tilbage

Land Rover Forum  

Index
134875: Kobling klistrer (?) / Gear sidder fast (03-07-2013 20:26:19)
Lars Kristensen #8965, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 212.10.177.180)
Ja, det måtte jo komme, mit første fortvivlede indlæg som newbie...

Jeg er, siden okt. 2012, i besiddelse af en LR Ser. III, Diesel, 88'er, 1974, har engang haft en 109'er, årg. 1972 et års tid, så mine erfaringer og min kunnen er begrænsede...

Det første halve år er nu gået med at komme bag på diverse elektriske fejl (og det slutter ikke her), men nu er der opstået et akut problem:

På min sidste køretur kunne jeg på de sidste 2-3 km fornemme, at det blev lidt svært at skifte gear. Jeg nåede hjem og fik LR'en kørt ind i gården. Efter en tænkepause og en kop kaffe, vovede jeg mig ud for at tjekke situationen.

1. Koblingen kobler ikke ud.

2. Koblingspedalen møder først modstand, når den er trådt næsten i bund.

3. Jeg kan ikke få den ud af gear (står i 1. gear nu).

4. Når jeg prøver at starte, med koblingen trådt i bund, vil LR'en gerne ind i mit bryggers, så derfor har jeg en fod på bremsen, hvilket bevirker at startproceduren "kvæles".

Mens jeg skriver, falder det mig ind at Jeres første spørgsmål vil være: "er der væske på beholderen?". Så det går jeg ud og tjekker. Jeg må tilstå, at beholderen var tom (det må jo ikke ske...).

Efter påfyldning og flere minutters pumpen med pedalen, kommer der mere og mere modstand, og jeg kan skifte gear igen. Prøvestart, alt ok.

Men, nu er mit spørgsmål: er der noget, som kan ha' lidt skade, eller har jeg været heldig?


M.v.h.
Lars
Index
134876: sv: Kobling klistrer (?) / Gear sidder fast (03-07-2013 21:12:45) (svar på 134875)
Michael Petersen #7897, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 80.63.187.155)
Hej Lars!

Køb en ny slavecylinder - det er den gamle der er utæt - det tager en lille time og skifte, husk at lufte ud :-)
Index
134877: sv: Kobling klistrer (?) / Gear sidder fast (03-07-2013 21:13:13) (svar på 134875)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 188.179.183.199)
Der er ikke noget der har taget skade og den er formentlig helt normal igen, der skal mere til at tage livet af en gammel seriebil.

MEN jeg vil anbefale at skifte koblingshoved og slavecylinder.
(èn af dem er helt sikkert brugt op og den anden er snart)
Og hvis koblingsslangen ser muggen ud med revner i gummiet så skift den også.

Og køb nu de dyre originale reservedele, det er surt at skulle skifte det hele igen om et halvt år.

Mvh
Kenneth Poulsen 88" diesel 1979 og 109" STW diesel 1971.
Jeg bruger også:
www.serielandrover.dk
for os der ikke kan få nok af Land Rovere med bladfjedrer.
Index
134879: sv: Kobling klistrer (?) / Gear sidder fast (03-07-2013 22:30:40) (svar på 134875)
Lars Kristensen #8965, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 212.10.177.180)
Det lyder beroligende. Tak for svar :-)
Index
134917: sv: sv: Kobling klistrer (?) / Gear sidder fast (06-07-2013 08:33:25) (svar på 134879)
Steen Andersen #5256, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 90.185.120.120)
Nu er der vel koblings væske på?
Det er almindeligt Dot4 væske (den billige fra harald)

Du kan nok pumpe tryk på koblingen ved at pumpe to - tre gange, men kun til at flytte dyret. IKKE køre.

Har kørt 88'er i over 15 År, og har kun skiftet en slave cylinder, renoverede hoved cylinderen.


Index
135116: sv: Kobling klistrer (?) / Gear sidder fast (17-07-2013 22:38:05) (svar på 134875)
Lars Kristensen #8965, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 212.10.177.180)
Ja, så fandt vi synderen. Der går et hydraulikrør fra hovedcylinderen over i højre side, går så over i et stykke slange. Derfra, og så igen over i venstre side (til udluftningsdimsen) går der igen et stykke rør, som havde siddet op af torpedoen og skuret sig kaputt i løbet af tiden.

Skaffet og indsat et nyt rør, udluftet og prøvekørt. Det var så det.

Lars