tilbage

Land Rover Forum  

Index
133545: batterilader / campingstrøm (13-05-2013 20:54:03)
Anders Hollmann Garde #5972, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.93.35.79)
Hejsa,

Der er dømt familietur til skotland fra d. 17. juni 17 dage frem.

Bilen skal have en waeco kølekasse, lys, lader til computeren og det løse. Derfor vil jeg gerne lave noget batteriladerhalløj.

Jeg forestiller mig at alt skal være 12V, så jeg bare skal have en lader til batteriet og kan suge derfra og vi kan slutte bilen til 240V når vi er på campingpladser.

Jeg forestiller mig også en installation med to batterier, som kan separeres, så bilen altid kan starte.

Jeg har kigget på CTEK mxs25, som har en supplyfunktion, hvor de skriver at den kan bruges som strømforsyning. Men jeg læser det som, at jeg skal trykke på knapper for at indstille den og så skriver de ikke om den må sidde i bilen hele tiden.

Er der nogen som har gode ideer eller henvisninger til andres gode ideer?
Index
133546: sv: batterilader / campingstrøm (13-05-2013 21:27:13) (svar på 133545)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.215)
Jeg bruger Ctek og den sidder konstant i bilen.
Har to sæt á to batterier, der er adskilt med et arbejdsrelæ. To startbatterier og to forbrugsbatterier.
Når motoren kører, bliver der ladet på begge sæt samtidig. Ved stilstand er sættene adskilt via relæet.
Indvendigt lys er udelukkende LED. Udvendige spots er også LED.
Oliefyr, køleskab m.v. er koblet på forbrugskredsen..
Inverter 12/230 v / 300 w er koblet på og styres af generator. Computer oplades bedst via inverteren og ikke via 12 v, selvom det er computerproducentens eget udstyr. Underligt nok.
Du kan også investere i et solpanel, der ved længere stilstand lader batterierne op.
De koster ikke alverden mere og kan sættes bag forruden.

Kig lige i Greenlane- og Rejseforum, om der ikke skulle være tips til udstyr og indretning.
Index
133573: sv: sv: batterilader / campingstrøm (14-05-2013 21:56:06) (svar på 133546)
Anders Hollmann Garde #5972, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.93.35.79)
Hej Paul,

Tak for svaret.

Hvilken model bruger du og har du lavet et udvendigt strømstik til 240V eller er det en ledning gennem sideruden?

Hvordan lades computeren bedre op med 240V kontra 12V - går det hurtigere eller lader den mere?

Hilsen Anders
Index
133574: Land Rovr Discovery 2 3,5 V8 med manuel gear (14-05-2013 22:14:57) (svar på 133573)
Thomas R (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 91.144.223.143)
Hej

Jeg har en Land Rovr Discovery 2 3,5 V8 med manuel gear.
Den kan pludselig ikke køre i hverken lav eller høj gear, men hvis jeg sætter den i “Lav Spær” kan den. Jeg kan se at der er hul i bagtøjet og olien løber ud… er det pga bagtøjet at jeg har det problem med gearet?
Index
133576: sv: Land Rovr Discovery 2 3,5 V8 med manuel gear (14-05-2013 22:32:36) (svar på 133574)
Eddie Mose Jensen #3693, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.63.163.140)
Hej Thomas, Først, det var noget af et spring i tråden om strøm til køleboks, til gearkasseproblem ;-) (måske du skulle have startet en ny tråd).
Men der er utvivlsom noget galt med din aksel. Nu skriver du ikke hvor der er hul på bagakslen, men det tyder enten på en knækket stikaksel eller et diff der er stået af. Ved at sætte spær på, får du trækkraft til den aksel der er ok og derfor virker bilen med spær på(dog er der kun træk på en aksel og ikke begge). Det skal også virke hvis du sætter spær på i 'høj'.

Jeg var af den overbevisning at en Disco II var født med 3,9 V8 og ikke 3,5 - nå men lige meget, det har ikke nogen betydning for dit problem.

mvh
Eddie
Index
133580: sv: sv: sv: batterilader / campingstrøm (15-05-2013 06:02:20) (svar på 133573)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.215)
Jeg husker ikke modellen, men den er kun to år gammel og det er siderudetilslutningen.

Ved brug af 240 v skulle der ikke være så store udsving i spændingen end hvis du sætter den til 12 v .

Det læste jeg for nylig på et pc-forum (?), der faktisk bekræfter, hvad jeg har oplevet selv: det tager længere tid, at lade maskinen op.

Derfor bruger jeg inverter.

Husk lige på, at ladere/inverter/køletasker m.v. skal have luft, så varmen kan ledes bort. De bør heller ikke ligge i direkte sollys, mens de er tilsluttet.
Index
133598: sv: batterilader / campingstrøm (15-05-2013 19:04:33) (svar på 133545)
Dennis Bager (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 77.213.151.47)
Der står også noget godt og brugbart i denne tråd
(selvom det dog ikke er til Land Rover)
http://www.t3nettet.dk/forum/elektrisk/91410-forbrugsbatteri.html?limitstart=0
Index
133735: sv: sv: batterilader / campingstrøm (20-05-2013 23:59:27) (svar på 133598)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.56.151.77)
Regner du med nætterne skal tilbringes på campingpladser, hvor der er adgang til 220v. (husk overgangsstykke til lokal stiktype) og der køres en del, er der såmænd ikke den store grund til at gøre så meget ud af batterihalløj. Dog kan jeg anbefale eks. 86AH. fritids/marinebatt. fra Biltema- 80-4861; er nok noget af det største alm. batteri, der kan være i batterirammen. Har selv brugt 2 af slagsen, som det tog mig 5-6 år at tage livet af. Købte i Sverige en C-TEKlader MXS 5.0, den har program til motorcykel, bil, kviklader-frostmode, og reconditionering af batt. og starter som den forlods er stillet til, kan fastmonteres i bil. Har både en ladeinverter til 10" blærbar, 12v. og stillet til 20v. udgang skønt 19v. ladebehov og så 220v. lader; kan ikke se forskel i anvendelse. Vær opmærksom på, er bilen med centrallås og startspærre, skal du regne med dette æder ca. 1.5-2amp. altså op mod 40amp. i døgnet.
Vedrørende Mary, så er det jo ikke taktfuldt at spørge til en dames alder, men kan det tænkes Mary er af en årgang med elektromekanisk laderelæ, altså separat laderelæ; i såfald kan det lønne sig at montere generator med indbygget fuldelektronisk laderelæ som styrer ud med fuld ladestrøm straks ved start.
Index
133800: sv: sv: sv: batterilader / campingstrøm (23-05-2013 09:16:41) (svar på 133735)
Dennis Bager (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 77.213.151.47)
Du må gerne spørge til Mary's alder. Hun er en dame fra 1990 og i 2008 blev hun ombygget til en lidt speciel camper, som skulle kunne rumme 5 personer på en 2 års jordomrejse. se evt. www.dennisbager.dk

Vores erfaring med at bruge alm. startbatterier på 2. strømkreds også, er dårlige. Det vil kun kunne klare få timers forbrug før man er nødt til at slå køleskabet over på "laveste strømniveau" og når man gør det, så er man allerede igang med at ødelægge batteriet. Så når man nu har muligheden, så brug hellere de ekstra kr. på et marine/deep cycle batteri som langt bedre klarer køleskabets dybere afladninger.

Så vidt jeg husker, så er der også mere plads til et lidt større forbrugsbatteri i en Land Rover i forhold til en VW T3'er.
Index
133846: sv: sv: sv: sv: batterilader / campingstrøm (24-05-2013 20:58:44) (svar på 133800)
Anders Hollmann Garde #5972, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.93.35.79)
Hej igen,

Tak for svarene.

Verner: Fungere det fint at du har bruger strøm fra batterierne mens laderen lader dem op? Jeg forestillede mig at det krævede 25 amp-modellen, men der påvirker jo kun budgettet positivt.

Dennis: Tak for linket - det er nyttig læsning. Endnu et spørgsmål dog; Skal startbatteri og forbrugsbatteri være samme størrelse/kapacitet?

Hilsen Anders
Index
133850: sv: sv: sv: sv: sv: batterilader / campingstrøm (24-05-2013 21:27:24) (svar på 133846)
Dennis Bager (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 77.213.151.47)
Kim fra T3 nettet ved mange gode ting om el i bil og båd (og han har gjort sig nogle erfaringer med tiden). Så jeg lytter meget til ham.

Når de to batterikredse (batterier) er adskildt af et skillerelæ, så behøves de overhovedet ikke at være ens. Lige nu har Mary et 60Ah startbatteri og et 120Ah forbrugsbatteri af AGM typen.

Har du derimod to batterier på samme kreds så er det meget meget vigtigt at de er helt ens, altså samme størrelse og samme alder. Problemet er nemlig at det dårligste/mindste batteri vil "æde" strømmen fra det gode. Og så kan man jo godt forestille sig hvordan de hver især kan skiftes til at være det dårlige og æde af det andet. Vi har prøvet det og det virkede ikke specielt godt.

Et råd fra mig.
Overvejer du at overnatte i bilen og have et køleskab i bilen. Så bør du lave dig et tokreds system med det samme og investere i et godt forbrugsbatteri fra starten af. Du vil nemlig hurtigt synes godt om at overnatte i bilen og nyde køleskabets muligheder.