tilbage

Land Rover Forum  

Index
135702: aksel udluftning. (19-08-2013 13:59:01)
Claus Nørgaard Hansen #7227, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 192.35.17.9)
Hej I forum.

Roder lidt med RRC'en. Efter en del arbejde under bilen kom jeg til at se at der var meget fugtigt/vådt omkring det ene baghjul og dens bremsecaliber. Jeg antog det nok var en caliber der var utæt, men havde også registeret at bremsevæske standen ikke ændrede sig.
Så var det at jeg så at akseludluftningen så lidt rusten ud og jeg kunne da heller ikke sådan lige få dens kappe løs. Så jeg satte en skrue nøgle på for at løsne den. Resultatet blev at den knækkede og til min overraskelse kom der et pust fra den plus et prfft fra hullet af.

Så nu til spørgsmålene:

Hvis overtryk har presset olie ud i aksel enden, hvad og hvormeget skal skiftes??
I den operation hvor meget skal skilles ad??
Skal begge sider ordnes samtidigt?? og er det bedst?? vigtigt??

Der sidder en stump af gevindet tilbage nede i akselrøret fra udluftningen er der et smart trick til at fjerne den uden at den falder ned i aksel røret??

med laro hilsen

Claus
Index
135703: sv: aksel udluftning. (19-08-2013 20:19:16) (svar på 135702)
Per Bærentzen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.94.20.118)
du finder en unbrachonøgle der cirka passer i det stykke messing der er tilbage i akselrøret det er bedst hvis du har skåret et stykke af den unbrachonøgle ca 4 cm lang så tager du en hammer og slår den ned så du har ca 1 cm over akselrøret nu tager du en fastnøgle og hvis det er en 6mm unbrachonøgle så er det er en 6mm nøgle så er der kun at skruge den stump ud, men pas på at den stump unbrachonøgle ikke bliver for lille i diameter
Index
135705: sv: aksel udluftning. (20-08-2013 11:24:01) (svar på 135702)
Thomas Holm Krogh #3251, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 217.198.219.34)
Hvis du har olie på dine bremseklodser, skal de skiftes, og skiverne skal renses grundigt med affedter. Det bliver aldrig godt bare at rense klodserne af. Derudover skal du skifte både banjoen og banjobolten for udluftningen, så hele systemet er nyt og godt (samt plasticrøret, men når du bestiller en ny banjo kommer der automatisk et nyt rør med).
Pakdåser m.v. tager ikke spor skade af at lidt olie er blevet presset ud. Du bør dog også skifte olien i differentialet også, da en dårlig udluftning kan have medført, at skidt og fugt er suget ind i akslen på grund af temperaturændringer. Er der ikke olie på klodserne, skal der intet skiftes men bare rengøres.