tilbage

Land Rover Forum  

Index
136997: Td5 optimering (09-10-2013 13:19:02)
Nils P. Olsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 130.225.93.166)
Hej

Jeg går og overvejer at motoroptimere min Discovery td5, Manuel gear.
Håbet er ikke at få en racerbil men at få lidt overskud når jeg kører med 3,5 tons trailer.

Jeg har i den forbindelse derfor ringet til flere Land Rover værksteder og hørt om deres erfaring vedrørende optimeringen.

Jeg har nogle steder hørt at bilen slet ikke kan holde til optimering da turboen, manifolden og krumtap ikke kan holde til det.
Jeg har så andre steder fået at vide at bilen sagtens kan holde til det.

Nu er mit problem så at jeg ikke rigtig ved hvem jeg skal tro på. Derfor vil jeg gerne høre om der er nogen af jer der har fået lavet sådanne operation og gerne vil dele ud af jeres erfaring.

Med Venlig Hilsen
En forvirret mand

Index
137000: sv: Td5 optimering (09-10-2013 15:49:50) (svar på 136997)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 86.58.252.50)
Hej

Jeg har kørt ca. 150.000 km med et sæt fra AlliSport.co.uk, har afmonteret det fordi gearkassen begyndte ikke at syntes om det, ellers ingen problemer, har været monteret under alle periode syn.

Der kom næsten ren luft ud af udstødningen ( ifølge synsmanden )
kørte længere på en liter, og trak vidunderligt, ( 130 op af Hallandsåsen ;-) ) ,men nu ligger det i en papæske :-(

Alting har en pris, det er manden bag rattet der bestemmer om det skal holde, men når den kan er det sjovt at komme først over krydset ;-)
( det bliver man tilsyneladende aldrig for gammel til at syntes er sjovt ) tror endda det var 180.000, nu har den kørt næsten 300.000

Med venlig hilsen
Per



Index
137003: sv: sv: Td5 optimering (09-10-2013 16:29:53) (svar på 137000)
Rasmus Schneidereit #7937, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 79.138.141.163)
Hej med dig .

Jeg har selv en optimeret 90" TD5 fra 2005. En 12P'er i motor version.
min styrbox er programerbar fra fabrikken, dvs du kan gøre med den som du gerne vil.
Din discovery hvor gammel er den ?

Min erfaring er at der er nogle som er bedre end andre. Så har jeg ikke generet nogle .
Dem der kun lever af og optimere biler har helt klart mere forstand på det end så mange af de andre.
Min fik for knap 2 år siden vnt turbo/3"udstødning/ full size intercooler osv osv . Den køre super med det setup, trækker fra bunden, ryger ikke som chip tunede defendere med std turbo og udstødning.

alfa omega er du skal have en til og lave det optimering på din bil som ved noget om og optimere ...

min har holdt til det siden det blev monteret, og den går rigtig godt i forhold til før.

hvad de kan få af heste og NM vil jeg ikke skrive her, det kunne jo være at nogle ville blive negative over det ....

men køre stil har meget og sige om det holder eller ej ...

Mvh Rasmus
Index
137005: sv: sv: sv: Td5 optimering (09-10-2013 18:34:01) (svar på 137003)
Jacob Rosby Løwenstein #8777, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.215.80)
Hejsa

Jeg var med til at lave Rasmuses bil, og siden har jeg drømt om at lave min egen Disco td5 magen til, vi trækker 2,5 ton campingvogn med vores og lidt ekstra kraft ville ikke være dårligt. Min er boks optimeret til ca. 160 hk. Men Rasmuses trækker markant bedre. Det er den dyre løsning rasmus har valgt, men nok også den rigtige.

Alt efter hvilken årgang din disco er så er det nok en 10p motor Rasmuses er en 15p motor og den holder bedre til at blive tunet på, men hvis man bruger det med omtanke mon det så ikke holder.

Mvh.
Jacob
Index
137006: sv: Td5 optimering (09-10-2013 22:02:33) (svar på 136997)
Ture Schönberg-Hemme #6040, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 93.164.177.170)
Hej

For tiden kører jeg i en Defender TD5 med en SKN Eco optimering - giver ca 30 heste mere og jeg ville nødigt undvære dem - set i forhold til min tidligere TD5 uden optimering er det nærmest en sportsvogn ... eller det der nu kommer nærmest .. Det er specielt trækkræft feks op ad bakke med læs der tydeligt kan mærkes - hvor man tidligere skulle geare ned kan man faktisk accelererer

Ture med 110" TURBO