tilbage

Land Rover Forum  

Index
13410: Den hænger nedad (29-02-2004 11:37:20)
Michael Bøjstrup (medlem) (ip-adr: 80.165.47.110)
Her går jeg lige og er så glad for min 69 ex-CF 109 Stw, men lægger så igår mærke til at den hænger nedad - førersiden er 3-4 cm "længere nede mod jorden" end passagersiden - er det mon bare fjedrene som efter små 40 år er ved at give op ? Den har lige været til syn, så jeg går ikke ud fra at det er noget som påvirkeer sikkerheden ?
Hvis jeg nu benytter lejligheden til at sætte parabolske fjedre på den, vil den samlede højde af bilen så forøges ? - da jeg kun pt har ca 1,5 cm frigang i garagen er det en vigtig parameter :)

På forhånd tak for gode råd

Michael (medl.nr 6653), Hundredemeterskoven i Ejby/Køge
Index
13412: sv: Den hænger nedad (29-02-2004 13:07:17) (svar på 13410)
Bjørn Lyngvig Enevoldsen #0811, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 195.249.82.9)
Hej Michale.Jeg har lige været over i laden og måle højden på min ex CF 109.med parebolske fjedre og den er nøjagtig 2m på det højestested bag.Ps kender du en fra England der også bor med sine venner i hundredemeterskoven og er en hyggelig fyr ??.
Index
13414: sv: sv: Den hænger nedad (29-02-2004 14:41:02) (svar på 13412)
Michael Bøjstrup (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.165.47.110)
Hej Bjørn,

Jeg kender ham godt - vi møder ham ofte i vores skov :)

Jeg har nu surfet lidt rundt og det lyder til at LR har leveret fjedre som tog hensyn til førerens vægt og at bilen derfor godt kunne se lidt "skæv" ud ¨når der ikke var vægt på - men så burde den vel ikke hænge i førersiden, men snarere i passagersiden, når ingen sad i den...

Er du glad for fjedrene - er de prisen værd ?
Index
13415: sv: sv: sv: Den hænger nedad (29-02-2004 14:48:21) (svar på 13414)
Poul Helmer Larsen #5695, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.63.98.76)
Hej Michael.
Jeg ved ikke om det er et generelt LR-"problem"; min 90" Defender årgang 2001 hænger også i venstre side (og har gjort det siden den var et år gammel), og gør det stadig, selv efter montering af Old Man Emu-fjedre og støddæmpere (+2,5 cm på alle 4).
Jeg har hørt Flemming Larsen (værkfører hos Bilcentret i Kalundborg) grynte noget om "et generelt problem, uden betydning for bilens virkemåde".
Min egen kører upåklageligt, både i terræn og ved 140 km/t på motorvej, selv om den hænger en centimeter (mere til, når 110 kg fører sætter sig bag rattet;-)
Med Roverhilsen
Poul Helmer
Index
13416: sv: sv: sv: Den hænger nedad (29-02-2004 16:50:06) (svar på 13414)
Bjørn Lyngvig Enevoldsen #0811, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 195.249.81.87)
Hej igen Michael.Ja den Englender er en spøjs fyr?,ja jeg er meget glad for de nye fjedre det er blevet en anden bil at køre i ,de koster omkring 5 tusind og kan købes hos kjeld i Tohuse.
Index
13442: sv: Den hænger nedad (02-03-2004 00:51:02) (svar på 13410)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 195.249.54.116)
Hej Michael der kan være rigtig mange årsager til at din bil hænger lidt til den ene side, og især på en bil fra 69, selv om jeg godt ved at en CFér normalt er i helt fin stand, kan det dreje sig om alt lige fra et horn der er svejset forkert på,en bøsning der er lidt mere slidt i den ene side, en støddæmper der er mere slidt,til trætte fjedre, osv.
Med hensyn til de parabolske fjedre så er de en teknisk landvinding (på linie med et bronzesværd i forhold til en stenøkse :-)), men de kan meget hurtigt spise de 1,5 cm. du har i overskud i lofthøjden. Alene det faktum at fjedrene er 2,5 cm. tyndere end de originale vil jo løfte bilen tilsvarende, hvis du dertil lægger forskellen på trætte fjedre og friske, så må du nok se dig om efter en garage med rejsning (høj). En løsning med lasker i bag fra en one tonner, som er en meget brugt løsning, vil give endnu nogle centimeter, men så er det garanteret også slut med at den hænger nedad.
Index
13446: sv: sv: Den hænger nedad (02-03-2004 09:28:18) (svar på 13442)
Michael Bøjstrup (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.199.104.157)
Hej Hartley,

Nu bor jeg "desværre" i en skovridderbolig med en fredet garage/sidebygning, så det kniber sgu lidt med at finde en anden garage. Jeg er (endnu) ikke den helt store mekaniker, så er du sød at uddybe den anden løsning du omtaler lidt mere ?