tilbage

Land Rover Forum  

Index
13671: Fra Freelander til Defender (13-03-2004 11:48:50)
Søren Rasmussen #5846, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 83.88.99.213)
Har brug for lidt hjælp til overvejelser omkring køb af en Defender 2,5 Tdi.

Har det seneste snart halvandet år kørt Freelander 2,0 Tdi fra 1999 og før det et års tid i en Range Rover 3,5 fra 1986.

Range Roveren var selvfølgelig en gammel "spand", men fyldt med sjæl, og hvor jeg dog egentlig stadig savner den. Freelanderen er der jo ikke meget sjæl i, men den er komfortabel og kører godt - når den kører. For jeg må sige, at jeg har aldrig haft en bil med så mange problemer og reparationer, som med denne. Ny gearkasse, nyt bagtøj, nye stempler, ny udstødning (nå-ja), og hvad ved jeg. Lige nu kører den godt nok fortrinligt igen, men i processen med alle disse problemer er jeg også blevet opmærksom på, den bare ikke er BILEN for mig. Prøvekørte for halvandet år siden en Defender Td5 og for nylig en 2,5 Tdi'er. Og forelskelsen har sneget sig ind på mig .... ;-)

Idag ser finder jeg så en Defender Tdi fra 1996, der har kørt 216.000 km, og har nærmest lyst til at tage afsted straks for at se lidt nærmere på den.

Men hvad siger 216.000 km alle jer garvede Land Rover kørere? Er det lig med lutter problemer fra nu af, med alt hvad man nærmest kan tænke sig? Mit årlige kørselsbehov er 20-25.000 km på landevej med de fleste ture omkring 16 km, men selvfølgelig også både kortere og længere. Bilen kommer ikke ud at køre vildere terræn end alm. mark- og grusveje.

Og hvordan er det lige med bokstuning af sådan en Tdi'er? Man kan ikke chiptune, så meget har jeg forstået, men nogle steder postuleres også, at det kun er Discovery Tdi, der kan bokstunes, men ikke Defenderen. Hos bl.a. KitPower og Hopa påstår de imidlertid, at Defenderen sagtens kan.

Og nå-ja .... nogle erfaringer med, hvad dét så giver af problemer?
Index
13673: sv: Fra Freelander til Defender (13-03-2004 13:08:44) (svar på 13671)
Steen Grøntved-Svendsen #2547, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 195.215.85.244)
Hej Søren
TDI motorene er generelt gode og solide og 216000 km skulle ikke være af nogen betydning ( kender en der har rundet 400000 km med en 200TDI), men meget afhænger af hvordan den tidligere ejer har behandlet den.
Komfortmæssigt kan en Defender selvfølgelig ikke måle sig med en Freelander, men den indeholder langt mere charme og nostalgi, jeg har stadig nøjagtig samme følelse af eventyr hver gang jeg sætter mig bag rattet af min egen 90" fra 1985. (fornemmelsen af at jeg er parat til en mindre ekspedition når som helst). Denne fornemmelse føler jeg
(uden at nedgøre Frelander, Range Rover og Discovery m.fl.)ikke du får i nogen anden bil.
M.v.h.
Steen
Index
13690: sv: Fra Freelander til Defender (14-03-2004 13:23:04) (svar på 13671)
Peter (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.47.156.2)
Hej Søren!!

Jeg har selv været i samme situation som du. Jeg købte en af de første freelandere der kom i 99, en disel. Jeg var meget glad for den og havde faktisk også en del småproblemer, dog ikke så graverende som dine.
Ca ½ år efter jeg købte den, meldte der for første gang en underlig uro i mit sind, var det den bil jeg ville have??. Der kan ikke siges noget grimt om freelanderen, synes jeg, men det var altså ikke lige den bil mine drømme var lavet af.
Jeg var i en meget heldig situation at jeg kunne bytte lige over med en grøn 300 tdi 90" for 4 år siden.
Har defenderen så levet op til mine drømme ?? Ja og atter ja. Den har ikke samme komfort på landevejen som freelanderen og ej heller samme fart potentiale men det er jo heller ikke det bilen er konstrueret til. Defenderen kan kører der hvor jeg vil, fragte hvad jeg behøver og få mit smil frem på læberne når jeg sidder i den.
Det er som om farten på livet går et par gear ned når rumlen fra motoren når mine trummehinder, den er simpelthen det mine drømme er lavet af!!

Nok om drømmeriet og tilbage til virkeligheden... Skal du have en defender der er med de antal kilometer på bagtøjet skal du være opmærksom på nogle ting.
Tandremme skal skiftes ved ca 110.000 km så det skyulle nok havde været gjort 2 gange på din.. er den det?
Gummebøsninger og andre bøsninger i undervognen skal du kontrollere samt styrekuglerne for grimme ar i overfladen.
Rust i rammen og tærring ved alu/jern samlinger...

Med hensyn til chip tuning af en defender... hvad skal det til for?? Hvad har du brug for mere af?? Er der hestekrafter så køb en amerikaner truk..


God søndag herfra og har du mod på at høre lidt mere er du velkommen til at maile.

4742 Peter Ross
Index
13691: sv: sv: Fra Freelander til Defender (14-03-2004 17:03:53) (svar på 13690)
Søren Rasmussen #5846, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 83.88.99.213)
Nej, hvad skal det til for med bokstuning? Det er også min umiddelbare tanke, for egentlig synes jeg også selv, kræfterne rækker rigeligt til den kørestil, man ganske naturligt lægger for dagen, når først man kommer bag rattet på sådan én. Og det er da heller ikke på nogen måde planen at ville starte med at lave noget.

Dog synes jeg, det er interessant at vide, om man nu godt kan, hvis man siden hen skulle komme i tanke om at ville...

M.h.t. bilens levealder så tak for de gode råd om tandrem, bøsninger, styrekugler, rust m.m.

Men hvad med større ting som gearkasse eller andre ting, er der noget, de erfarne bare ved, der er nært forestående, når først en bil som denne har rundet de 200.000 km?

Index
13699: sv: sv: sv: Fra Freelander til Defender (14-03-2004 21:32:21) (svar på 13691)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.96.92)
box- eller chiptuning er fyord - og det er faktisk heller ikke lovligt.
Var idag oppe i Herning hos Ole Meldgaard, som har flere Defender til fornuftig pris og i fin stand stående.
Index
13701: sv: Fra Freelander til Defender (15-03-2004 08:57:22) (svar på 13671)
jesper (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.165.42.158)
Jeg har en defender 300 TDI der har kørt 205.000 km uden problemer. De sidste 40.000 km er kørt med hævet ladetryk.Jeg gør mig meget umage med service og tror at hvis man er oppe på dupperne med sine olieskift holder den motor "evigt". Du kan sikkert godt sætte en chip på den men det er temmelig åndsvagt, da motoren er komplet mekanisk og derfor uden styre elektronik( 300TDI Discovery undtaget.). De store effektstigninger får du ved øget ladetryk,øget diesel indsprøjtningsmængde samt større intercooler.Ingen af disse modifikationer kræver chip.
Index
13703: sv: Fra Freelander til Defender (15-03-2004 10:42:30) (svar på 13671)
Eva & Ib Krause-Kjær #3662, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 144.57.128.4)
Hej Søren!

Jeg kører til daglig i en 300 tdi bus fra 1997, og den har rundet 265.000 km.

Bortset fra lidt brummen i 4. gear pga. af en "brugt" hovedaksel i gearkassen, så triller den helt fint, også på motorvej, hvor du dog ikke skal regne at få ret mange fartbøder - men som andre er inde på - det er jo ikke farten der er afgørende - så skal du ihvertfald vælge noget andet...

Det er vigtigt, at checke en bil der har kørt mere end 200.000 km. godt og grundigt efter både visuelt og historisk mht. service - løbende vedligeholdelse er i mine øjne alfa og omega.

Selv skifter jeg bl.a. olie/filter for hver 5-6.000 km. o.lign. ting har jeg også meget kortere invaller for i f.t. fabrikkens anvisninger - det tror JEG på er det sundeste for min bil.

Mht. komforten, så er den nok lidt bedre i Freelanderen, men Defenderens "oprette kørestilling" er ikke den dårligste, har jeg ladet mig fortælle af folk med ergonomisk indsigt - jeg kører jævnligt fra Århus til Kbhv. og retur samme dag, og jeg har faktisk aldrig haft ondt i ryggen eller følt usædvanlig træthed ell. lign. af den grund.

Nu har Freelanderen ikke jordens laveste siddehøjde, men pga. Defenderens endnu større siddehøjde, har du et glimrende udsyn, både frem og tilbage i trafikken.

Sådan kunne jeg blive ved - kør ud og se på den bil...

Ib - 3662 - Odder