tilbage

Land Rover Forum  

Index
13599: Hydraulik til spil! (09-03-2004 16:59:11)
Kim Horsevad #6594, reg. njy (medlem) (ip-adr: 195.249.208.150)
Hej forum!

Håber på nogle svar fra nogle hydraulik-kyndige!

Jeg har fået tiltusket mig et hydraulisk spil. Det stammer fra en falck-unimog, og ser ud til at være *meget* solidt bygget! Jeg har fået data på hydraulikmotoren fra Sauer-Danfoss, og motoren er konstrueret til 120bar ved maks. 60 l/m

Nu er så mit projekt at bygge hydraulik på Defenderen, således at spillet kan komme til ære og værdighed igen...

Der er jo god plads til en hydraulik-pumpe der hvor air-condition-pumpen ellers ville sidde. (200Tdi)

Udfra den smule kendskab jeg har til hydraulik har jeg forsøgt at lave et lille "installationsdiagram", for ligesom at kunne overskue processen. Diagrammet skulle være vedlagt dette indlæg. Med den måde jeg har tænkt mig at skrue det sammen på skulle man kunne benytte en alm ventil (evt. en 1/2" kuglehane!) som styreventil.

Hvis der iblant forummets medlemmer skulle være nogle hydraulikkyndige er jeg meget taknemmelig for gode råd. Mit mål med installationen er ikke nødvendigvis et hurtigt spil; men derimod en stabilt og driftsikkert spil.

I hvert fald har jeg specifikt følgende spørgsmål:

a: Jeg formoder at det vil være mest hensigtsmæssigt med en hydraulikpumpe af slyngvinge-typen, da de jo kører hele tiden mens motoren er igang? Tandhjulspumpe er - så vidt jeg har forstået - mere følsom overfor forskellige omdrejningshastigheder?

b: Er en hydraulikpumpe normalt udstyret med indvendig overtryksventil eller skal den påbygges systemet?

c: Hvor indsættes mest hensigtsmæssigt en oliekøler i systemet? Kan oliekøleren tåle tryk eller skal der en trykbegrænsningsventil foran?

d: Har jeg glemt noget vigtigt i mit diagram? Kan det laves så simpelt? (Folk siger jo altid at hydraulik er indviklet og dyrt!)

Med tak for ethvert råd!

Venlig Hilsen,
Kim Horsevad
Index
13603: sv: Hydraulik til spil! (09-03-2004 18:36:56) (svar på 13599)
Per (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.165.179.161)
Hej Kim
Jeg tror du skal prøve at snakke med Thomas Holm, da ham selv har bygget et spil. Men en kuglevent, er ikke en sikker løsning, (hvis man falder e.lign. skal spillet stoppe) Du skal have 2 funk. træk og fir. Der kan du måske finde en fra en lastbil mont. kran, kan også findes med fjernstyring. Oliekøler, hvis det er nødvendigt, sætter man på returen. Dit diagram skal forandres en del, men det er lidt svært at forklare her, man du skal være velkommen til at ringe. 2285 8547. Eller prøv Thomas.

Mvh. Per
Index
13605: sv: sv: Hydraulik til spil! (09-03-2004 19:05:40) (svar på 13603)
Kim Horsevad #6594, reg. njy (medlem) (ip-adr: 195.249.208.150)
Hej Per!

Tak for svaret!

Firre-funktion er ikke nødvendigt. Jeg kører ikke konkurrence, - spillet er udelukkende til selvbjærgning. Så vidt jeg har forståeet på det materiale jeg har fået fra Sauer-Danfoss kan denne motor heller ikke fungere på den "baglæns" måde, altså som bremse.

Det med "kugleventilen" har nu aldrig rigtigt været min mening; det var bare for eksemplets skyld. Jeg har allerede en fjederbelastet hydraulikventil fra en gammel traktor. Det er den ventil jeg regner med at bruge i den endelige installation.

Tak for tilbuddet om at måtte ringe. Det benytter jeg mig sandsynligvis af... Har du evt. en email-adresse på denne Thomas Holm eller kan han findes i medlemsregistret her på siden?

Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad