tilbage

Land Rover Forum  

Index
135403: Vandfrit kølervæske (03-08-2013 16:10:33)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.142.215)
Hej alle.
Jeg er faldet over dette produkt og er imponeret over det, de skriver om det. Specielt, at man kan opnå en kogetemperatur på 180 grader, hvilket gør, at hvis man fylder sin køler med mudder under et løb, er der chance for at motoren holder lidt længere, da vandet ikke bliver til damp, men fortsætter med at køle, lidt længere.

Er der nogen der kender til dette produkt???

http://www.devon4x4.com/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.browse&category_id=1013755&Itemid=14

Jimmi
Index
135417: sv: Vandfrit kølervæske (04-08-2013 08:51:49) (svar på 135403)
Johnny Brandt #8486, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 188.179.49.254)
Hej Jimmi
Se dette link - tag en snak med Christian Greve /MG center om det :)
http://www.mgcenter.dk/pl/Evans_Waterless_Engine_Coolants_347.aspx

Mirja
Index
135422: sv: sv: Vandfrit kølervæske (04-08-2013 16:10:26) (svar på 135417)
stephan svensson (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.10.96.118)
Hej,

Altså hvis motorens temperatur når op på 180 grader skal du vist også kigge på hvad din olie kan tåle uden blive ødelagt, "cracke" eller hvad der nu sker. Ligeledes Skal du også lige se på gummislanger og lignende før du bruger det..
Index
135423: sv: sv: sv: Vandfrit kølervæske (04-08-2013 16:18:46) (svar på 135422)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.142.215)
Det er ikke 180 grader jeg går efter, men mere at der ikke opstår damp/luftbobler, hvis motoren bliver lidt varm, og dermed bevarer man optimal køling i ekstreme situationer.
De 180 grader er i min verden ligegyldig, der er meget andet, der er færdig, hvis motoren når den temperatur.
Index
135425: sv: sv: sv: sv: Vandfrit kølervæske (04-08-2013 17:28:36) (svar på 135423)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.236.3)
Lyder selvfølgeligt fristende- en køler- kølesystem, der (næsten)ikke kan koge; dog skal man være varsom- en vandkølet motor er konstrueret til at "arbejde" ved en bestemt temperatur og tolerancer er udarbejdet derefter; eks. stempler, der jo er af aluminium vil udvide sig og efter al sandsynlighed vil klemme ved nævnet temperatur og ridse cylindervæg eller det der er værre og alu-topstykke vil også udvide sig og toppakning kan blive utæt. Aluminium udvider sig 3-4 gange mere end støbejern i varme.
Bedst er det at vedligeholde og holde kølesystemet rent, samt anvende kølervæske i den rette blanding. Er kølersystemet tæt og det rigtige blandingsforhold- vand/kølervæske, koger det ved omkring 110-115 grader.
Mvh. 2749, der ofte kører uden blæsermølle og derfor har oplevet kogende
motor-kølesystem, dog i motorer med støbejernstop, derfor ingen følgeskader, da der er stoppet i tide.