tilbage

Land Rover Forum  

Index
13720: tagrender (16-03-2004 09:36:14)
Jimmy Nielsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.247.12)
Jeg har et lille problem med mine tagrender, der kommer vand ind i bilen ved føresædet når det regner hvordan kan man lappe dette. Jeg har prøvet med silekone men dette hjælper ikke, er der andre prudukter man kan bruge????
Index
13721: sv: tagrender (16-03-2004 11:14:25) (svar på 13720)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.193.211)
Hej Jimmy!

Silikone burde have afhjulpet på problemet - dog forudsættes det at området er gjort OMHYGGELIGT rent inden påførslen samt at silikonen glittes så den dermed presses godt ned i hullet/revnen eller hvad det nu måtte være.
Jeg har med fordel brugt et andet produkt -MS-Polymer Klæbe/tætningsmasse fra BERNER. Dette middel har en speciel god klæbeevne og bruges som regel til karosserisamlinger og den slags - og kan overmales (hvilket silikone ikke kan) - er meget bestandig og eftergivende for bevægelser uden at revne. Men som sagt er grundlaget du skal gå ud fra meget vigtig - PINLIG renhed (grundrens)og efterglitning (brug opvaskesæbevand og din pegefinger til at glitte med) - det skulle gøre tricket.
MEDMINDRE - vandet stammer et helt andet sted fra. Dermed mener jeg at vand har den forbandede evne til at krybe skjult - altså kan det betyde at arnestedet er langt fra drypstedet - således at forvirringen bliver total - derfor tjek andre steder tillige.
SIIIerhilsen Stefan - Skanderborg
Index
13723: sv: sv: tagrender (16-03-2004 11:55:33) (svar på 13721)
Anders Larsen #6178, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.164.50.87)
Hej Jimmy
Det kan også være gummilisten ved dit windue i taget.
De har det med at blive møre også krymper de en smule,har lige skiftet dem på min gamle 110" fra '84 og du kan vi sidde i tørvejr igen :o)
Index
13726: sv: tagrender (16-03-2004 13:54:20) (svar på 13720)
Eva & Ib Krause-Kjær #3662, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 144.57.128.4)
Hej Jimmy,

Land Rovere og vand har altid hørt uløseligt sammen - også inde i bilen...

Du skriver ikke hvilken bil du kører i, men jeg tager udgangspunkt i en LR med fast tag som på en seriebil eller 90/110/130/Defender.

Der er ret mange steder vandet kan komme ind, men det du beskriver lyder som den klassiske ved overkanten af døren ca. 5 cm. bag forruden.

Jeg har en gang lavet en "vandprøve" med en kombination af vand iblandet farvestof, trykluftpåvirkning og højtryksrenser mv. for at efterligne fartvind.

Ikke overraskende kom vandet ind flere steder:

- i samling mellem tag og forruderamme - fugen har en tendens til at revne, og det kan give ret massive vandmasser, og er nok den største synder
- ved gummilisten til de aflange "ovenlys" - som en anden skriver mørner/arbejder gummiet afh. af temp. mv.
- ved dårlige punktsvejsninger/smalinger i taget
- ved evt. soltags gummiliste
- luftgællerne i den lodrette del af taget over bagdøren - vand "suges" nærmest ind under kørsel

Ovennævnte utætheder giver vand i den indv. "rende" i taget, som på et eller andet tidspunkt flyder over...

Står der blot vand i bunden af bilen, kan det også komme fra følgende steder:

- ved gummilisten rundt i døråbningerne
- ved svampegummilisten mellem forruderamme og torpedo
- ved gummilisten rundt om forruden

Disse er blot mine egne erfaringer med nogle af de steder vandet kan trænge ind under normale omstændigheder, men der er sikkert ligeså mange ikke-nævnte.

Land Rover har udgivet en lidet kendt folder om emnet...

God jagt på utæthederne!

/Ib - 3662 - Odder
Index
13737: sv: sv: tagrender (16-03-2004 20:04:08) (svar på 13726)
Jimmy (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.198.3.24)
Hej igen jeg vil bare sige tak for dit råd, jeg kører i en 110 fra 87, og har lige købt den. jeg er meget glad for den og vil passe på den og vand er jo ikke så godt nå vi snakke indvendig, men tak for rådet.

Landrover hilsner 110 jimmy.