kan skille (nogle af) fårene fra bukkene, ved at få en hjælper til at træde på bremsen, gerne med motor igang for optimal bremsekraft og så med hævet hjul prøve om slør/frigang. Er der det, så er det def. styrebolt eller railco-bøsn. Mht. slør i hjulleje, så skal der være en ubetydelig del slør af hensyn til varmeudvidelse og stadig plads til smørelse mellem ruller og lejering.
Index
133366: sv: Slør i hjullejer. (06-05-2013 18:01:34) (svar på 133352)
Rasmus Nielsen #8282, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.52.20.90)
Efter samtale med Claus Vogter er jeg kommet frem til en løsning. Jeg fjernede en af de tynde afstandsskiver der oven på, det jeg tror hedder, swivelhouse og under de to lodrette str. 17 skruer. Det fjernede sløret totalt. Det tog 20 minutter i alt. Hvor langsigtet er denne løsning?

- Rasmus
Index
133384: sv: sv: Slør i hjullejer. (07-05-2013 09:18:38) (svar på 133366)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.2.194)
Det er bestemt en "rigtig" løsning. Den samlede tykkelse af dine shims i top og bund bestemmer hvor hårdt bøsningerne klemmes sammen. Selvfølgelig bliver disse ting slidt helt op på et tidspunkt, ligesom hjullejer gør.
Der skal helst være "tilpas" modstand; Styrestang og sporstang afmonteres og man prøver med en fiskevægt, hvor meget trækkraft, der skal til, for at dreje hjulet fra styrestangen hul. Efter hukommelsen er det 3-4 kg. med skålpakninger monteret (dem, der tætner chrom-kuglerne), men hæng mig ikke op på det. Det kræver lidt frem og tilbage med tykke/tynde shims at ramme den rigtige modstand. Ideen er, at det skal være så stramt at slør er væk og styringen føles fast; men ikke mere stramt end at din "selvoprettelse" af styringen efter et sving stadig er OK.