tilbage

Land Rover Forum  

Index
13400: 2 år i hi!!! (28-02-2004 11:08:13)
jkl (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 213.237.67.241)
Jeg skal have opmagasineret min 88er Diesel i 2 år, den kommer til at stå i en tør, uopvarmet garage. Er der nogle ting jeg skal være opmærksom på? Bilen bliver IKKE startet regelmæssigt, og hvad med dækkene? Tager de skade af stilstand (nye Yokohama Geolander).

På forhånd tak for hjælpen

JKL
Index
13401: sv: 2 år i hi!!! (28-02-2004 12:47:09) (svar på 13400)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.196.232.231)
Okay..
Du stiller bilen, hvor den skal stå de næste 24 mdr. og skifter al olie, så der ikke dannes kondensvand under den lange periode. Køb rigeligt med WD40 og sprøjt et lag over motoren, som du har renset inden. Alle hængsler og stikkontakter samt fatninger i lamper/luygter kan også tåle et pust. Har du stofsæder, så sprøjt med en forstøver desinfektionsmiddel over indtrækket, det modvirker mugdannelse. Batterikablerne tages af og kan du bruge batteriet i et andet køretøj, så gør det. Fyld dieseltanken helt op (ingen kondensvanddannelse). Har du mulighed for, at klodset bilen op på axlestands, vil det aflaste dækkene betydeligt, men bedst er, at du demonterer hjulene og lægger med ned. Afdæk bilen med en pressening og HUSK, at få bilen stilstandsforsikret ! Jeg går ikke ud fra, du vil beholde nummerplader på. Har du en bilradio, tag den ud og læg den i en kassse for sig selv et lunt sted. Evt. værktøj renses og WD40-behandles. Undervogn mv. renses/højtrykspules.
Index
13402: sv: 2 år i hi!!! (28-02-2004 12:50:04) (svar på 13400)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.196.232.231)
post scriptum...
Du behøver ikke at starte motoren regelmæssigt. Du bør faktisk fylde motren helt op med motorolie ( overfylde 9 og så tappe olien af igen, når bilen skal igen skal tages i brug. Men, du må ikke starte motoren med overfyldt olie på. Husk at skrive en stor seddel, som påminder dig om dette forhold, og læg den i bilen !
Index
13403: sv: sv: 2 år i hi!!! (28-02-2004 14:41:23) (svar på 13402)
Lars Rohde Olsen #6476, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.166.190.60)
for ca 1 år siden fik min crolla en på siden, så jeg skulle jo finde noget nyt, min far var 13 år inden begyndt at renovere sin 109 fra 76 men pga at hus køb gik han i stå, så den stod smidt over i stalden, bare bakket ind uden luft filter, hjelm, vi trak den ud fra sit skjul i april 2003 gav den en benz insprøjtning og vubti den kørte og gør det endnu,


Christian Glerup Hansen
cglerup@wanadoo.dk
SIII 109 1976
Index
13406: sv: sv: 2 år i hi!!! (28-02-2004 19:49:44) (svar på 13402)
Niels Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.198.15.4)
Hej Paul

Med at overfylde motoren med olie, hvad mener du så præcis? Bogstaveligt talt at fylde olie på, til der ikke kan hældes mere ned? Og bør man ikke også fylde cylindrene op? Hvis det var en benziner, så ville jeg nok også tage tændrørene ud og fylde cylindrene op også.

Niels Petersen
Index
13408: sv: sv: sv: 2 år i hi!!! (28-02-2004 20:58:28) (svar på 13406)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.62.164.45)
Ja, det er lige den rette fremgangsmåde, hvis du vil sikre dig, at alt er velbevaret og der ikke kommer rust i cylinderne. fremgangsmåden anvendes bl.a. US Army, hvor jeg har lært det fra.