tilbage

Land Rover Forum  

Index
13494: Honing/boring af cylinder (03-03-2004 21:24:55)
Knulp Rittmeyer #6112, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 217.157.206.223)
Min 2.5 D konsumerer oceaner af olie. Indrømmet: noget drypper ud. Der er derimod også noget der bliver forbrændt. Det kan jeg tydeligt lugte på udstødningen.
Jeg skiftede pakningerne på ventilerne sidste år. Da jeg ved den lejlighed havde topstykket af fik jeg indblik i cylindervæggens tilstand. Det vidste sig at den ene cylinder havde ridser i selve væggen, som jeg tror olien kan blive hevet ind af. Se billedet. Svært at sige hvor dybe ridserne var. Men det er oplagt at de ikke skal være der.
Hvor meget kan man reparere ved honing?
Er der en anden måde at reparere det på? F eks give cylinderne en smule større boring. I givet fald, hvor meget er det muligt at øge boringen?

Bedste hilsen
Knulp
Index
13625: sv: Honing/boring af cylinder (10-03-2004 09:05:50) (svar på 13494)
Dennis (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.84.147)
Knulp,
med de ridser du har i cylindervæggen er honing spild af tid, stempelringene og stempelskørtet har sikkert også taget skade, du kan ikke øge boringen uden montering af overstørrelse stempler - stemplerne kan lidt afhængigt af motortypen, leveres i 0.020" (0,5 mm) & 0.040" (1,0 mm) overstørrelse.

Honing er ikke ligefrem beregnet til at fjerne dybe ridser, kun til at fjerne den hårde overflade i cylindervæggen så nye stempelringe hurtigere kan indkøres.

Tolerancen mellem stempelskørtet (målt vinkelret på stempelpinden)må max. være o,05 mm (2.5 Turbo) - Hvis du skal ha det rigtige tal, må du skrive hvilken type 2,5 du har.

Hilsen Dennis