tilbage

Land Rover Forum  

Index
13295: skal min nye bil være en defender (23-02-2004 14:31:53)
Hans-Henrik W. Torp (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.208.87.135)
Jeg er fuldstændig bidt af defenderens råhed, og overvejer meget seriøst at anskaffe sådanne en, til efteråret.
Jeg kører ca 15.ooo km. om åretmest på landevej, men også på mark og ned til egen strand. Men der er så mange i dette land der er så pissekloge når man nævner engelske biler. Hvordan overbeviser jeg mig selv. Mange hilsner fra en defenderfan.
Index
13296: sv: skal min nye bil være en defender (23-02-2004 14:46:13) (svar på 13295)
Anne Maria Drejer & Walther Ehrenreich #4563, reg. njy (medlem) (ip-adr: 80.165.86.66)
Overbeviser dig selv ???? Køb en, så er du overbevist !!
Index
13303: sv: skal min nye bil være en defender (23-02-2004 16:01:14) (svar på 13295)
Hans Martien Sørensen #4770, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 212.54.75.250)
Nogle køber biler efter hvad de tror der ser bedst ud i kvarteret, eller er mest fornuftig.
Andre køber bil med hjertet og køber hvad DE vil uanset hvad naboen tænker, ( han bliver alligevel misundelig på din bil, fordi han ikke tør køben en selv for konen ).
Køb den defender du ønsker dig og bliv bidt af LR bacillen.

Med Rover Hilsen
Hans Martien
Index
13310: sv: skal min nye bil være en defender (23-02-2004 19:40:30) (svar på 13295)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 192.38.163.37)
Hvad er der nu galt med engelske biler? Mange af historiens fedeste biler kommer derfra, bl.a. Land Rover!! Folk der siger andet kører sikkert rundt i sjæleløse, uinspirerende, ligegyldige, fejlfri japsere eller tyskere.!! Hurra for den engelske måde at lave bil på. Her er masser for os ejere at gå igang med af forbedringer og reparationer. Der er ikke to der er ens alle har deres egne særheder og lyde. Land Roveren blir hurtigt en del af familien som hverken mænd og koner, børn og dyr nødigt ville undvære.
De fleste mennesker kan godt lide biler, men Land Rover ejere ELSKER deres.
Go´jagt.
Index
13337: sv: sv: skal min nye bil være en defender (24-02-2004 22:23:37) (svar på 13310)
Hans-Henrik Torp (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.82.208.183)
Tusind tak for alle de hurtige svar. Jeg er nu klar over, at jeg nok er på vej ind i en klub af folk der tør og vil. Overbevist tja! Jeg skal selvfølgelig overveje lidt mere, af og til er jeg en sindig mand selv om jeg er fra sjælland. Men for at blive i den jagon I har svaret mig på tror jeg nok at "kærligheden sejrer til sidst".
Endnu engang Tak.
Index
13318: sv: skal min nye bil være en defender (23-02-2004 22:05:43) (svar på 13295)
Freddy O. Christensen #6024, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.198.31.87)
Klart klart. Snup en LR. Det fortryder du aldrig. Og det tør jeg endda sige selvom jeg lige har været ude at rode lidt i den i aften. Men det er bare hyggeligt.

Selv kører jeg Rangie, men min køreglæde er pænt høj. Langt højere end hvad jeg har opnået i andre nyere biler. Der keder jeg mig faktisk ihjel. (SUK! Svigerfaren har købt en ny Corolla. Den er ekstremt kedelig. Ingen vil huske denom bare 10 år)
Index
13322: sv: skal min nye bil være en defender (23-02-2004 23:01:52) (svar på 13295)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.196.232.231)
Køb en Defender, helst en 110'er - det er den ultimative og sejeste af dem alle. Og køb en diesel, det er den bedste økonomi i forhold til en v8 benzin. Har du stort kørekort fra før 1996 eller buskørekort, så find dig en bus: den er billig i vægtafgift. 2074 DKK helårligt, mens varevogne fra før juli 1997 ( eller er det 1998) koster ca 4.800 DKK helårligt. Efter denne skæringsdato pålægges en misundelsesafgift på ca . 5.000 DKK årligt ved udelukkende privat benyttelse af bilen.
Glem alle skrøner om engelske biler: vort firma og jeg privat har fortrinsvis kørt britiske biler siden 1957 og ikke fortrudt. Ved rette håntering holder de lige så godt som en Mercedes og er væsentlig billigere i drift og indkøb.

Nogle vil måske nævne for dig, at en Toyota er bedre; det kan godt være, men det er jo ingen Land-Rover !
Index
13336: sv: sv: skal min nye bil være en defender (24-02-2004 20:48:03) (svar på 13322)
Freddy O. Christensen #6024, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.198.31.87)
Vil det så ikke ofte være en der har en Toyota til salg?

Men rygterne om engelske biler er helt rigtige når vi taler Allegro eller vist osse 'Princess m.fl. Men de rigtige englændere: Rover. Land Rover. Jaguar. RR. Triumph. MG osv. er der vist ikke mange der kan påstå der er noget skidt. Småfejl men de lever jo typisk meget længere end den såkaldte "fejlfri" japanske ligegyldighedstransportmiddel.

Det var bare lige det jeg ville sige. Hej!
Index
13338: sv: sv: sv: skal min nye bil være en defender (25-02-2004 00:21:34) (svar på 13336)
Morten Dam #6034, reg. nvs (medlem) (ip-adr: 80.62.197.19)
Allegro og Princess var ikke specielt vellykkede, men om lige netop de to tager prisen som engelsk bilindustris værste, vil jeg nok sætte spørgsmålstegn ved. Austin Maxi var heller ikke noget dydsmønster, ejheller den baghjulstrukne Marina, den kalveknæede Triumph Herald eller for den sags skyld MG Midget.
Der er gode biler og dårlige biler, og de dukker op uden smålig skelen til nationalitet, mærke og model. Land Rover adskiller sig ikke i så henseende, der er både gode og dårlige, men de er noget for sig selv, og derfor holder vi af dem.
Jeg har som tidligere ejer af tre engelske, to tyske, en italiensk og tre japanske biler haft ligeså mange gode som dårlige erfaringer med ikke-britiske biler, så det er ikke blind tillid til kvalitet, som får mig til at sværge til Land Rover, det er fascination og veneration.
Med hilsen fra nuværende ejer af en tysk og tre engelske biler - Land Rover forstås.
Index
13341: sv: sv: sv: sv: skal min nye bil være en defender (25-02-2004 01:00:40) (svar på 13338)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.196.232.231)
jaja, den baghjulstrukne Marina. Det var noget hø, men ellers er englænderne kommet med mange biler med rigtig gode løsninger: Austin Maxi med et hav af plads, en bil som man steg ind i! Allegroen, lille og handy, Mini - et bilteknisk mesterværk eller - min favorit blandt personbilerne: Bentley Turbo 'R'. Bortset fra Bentley og Rolls Royce led de øvrige mærker i British Leyland under de dårlige materialer og en indgroet konservatisme blandt bilindustriens ledere. Nedslidte fabrikker og fagforeningsbøvl hjalp heller ikke på en forbedret udvikling. Selv LR var i krise. Mens med amerikansk og tysk kapital og kvalitetskontrol kom den syge britiske bilindustri til hægterne igen. Rover er igen et anerkendt mærke og Jaguar knirker ikke mere som en gammel sporvogn. Idag er det vanskeligt, at sælge dårlige biler. Jeg turde endda binde an med en Skoda Superb, når min trofaste Volvo skal skiftes ud.
Men der er kun ganske få bilproducerende lande, som kan prale med, at deres produkter har karisma. Englænderne kan !
Index
13342: sv: sv: sv: sv: sv: skal min nye bil være en defender (25-02-2004 08:03:07) (svar på 13341)
Morten Dam #6034, reg. nvs (medlem) (ip-adr: 80.62.197.19)
Med fare for at bære ved til en automotiv disput med næsten religiøst islæt vil jeg bare sige:
Nå, nå bi nu lidt. Hvis ikke både italienerne, franskmændene, tyskerne og amerikanerne har lavet karismatiske biler, er der sgu' ingen, som har. Men bevares, de har også lavet en masse biler, som er bedst tjent med at blive forbigået i tavshed.
Ligesådan er det med bilerne fra England. Der er både good ones og bad ones.
Hvad Austin Maxi angår, så var den konceptuelt med til at bane vej for den moderne hatchback, men nogen specielt vellykket bil var det altså ikke.
Og hvad materialerne angår: Jeg mindes stadig en Allegro med en krumtapaksel, der kunne have gjort større nytte i et tærskeværk.
Det var bare det, inden vi flyder over i overdreven begejstring.
Pist: Skoda Superb er bestemt heller ingen dårlig bil.
Index
13343: sv: sv: sv: sv: sv: sv: skal min nye bil være en defender (25-02-2004 08:31:24) (svar på 13342)
Verner / 451 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 130.226.71.190)
Hej Morten.

Ja, jeg må jo give dig ret. Bare tænk på den gamle Alfasud, Fiat 128, Autobianchi?; det var sgu sager. For Alfa'ens vedkommende kan jeg huske at man købte den, parkerede den for natten, og morgenen efter lå der en masse rustfri dele (læs:plastic), tilbage på vejen. Det var tider (men dér var vi jo også influeret af knæhøj karse og såd'n, så det gjorde ikke noget.). Pizza kan jeg derimod godt lide ;-)

Med Serieagtig ciao.
Verner / 451.
109" Stw - nu med oregano...........
Index
13344: sv: sv: sv: sv: sv: skal min nye bil være en defender (25-02-2004 09:24:11) (svar på 13341)
Eva & Ib Krause-Kjær #3662, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 144.57.128.4)
Hej Hans-Henrik, Paul og alle andre!

Selvfølgelig skal du, Hans-Henrik, da købe Defenderen! Tag ud og prøv nogle stykker, og du er solgt...

Sixpencen af Paul, for britiske biler, yes!

Men indtil i går troede jeg faktisk ikke, at der stadig fandtes mennesker i denne verden, der er gamle nok til ligefrem at rose en Austin Allegro! En bil der dengang og nu efter min mening udelukkende appellerede til folk med blød hat eller lilla hår, og hvor hjertebanken og tændingsbanken var synkrone størrelser...

Efter at have kørt adskillige km. i sådan en "ting" i mine unge år, så vil jeg personligt betegne den som en af det 20. århundreders største misforståelser indenfor bilindustrien - og designmæssigt er den helt på højde med "verdens grimmeste bil", Pacer'en, ja måske skulle den faktisk have vundet titlen...

Det eneste gode der er at sige om den, er man rundt omkring ved autoophuggere stadig kan finde den, og der er altid en LUCAS-kontakt el.lign. stump fra den, der passer i en LR...

Men smag og behag er jo individuelt...


Ib - 3662 - Odder

PS Paul: Næste gang du er på disse kanter, så ring lige i forvejen - så laver jeg kaffe og bestiller en kage - jeg bager dem nemlig ikke selv - det har jeg "folk" til...
Index
13347: sv: sv: sv: sv: sv: sv: skal min nye bil være en defender (25-02-2004 12:41:52) (svar på 13344)
Morten Dam #6034, reg. nvs (medlem) (ip-adr: 80.62.197.19)
Apropos gamle biler.
I 1980 kørte jeg til motorshow i Geneve og faldt på en frokostrestaurant dér i snak med nogle englændere, som var kørende i den nye Audi Quattro, som havde verdenspremiere på udstillingen. De britiske gentlemen of the press sad og enedes om, at den der Audi vist var en ganske fin bil, for den havde kørt hele vejen uden at behøve andet en en sjat olie - bortset fra benzin naturligvis.
Dertil bemærkede en kollega og jeg , at vi skam var kommet agende hele vejen fra Danmark i en Austin Princess; 1.400 km, uden at fodre den med andet end benzin.
Englænderne måbede vantro og spurgte:
- Uden problemer? Hele vejen?
I øvrigt har Ib ganske ret med hensyn til AMC Pacer, den var mindst lige så skrækkelig som Allegro. Og den slags kan man finde eksempler på overalt i bililndustrien. Alfasud var, som Verner har noteret, heller ikke nogen ubetinget succes, men den havde den onde lyneme karisma og kørte både rustflager og plastdimser af alle konkurrenterne.
Så Hans-Henrik, ty du blot til en Defender. Det gjorde jeg for halvandet år siden, og nu harh den trillet 20.000 km ekstra på klokken, den er meget hyggeligere at duve rundt i end min i øvrigt udmærkede 18 år gamle VW Golf.
Vi ses derude.

Morten